Pagina 1 van 1

Tips voor de winter

Geplaatst: 05 nov 2006, 17:47
door DextaR
Hieronder een heleboel tips die ik heb gevonden voor het rijden in de winter.
Als jij nog wat tips/ervaringen hebt plaats ze er maar bij.

Stabiliteit en bestuurder
De stabiliteit van de auto is rechtreeks afhankelijk van de rijstijl van de bestuurder. En die kan maatregelen nemen om te voorkomen dat zich (potentieel) gevaarlijke situaties voordoen. Deze wintertips helpen daarbij:

1. Probeer op een besneeuwde of ijzige ondergrond in de tweede versnelling op te trekken en schakel zo snel mogelijk door naar hogere versnellingen. Dit voorkomt wielspin.

2. Probeer zo veel mogelijk, maar wel rustig 'op de motor' af te remmen. Voorkom hard remmen en fors optrekken.

3. Hou de snelheid zo constant mogelijk en anticipeer in de bergen op de juiste versnelling: terugschakelen op een gladde ondergrond bergop is vragen om wielspin en dus verlies aan grip.

4. Gebruik bij bergaf rijden de derde of vierde versnelling om wielspin te voorkomen.

5. Voorkom blokkerende wielen op sneeuw of ijs door vroeger dan normaal terug te schakelen en vervolgens met een 'fluwelen voet' te remmen.

6. Als de auto tóch begint te glijden: rustig van het gas gaan en vooral niet plotseling remmen.



Voorbereid op reis
Afgezien van de rijtechnische tips, zijn er ook andere aanbevelingen om de winter veilig door te komen en om moeilijke omstandigheden het hoofd te kunnen bieden:

7. Zorg ervoor dat de accu van de auto goed opgeladen is en dat alle elektrische systemen (verlichting, airco) goed functioneren.

8. Vervang ruitenwisserbladen tijdig. Goed zicht is vooral onder moeilijke omstandigheden van het grootste belang. Daarom moeten de ramen ook van binnen schoon zijn.

9. Ga op reis met een volle tank. Het kan zeker bij hevige sneeuwval voorkomen dat u lang stilstaat. Een stationair draaiende motor zorgt dan voor warmte en elektriciteit, maar daar is wel brandstof voor nodig.

10. Neem een mobiele telefoon met een volledig geladen batterij mee.

11. Zorg voor een thermosfles met een hete drank en neem ook etenswaren met veel energie mee zoals chocola.

12. Draag kleding en schoeisel dat in overeenstemming is met de omstandigheden buiten. Voor de bestuurder: doe bij voorkeur droge schoenen aan na het instappen. Voeten die van de pedalen glijden, dragen niet bij aan de stabiliteit van de auto.

13. Zorg dat een ijskrabber en de-icer in de auto aanwezig zijn. Ook is het nuttig een zaklantaarn (met goede batterijen), een EHBO-set, een sleepkabel, een gevarendriehoek mee te nemen. Pak indien mogelijk ook een sneeuwschuiver in.

14. Neem een goede zonnebril mee: de (laagstaande) winterzon reflecteert sterk op sneeuw en ijs.

15. Reis zo veel mogelijk via hoofdroutes. Deze worden het best sneeuw- en ijsvrij gehouden.

16. Zorg ervoor dat er voldoende antivries van goede kwaliteit in het koelsysteem zit.

17. Zorg ervoor dat de banden voldoende profiel hebben én op de juiste spanning zijn.

18. Neem - zelfs als niet-roker - altijd een aansteker mee. U kunt een sleutel ermee verwarmen en zo een bevroren slot te lijf gaan.




Accu
* Controlleer regelmatig het niveau van het accuwater. De accuplaten moeten onder water staan. Als je zelf het water bijvult dien je gebruik te maken van gedestileerd water.
startkabels met een dikke koperen kern (zeker voor dieselmotoren)
* Verwissel de plus en minkabel nooit, kortsluiting is gevaarlijk, zowel voor de auto als voor jezelf.
* Door lang stilstaan kan iedere accu langzaam leeglopen. Ook al is de accu nog helemaal niet versleten. Haal de minpool los van de accu als een auto lange tijd niet gebruikt wordt.
* Staat hij meer dan een maand stil, Vul dan de accu af en toe bij met een acculader
* Een kapotte accu is chemisch afval. Lever deze in bij een gemeentelijk inzamelpunt of bij een garage.
* Accuzuur kruipt via de accupool omhoog en hindert de stroomtoevoer. Smeer daarom de basis van de polen in met een beetje vaseline, maar niet tussen de contactpunten.
* Er zijn speciale borsteltjes in de handel om de accupool en –klemmen schoon te maken. Zorg dat de witte oxidatie niet in contact komt met je huid of met je auto. De witte aanslag
is zeer slecht voor mens en milieu.
* Rook niet in de buurt van de accu.
* Een accu gaat circa 4 jaar mee. Als je niet wilt komen stil te staan zou je hem na 4 jaar uit voorzorg kunnen vervangen.


Enkele tips om de wissers te sparen.

* Let bij een vorst op dat de ruitenwisser niet vastgevroren zit. Dit is niet altijd goed te zien. Zet het wissermechanisme niet aan, maar haal de ruitenwisser heel voorzichtig met de hand los terwijl je het rubber vasthoudt. Als je aan de arm trekt heb je kans dat je het rubber lostrekt.

* Het is het beste als wisser en raam geen contact maken als de auto 's nachts geparkeerd staat. je kunt bijvoorbeeld een kurk onder de wisserarm steken. De wisser kan dan ook niet door vorst beschadigd raken.

* Zet als je 's avonds voor je uitstapt de ruitenwissers uit. Met name bij vorst kun je anders het mechanisme beschadigen. Als je het contact aanzet en de wissers willen gaan werken terwijl ze vastgevroren zitten, dan kan de motor van de ruitenwisser overbelast raken en kan de zekering doorbranden.

* I.v.m. overbelasting is het ook aan te raden de ruit eerst sneeuwvrij te maken voor je de ruitenwissers aanzet.

* Gebruik in de winter speciale ruitensproeier-vloeistof met antivries. Wacht hier niet te lang mee en sproei meteen enkele malen om ervoor te zorgen dat de leiding volledig is gevuld met deze vloeistof.

* Als een ruitenwisser verticale of dunne horizontale strepen maakt is hij versleten en moet hij vervangen worden. Bij dikkere horizontale strepen is de wisser waarschijnlijk slechts vuil.

* Ook een "haperende" ruitenwisser, waarbij de druk op de ruit niet altijd even groot is, duidt op slijtage.

* Als de wissers herrie maken kunnen ze versleten zijn. Het is echter ook mogelijk dat de verbindingen met de bladhouder los zitten.

* Ruitenwissers van sommige merken bevatten een slijtage indicator. Aan deze opdruk kun je zien in hoeverre de wisser is versleten.

* Controleer regelmatig of de arm niet losraakt van het mechanisme. Onder de beschermkap zit een moer die wel eens uit zichzelf wil losdraaien.