@MX3V6_DH

Hier kunt u praten over de auto's e.d. van "Leden". (zie menubalk "LEDEN" voor online profielen)

Moderator: Moderators

MX3V6_DH
Moderator
Moderator
Berichten: 1401
Lid geworden op: 02 jul 2006, 20:30
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1998
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: @MX3V6_DH

Bericht door MX3V6_DH »

Aankomend seizoen wil ik weer met m'n V6 gaan rijden. Vandaag ben ik daarom begonnen met een klein klusje, het terugzetten van de interieurpanelen bij de achterbank en in de kofferbak:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat ik verder nog wil doen:

- Remmen gangbaar maken
- Katvervanger vervangen door katalysator
- Olie verversen

De auto moet ook nog uitgelijnd worden omdat er andere schokbrekers onder zijn gekomen, maar dat ik laat ik door m'n garage doen als hij toch voor de APK moet.

Als alles volgens plan gaat, heb ik volgend jaar twee MX-3's op de weg :cool1:
Afbeelding
Hard rijden is genieten van het potentieel van je auto.
Gebruikersavatar
lenny-v
Moderator
Moderator
Berichten: 838
Lid geworden op: 10 aug 2009, 20:50
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1998
Locatie: Dordrecht

Re: @MX3V6_DH

Bericht door lenny-v »

lekker bezig!
Kampioen Mx-3 Kartcompetitie 2014-2015!
MX3V6_DH
Moderator
Moderator
Berichten: 1401
Lid geworden op: 02 jul 2006, 20:30
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1998
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: @MX3V6_DH

Bericht door MX3V6_DH »

Zo, hoog tijd voor weer eens een update.

1.6
Aan de 1.6 zijn een aantal dingen gebeurd sinds mijn laatste update:
- lakschade aan de passagiersdeur hersteld nadat er iemand tegen aan had gezeten, uiteraard zonder een briefje achter te laten :x
- bougiekabels vervangen omdat de auto soms op 3 cilinders liep
- beginnende roest boven de achterste wielkasten weggehaald

V6
Met de V6 ben ik in de eerst helft van dit jaar ook verder gegaan:
- catalysator teruggezet
- olie ververst
- de kappen die onder het motorblok zitten weer teruggezet, die lagen nog los na het vervangen van de distributieriem :oops:
- alle vier de remklauwen los gehad en waar nodig de roest uit die bussen gehaald waar de geleidepennen doorheen gaan
- kapotte rubbertjes bij de geleidepennen van de achterste remmen vervangen

Nadat ik dat gedaan had, brandde (ineens?) het ABS lampje op het dashboard :? Omdat ik een OBD2 auto heb, was zelf uitlezen van de foutmelding helaas geen optie. Ik hoopte eerst nog dat het kwam doordat ik tijdens de werkzaamheden één van de wielen had laten ronddraaien terwijl de auto op contact stond. De ABS computer snapt dat niet en gaat dan in alarm. Mocht zoiets gebeuren, dan gaat het lampje vanzelf uit wanneer je boven de 30 km/h komt. Helaas werkte dat niet, dus één of meerdere sensoren of de computer zelf moesten stuk zijn gegaan. Een extra ABS computer had ik nog liggen; die heb ik ooit uit de gele MX-3 van yellow (Pieter) gehaald nadat hij daar mee verongelukt was. Computer dus snel omgewisseld maar helaas, het lampje bleef aan. Het ABS probleem heb ik toen maar even gelaten voor wat het was.

Tijdens een proefrit merkte ik namelijk ook dat de auto na drempels zo ver doorveerde dat ik 10 km/h moest rijden als ik de straat niet wilde raken. De auto lag ook niet echt lekker op de weg. Mijn verdenking viel meteen op de schokdempers die ik onder de auto had zitten; originele dempers met verlagingsveren van een 92-er. Die set heb ooit een keer van iemand overgenomen toen mijn K-Sport schroefset begon te kraken, maar ik heb er nooit veel mee gereden. Gelukkig wist ik dat Lenny-v sinds enige tijd met een AST schroefset rondrijdt en dat hij daarvoor Koni schokdempers met Eibach 30mm verlagingsveren onder zijn auto had (http://www.mazdamx-3.nl/mazdamx-3-forum ... 12&t=13204). Contact met hem gezocht en ja hoor, hij had zijn 'oude' dempers nog, wilde ze wel verkopen en ze ook nog komen monteren bij mij in de garage. Zo gezegd, zo gedaan:
Afbeelding
Samen hebben we ook nog de weerstand van de ABS sensoren gemeten in de hoop er op die manier achter te komen welke sensor er stuk was. De multimeter gaf ongeveer dezelfde waardes aan (achter 12 - 13 MΩ en voor 1,3 kΩ), dus de oorzaak van het ABS probleem was helaas nog niet in zicht.

