even voorstellen & V-snaar?

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
ABG_mx3
New member
New member
Berichten: 31
Lid geworden op: 31 okt 2006, 22:24
Locatie: Brummen

even voorstellen & V-snaar?

Bericht door ABG_mx3 »

Goedeavond allemaal,

Ik zal me eerst even voorstellen. Ik ben Hans, 25 jaar en woon in het rustieke plaatsje Brummen (Gld.) Ik ben sinds vorige week woensdag een trotse bezitter van een Mazda mx3 1.6 uit 1995. Hij is nu nog behoorlijk standaard maar afhankelijk van het financiële plaatje wil ik hem toch meer 'eigen' maken.

Nu heb ik sinds gisteren een probleempje, als ik s'ochtendsvroeg wegrijdt (na achterwaarts uitrijden van de oprit, in zijn één zetten en wegrijden) begint er iets aan de rechtsvoor behoorlijk te piepen (lijkt wel aanlopen). het houdt voor ongeveer 5 seconde aan. gisteren deed het zich dus voor het eerst voor, duurde ongeveer een seconde. maar vandaag bij het wegrijden duurde het dus al langer en nadat ik een paar minuten op weg was weer een paar seconden (ongeveer 2x, iedere keer in een bocht). bij het recht uitrijden en verder in bochten heb ik er geen last van. een aantal jaren heeft mijn zus met haar Astra (neem het haar niet kwalijk) hetzelfde probleem gehad, toen bleek het de V-snaar te zijn.

Voordat ik naar een garage ga en daar (te)veel geld uitgeef, is dit makkelijk voor mezelf te controleren of het de V-snaar is of dat er iets anders aanloopt?

Ik ben niet echt heel erg technisch onderlegt, dus graag niet al te moeilijke technische termen ;)

alvast bedankt
er is maar één ding beter dan een mazda mx3 en dat is mijn vriendin (maar het is wel een close call ;-)
master peanut
Pilot
Pilot
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2005, 18:22
Locatie: almere

Bericht door master peanut »

Het kan je V-snaar zijn dit had ik laatst ook of de snaar ernaast weet niet meer hoe die heet.
Je moet even naar je V-snaar kijken of die al erg versleten is net zoals de snaar ernaast. Dit kan je zien door de scheurtjes die erin zitten.
En je kan het inderdaad wel zelf vervangen moet je wel weten wat je los moet maken natuurlijk ;) Maar is ongeveer halfuurtje werk.
Gebruikersavatar
BlackSheep
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 2109
Lid geworden op: 13 dec 2005, 22:11
Type Mazda: Mazda MX-3 1.6i
Bouwjaar: 1998
Locatie: Maastricht

Bericht door BlackSheep »

Hoogst waarschijnlijk, en ik denk het wel voor 90% :mrgreen: , is het gewoon een slippende v-snaar. Hebben meerdere auto's last van, vooral mu het wat natter en kouder wordt.

Op zich kan het weinig kwaad, maar het is wel erg hinderlijk, vooral voor de buurt ;)

Je v-snaar kun je heel makkelijk zelf checken en eventueel stellen. Je zou kunnen proberen om de zoek functie te gebruiken in het forum, misschien dat iemand dit al eens gepost heeft. Volgens mij zit er zelf in het topic van de distributiesnaar van Marcel wat foto's. Helaas is dat dan wel een 1.8 geweest. Mocht je niks kuinnen vinden dan kan ik je wel wat foto's posten, moet die van mij dit weekend toch een beetje bij stellen (heb namelijk hetzelfde probleem).

Ook kun je hier eens een kijkje nemen http://mx-3.com/index.cfm en dan links in de kolom bij Technical Info de online Shop manual, dan ff kijken bij moter K6 en dan kun je daar ook wat plaatjes terug vinden.
Gebruikersavatar
ABG_mx3
New member
New member
Berichten: 31
Lid geworden op: 31 okt 2006, 22:24
Locatie: Brummen

Bericht door ABG_mx3 »

ik heb even op die site gekeken, het engels wordt lastig speciaal die engelse technische termen, maar daar zal ik me wel doorheen slaan. als ik het goed heb zit de v-snaar aan de linkerkant (als je voor de motor staat) daar zitten twee riemen die met elkaar in verbinding staan. die riemen zien er nog goed uit (op het oog) en ik kan nou ook niet echt zeggen dat ze slap staan.

Het lijken mij echter wel die riemen te zijn, het komt uit die hoek. en zoals ik al zei bij die andere auto was dat ook, het is precies hetzelfde geluid.

Als je foto's hebt, zijn ze meer dan welkom.

iig bedankt voor de reacties
er is maar één ding beter dan een mazda mx3 en dat is mijn vriendin (maar het is wel een close call ;-)
Gebruikersavatar
BlackSheep
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 2109
Lid geworden op: 13 dec 2005, 22:11
Type Mazda: Mazda MX-3 1.6i
Bouwjaar: 1998
Locatie: Maastricht

Bericht door BlackSheep »

Zal er morgen een paar maken en laten zien hoe je je v-snaar moet bijstellen.
Gebruikersavatar
BlackSheep
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 2109
Lid geworden op: 13 dec 2005, 22:11
Type Mazda: Mazda MX-3 1.6i
Bouwjaar: 1998
Locatie: Maastricht

Bericht door BlackSheep »

Hierbij de beloofde foto's

ff korte handleiding,

1. maak de bevestigingsschroef een aantal slagen los.
2. draai de stelschroef een paar slagen aan (maatje 12 meen ik, is met een dop en ratel goed te doen)
3. draai de bevstigingsschroef weer aan.
4. starten. Mocht hij nog steeds gaan piepen, ff stap 1 t.m 4 herhalen. :mrgreen:

Denk ik niet al te moeilijk.

suc 6 ermee.


En hierbij het visuele verhaal
http://www.imagehost.nl/view.php?file=images/t2j38098.jpg

Afbeelding

http://www.imagehost.nl/view.php?file=images/OcV38266.jpg

Afbeelding

http://www.imagehost.nl/view.php?file=images/FOE38332.jpg

Afbeelding
Gebruikersavatar
ABG_mx3
New member
New member
Berichten: 31
Lid geworden op: 31 okt 2006, 22:24
Locatie: Brummen

Bericht door ABG_mx3 »

kijk, duidelijker kan je het niet aangeven hoe het moet, of je moet naast me staan. ik zal vanavond een poging wagen om de v-snaar te stellen. Iig bedankt voor de moeite!
er is maar één ding beter dan een mazda mx3 en dat is mijn vriendin (maar het is wel een close call ;-)
Gebruikersavatar
marcel v6
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 3733
Lid geworden op: 14 feb 2005, 15:50
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1994
Locatie: Omg.Noord Holland
Contacteer:

Bericht door marcel v6 »

Wat een ruimte heb je toch bij een 1.6 om te kijken. Bij een V6 is het wat moeilijker kijken. had net even gekeken naar mijn snaren maar dat ging toch wel moelijk met het volgebouwde blok :?
2,5L V6 KLZE Curved Neck.
johnmichel
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1957
Lid geworden op: 09 jan 2006, 23:27
Locatie: Hamont(B)

Bericht door johnmichel »

Geef daarom je monteur een doosje pleisters erbij ;)
Afbeelding
Plaats reactie