Exterieur project af

Alles over Optische Tuning of vragen hier over

Moderator: Moderators

MDC
Test-Pilot
Test-Pilot

Exterieur project af

Bericht door MDC »

Ik heb mijn MX3 nu ongeveer 1,5 jaar. Ik heb hem toen met de instelling gehaald om hem ook helemaal om te bouwen qua styling. Na enkele maanden heb ik ook een bodykit gehaald en er onder gezet, maar zoals vele van jullie zullen kunnen beamen is dat nog niet echt het grote werk om hem in top conditie te gaan showen. Redelijke kieren en verschuivingen. Dit heb ik altijd een domper gevonden maar voor toen maar geaccepteerd.

Nu heb ik 2 maanden geleden toch het besluit genomen om de auto toch helemaal onder de loep te nemen aan de buiten kant. Dit betekende:

- Schade herstellen.
- Versteveging aanbrengen
- Metaalplaatjes vastzetten bij grote onevenheden.
- Kieren en naden dicht harsen
- Glasvesel aanbrengen
- Polyester plamuur aanbrengen
- schuren, schuren en nog is schuren :blink:
- naar de spuiter
- Gaas opnieuw

Afbeelding

Schuren, Harsen, schuren en nog is harsen en schuren. Beetje staal plamuur en schuren

Afbeelding

Afbeelding

Ja en daar zat eerst een groot teringgat maar met een metaalplaatje en wat glasvesel kom je een heel eind.

Afbeelding

En weg met die naden.

Afbeelding

Bumperschade is nu ook verledentijd.

Afbeelding

Au dat doet pijn om een stuk schuurpapier op je eigen auto te zetten. Maar wat moet gebeuren dat moet gebeuren.

Afbeelding

Afbeelding

Inpakken die handel!!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het eind resultaat mag er zijn na mijn weten. Hij zit weer strak in de kleur.

Afbeelding
Afbeelding
justa
Super-Pilot
Super-Pilot

Bericht door justa »

ziet er weer keurig uit zo. :bier:
zie alleen op de laatste foto nog een kier tussen bumper en zijscherm.
niet lullig bedoelt maar viel me meteen op.
ben je niet bang dat alles gaat scheuren nu je alles naadloos hebt gemaakt???
master peanut
Pilot
Pilot

Bericht door master peanut »

Ik ben zooooo jaloers!!!!! Ik wil haar ook laten spuiten alleen kost zo veel!!
master peanut
Pilot
Pilot

Bericht door master peanut »

Hoeveel moest jij nou betalen als je zelf al hebt geschuurd?
MDC
Test-Pilot
Test-Pilot

Bericht door MDC »

@ justa: Die kier is er met opzet gebleven ivm met een toekomst plannetje. Ik wil er ooit een B6T inlepelen en dan haal ik toch liever de bumper er onderweg en aangezien ik dan ook makkelijker bij het zijscherm kan komen zal ik deze naar binnen verlengen en dat tevens met de bumper doen. Op deze manier kan ik hem heel mooi vast zetten met glasvesel matten en metaal hoeken.

@ master peanut: Ik heb hiervoor 900 euro moeten betalen. Nou is de spuiter een bekende van mij en doet het dus voor weinig op de voorwaarden dat ik wel zoveel mogelijk zelf doe, zodat hij alleen maar de verf, blanke lak en weekmakers hoeft te betalen. Hij heeft wel mooi werk afgeleverd want hij heeft rondom bij de bumpers en de sideskirts een combinatie gedaan met weekmakers in de lak, zodat ik eventueele krassen kan uitpoetsen en mocht de kras te diep zijn dan kan ik zo ff bij hem langs en fixt hij het voor niets.

Nee ik ben niet bang voor scheurtjes want de meeste mensen die het ook doen die gebruiken vaak plamuur en dat is een van de grootste fouten. Je moet namelijk glasveselhars gebruiken met glasvesel matten en metaal strips.

Voorbeeld:

Haal de bumper van zijn bestaande ophangpunten.

Pak metalen strips 2 cm breed 1mm dik en buig deze tegen je carroserie op de punten waar je de naden wilt dichten. (achterbumper beide kanten 4 stuks gedaan).

Schuur de carroserie op en ontvet hem goed.

Pak glasveselmatje en glasveselhars en zet je voorgevormde metaalstrip tegen de binnenkant van je carroserie en strijk deze in met hars. (gebruik lijmtangen voor het gemak). Uitdrogen 24 uur "er staat minder op het potje maar voorzichtigheid geld boven alles". (zelf "voor de zekerheid" heb ik de metaalstrips vast gelast en dit proces gedaan)

Rondom de achtebumper heb je nu 8 extra hangpunten als het goed is. hang de bumper er weer overheen en bevestig deze vanaf het midden langzaam naar buiten toe aan beide kanten tegelijk oplopen. (zo span je je bumper het mooist.)

De voorgevormde metaalstrips geven je de richting aan waar je de bumper moet opschuren en deze ook met glasvesel en hars moet vast zetten. (hier niet vast lassen want dan ga je door je polyester bumper heen.)

Door de metaalstrips en het glasvesel in combinatie met glasveselhars heb je nu veel extra stevigheid gemaakt.

Maar dat is voor mij nog niet voldoende. Ik heb van te voren ook de kantjes (Grof) geschuurd van de bumper en de carroserie die normaal tegen alkaar komen en je de naad laten zien. Deze heb ik ook volgespoten met glasveselhars. Nadien zit hij zo stevig vast dat hij echt niet meer los trilt. Alleen de afwerking is gedaan met polyester plamuur, maar daar zijn alleen hele kleine onevenheden mee verholpen (Puntjes werk).
Afbeelding
marcel v6
Super-Pilot
Super-Pilot
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1994
Contacteer:

Bericht door marcel v6 »

Je MX-3 ziet er weer gelikt uit :)
2,5L V6 KLZE Curved Neck.
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Contacteer:

Bericht door turbulence »

netjes hoor!!!!

mooi rood weer geworden... is het de standaard mx3 rood kleur geworden, of is het een ander kleurtje?
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
NightQrawler
Pilot
Pilot

Bericht door NightQrawler »

staat er weer erg strak en mooi bij :bier:
If you dont like it, Customize it!!!
Afbeelding
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Contacteer:

Bericht door turbulence »

heej ff vraagje...

als jij hem geschuurd aanleverd voor het spuiten, hoe grof schuur jij die lak dan op?

moet binnenkort van een ander bakje wat laten spuiten en wil meeste voorwerk zelf wel doen ( om het goedkoper te houden)
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
MDC
Test-Pilot
Test-Pilot

Bericht door MDC »

turbulence schreef:heej ff vraagje...

als jij hem geschuurd aanleverd voor het spuiten, hoe grof schuur jij die lak dan op?

moet binnenkort van een ander bakje wat laten spuiten en wil meeste voorwerk zelf wel doen ( om het goedkoper te houden)

Waterproof 400 nat en daarna met waterproof 600 droog. Dit is gedaan op aanbeveling van de spuiter.
Afbeelding
Plaats reactie