Ondertussen kwamen de nieuwe EBC Turbo Grooved remschijven http://www.ebcbrakeshop.co.uk/ebc-turbo ... _34241.htm en EBC Greenstuff blokken die ik besteld had, binnen. Na jaren lang met Sandler S schijven op de achteras en 2e hands Brakemax schijven op de vooras gereden te hebben, vond ik het nu wel een keer tijd om het optisch gelijk te trekken. De schijven en blokken had ik vrij snel gemonteerd, mede dankzij Lenny's tip om de handremkabels even los te halen van de achterste remklauwen :) Zo ziet het er nu uit bij alle vier de wielen:
Afbeelding

Toen nog het ABS probleem. Begin juni ben ik uiteindelijk met de auto naar de lokale Mazda dealer gereden om hem daar dan maar uit te laten lezen. Na een paar verwonderde blikken (dit type Mazda zien ze niet vaak meer, vertelde de monteur) werd er ergens uit een kast een oude meetcomputer getrokken. Na de monteur gewezen te hebben waar de diagnostische stekker zit, kwamen we er achter dat de sensor rechts achter het begeven had:
Afbeelding

Afbeelding
Zo'n sensor bestellen bleek nog wel mogelijk, maar het was nog maar de vraag of hij nog geleverd kon worden; dit type sensoren is namelijk uniek voor de MX-3 geproduceerd en in Europa was er al geen voorraad meer. Het lijkt sowieso een trend te zijn dat bepaalde onderdelen van onze auto's moeilijk tot niet verkrijgbaar worden, merkte ik eerder dit jaar al :?
Gelukkig ontving ik half juni een verlossende mailtje: de sensor was toch binnen gekomen! Omdat ik niet het risico wilde lopen de nieuwe sensor te vernielen door onhandig te zijn tijdens de montage, heb ik meteen een afspraak gemaakt om dit door de dealer te laten doen. Op 6 juli is de sensor gemonteerd en was de ABS melding weg :bier: Ik heb de auto ook nog laten uitlijnen door de dealer, wat zeker nodig was omdat er voor maar liefst 23.1 mm toespoor bleek te zijn.

Afgelopen woensdag heb ik de auto bij mijn vaste APK-garage aangeboden voor een keuring. Na een klein aandachtspuntje opgelost te hebben dat niet naar de zin van de keurmeester was (de remslangen zaten naar zijn mening niet goed genoeg vast aan de veerpoten, ik had daarvoor tie-wraps gebruikt in plaats van de originele bevestigingsclips) is de auto afgelopen vrijdagochtend goedgekeurd :mrgreen:. Ik heb diezelfde dag nog de schorsing van de wegenbelasting opgeheven en hem weer in de verzekering opgenomen.
Gisteren heb ik voor het eerst sinds oktober 2012 weer een flink stuk in de V6 gereden en wat was dat lekker :duim1: Echt heel veel beter dan de 1.6 ;) Jullie zullen de auto binnenkort wel weer zien op een meeting!
Afbeelding
Hard rijden is genieten van het potentieel van je auto.
Gebruikersavatar
martinenijenhuis
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 3346
Lid geworden op: 23 dec 2003, 11:17
Locatie: Dronten

Re: @MX3V6_DH

Bericht door martinenijenhuis »

Mooi verhaal :bier: leuk om te lezen.
Leuk dat je eindelijk weer met de v6 rijd :bouncered:

Groetjes M&M
Mijn hart, mijn ziel, mijn allesie

Afbeelding
MX3V6_DH
Moderator
Moderator
Berichten: 1401
Lid geworden op: 02 jul 2006, 20:30
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1998
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: @MX3V6_DH

Bericht door MX3V6_DH »

Even een niet auto-gerelateerde update, voor wie het nog niet wist: Nadine is in verwachting van ons eerste kindje :) 17-02-2017 is het uitgerekend.

Voor ons wagenpark betekende dat dat er een gezinsauto bij moest komen. Eerder deze maand heb ik daarom een Toyota Auris Hybrid uit 2013 gekocht in een uitvoering met alle opties erop, waaronder een audio systeem met subwoofer van mijn favoriete merk: JBL :cool1: De MX-3 1.6 houd ik voorlopig nog aan, totdat we weten hoe we het gaan doen met reizen naar ons werk als de kleine er straks is.
Afbeelding
Hard rijden is genieten van het potentieel van je auto.
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Re: @MX3V6_DH

Bericht door WhiteFinish »

Wooow !!

Van harte gefeliciteerd Leon & Nadine :) :bouncered: :cool1:
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Plaats reactie