apk Afgekeurd op te hoog CO

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

AZ3
New member
New member
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 aug 2006, 10:12
Locatie: Amsterdam

apk Afgekeurd op te hoog CO

Bericht door AZ3 »

Hoi allemaal,
Mijn mx3 1.8 v6 had een veel te hoog CO van 7% bij de apk keuring, ik ben toen bij Mazda dealer geweest om hem te laten uitlezen cq te laten maken, daar konden ze me een foutcode geven, maar volgens monteur een dure reperatie, die ik niet kan betalen, dus wie o wie kan me hiermee helpen, alle suggesties zijn van harte welkom

Alvast bedankt

Joep
Gebruikersavatar
Tiga
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 490
Lid geworden op: 09 mar 2004, 03:02
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Tiga »

Heeft die monteur ook gezegd welke reparatie? Dat is voor de techneuten onder ons wat makkelijker inschatten dan.
AZ3
New member
New member
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 aug 2006, 10:12
Locatie: Amsterdam

Bericht door AZ3 »

Hoi, bedankt voor je reactie, de volgende foutcodes werden gegeven door Mazda 69 9 16, 9 is de motorkoeltempsensor, 16 de egr position valve, en 69 weet ik niet, misschien iemand anders?
Gebruikersavatar
Tiga
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 490
Lid geworden op: 09 mar 2004, 03:02
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Tiga »

Weet zo niet wat 69 is, maar dat zal dan de dure wel zijn.

Tempsensor zit bij je koelvloeistofvuldop (galgje iemand?) maar die kan de hoge CO niet veroorzaken.

EGR zit aan de achterkant van je blok maar daar kun je wel bij komen.
Weet wel dat EGR een en ander regeld, maar wat is me ff ontschoten. Eerste wat de meesten doen die een blok swappen is de EGR eraf halen. ding geeft alleen maar een hoop kool en prut in je inlaatspruitstuk.
EGR vervangen is wel wat werk, maar wel goed te doen. Dus kan me niet voorstellen dat dat erg veel geld moet kosten (of een nieuwe EGR moet de hoofdprijs hebben, maar dan is er altijd nog de sloop enzo)

Dus blijft in mijn opinie alleen 69 over. Ben wel erg benieuwd wat die code is...zal eens gaan zoeken.
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Ik zou eerst eens ff de standaard dingen nakijken waardoor je motor slecht kan lopen

* Kat nakijken of die nog goed is

Kijk dan je luchtfilter na
Bougies nakijken
Vlinderklep nakijken
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
AZ3
New member
New member
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 aug 2006, 10:12
Locatie: Amsterdam

Bericht door AZ3 »

Hoi,
De kat is in orde, luchtfilter is nieuw, bougies zijn ook goed, ik denk dat het co ook nooit zo hoog kan worden als het daaraan zou liggen, mijn computer is nu in een soort noodstand , door defecte sensors, misschien moet ik deze van de sloop maar halen en uitproberen, maar ja welke garantie heb je dan dat die onderdelen wel ok zijn ?
De koeltempsensor zit op zon 80 Euri ex en de EGR dat weet niemand ook de mazda dealer niet.
Dus kwam men met een schattting van zon 700 Euri en dan moest het mee en niet tegen zitten.
Dat gaat mij even te ver voor een aantal sensors vervangen, daar koop je een compleet andere motor voor.

En doe dan maar een 2.5 erin
(Wishful thinking)
Gebruikersavatar
Tiga
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 490
Lid geworden op: 09 mar 2004, 03:02
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Tiga »

80 eurie voor een temp sensor? Ik weet dat de koperprijs erg hoog is, maar zo hoog.
Denk dat je op de sloop hooguit 10 euro betaald...en dat vind ik nog veel. EGR heb ik evt. nog wel voor je.

En zou iig ff de ecu resetten. Dan ben je iig (even) de noodloop kwijt.
ECU reste je door de pluspool van je accu te halen en ong. 30 sec. je rempedaal in te trappen.
axys
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 425
Lid geworden op: 10 apr 2005, 12:09
Locatie: Horst

Bericht door axys »

Code 69 is de temperatuursensor bij je koelvloestofvuldop, want die gaf ie bij mij ook als foutmelding.
Afbeelding
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Zijn je sensoren in je uitlaat ( weet niet meer hoe ze heten) (2 stuks, in elke voorpijp) niet kapot ??

Als deze niet een goed signaal geven gaat ie ook in noodstand

Ik denk dat je probleem zoeken en oplossen goedkoper is dan een ander blok
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Gebruikersavatar
V6peter
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1551
Lid geworden op: 13 nov 2005, 18:07
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Bericht door V6peter »

Jij bedoelt de lamdba sensors,wittefinish?

Zou ook kunnen.
Plaats reactie