Wie wil mij de tip geven een spannings regelaar te gebruiken
Moderator: Moderators
- MarcX3
- Super-Pilot
- Contacteer:
Wie wil mij de tip geven een spannings regelaar te gebruiken
Ik wil dus neon in mn mx bouwen maar is eigenlijk voor een computer dus wil ik niet hebben dat de spanning boven de 12v komt, ook vanwege een controller die erbij komt
Heb ik bij Conrad 3 IC 7812 KC T03 spanningsregelaars (182940) gekocht.
Ben alleen niet bepaald goed in electro dus mijn vragen zijn:
hoe sluit ik zon ding aan
kun je ze aan elkaar zetten zodat ik 3 of 4,5A max heb
en hoe reken ik de neon om, aangezien t eigenlijk voor de computer is weet ik niet precies hoe en wat qua spanning en stroom.
de ingangsstroom van de omvormers van de neon varieren van 1set 0,6w tot 3sets(denk ik aangezien op 2 geen gegevens staan)8,88w spanning is 12v
er komen 2sets (dus 4 balkjes) op de controller
de rest van de neon (2 andere sets) kunnen gewoon rechtstreeks aangesloten worden, eventueel wel met regelaar ertussen
wie kan me hierbij helpen?
bij voorbaat dank
en hoe reken ik de neon om, aangezien t eigenlijk voor de computer is weet ik niet precies hoe en wat qua spanning en stroom.
de ingangsstroom van de omvormers van de neon varieren van 1set 0,6w tot 3sets(denk ik aangezien op 2 geen gegevens staan)8,88w spanning is 12v
de rest van de neon (2 andere sets) kunnen gewoon rechtstreeks aangesloten worden, eventueel wel met regelaar ertussen
bij voorbaat dank
Driven by a sixpack
-
- Test-Pilot
-
- Test-Pilot
- Marcel_mx3
- Super-Pilot
- Contacteer:
Re: Wie wil mij de tip geven een spannings regelaar te gebru
MarcX3 schreef:Ik wil dus neon in mn mx bouwen maar is eigenlijk voor een computer dus wil ik niet hebben dat de spanning boven de 12v komt, ook vanwege een controller die erbij komt
Op de aansluiting kom ik zo terug, even over je bovenstaande vraag in combi met de onderstaande stromen.
een ic 7812 kan tot max 1 A worden gebruikt, kom je daarboven raad ik een 78S12 aan die gaan tot 2 A
Hier vind je de datasheet van het ic : http://www2.produktinfo.conrad.com/date ... n-7812.pdf
daarin vin je ook wel pootje input is, welke output en welke GND (ground)
Voor wat betreft de aansluiting die is vrij simpel.
- Op de input aansluiting komt de spanning van jouw accu.
- Op de GND sluit je massa aan, dus de carroserie van de auto.
Meestal gebeurd dit deer het ic te monteren op iets van blank staal zodat deze meteen koeling heeft.
- op de output komt nu + 12V te staan die kan naar je neon controller.
de min van je neon controller zet je dus weer gewoon aan massa.
Mischien snap ik deze vraag niet helemaal, maar de stroom word alleen bepaald door je neon, deze vragt stroom en zal alleen krijgen wat hij vraagt.
Dus je kan niet bepalen hoeveel stroom je er naar toe stuurt.
Wel kan je natuurlijk de stroom naar je 7812 (1A) beperken door deze te zekeren met een klein 1 ampere zekering.
[qoute]
bij voorbaat dank[/quote]
Ik begrijp weer niet helemaal wat je bedoeld, mischien is het handiger als je me even belt...
Maar wat ik van hierboven begrijp is dat de neon in de computer normaal ook gewoon op 12 volt werkt. (dat heb je dus nu al berijkt met je 7812).
Dus dat is opgelost.
Het lijkt er op dat je dus maximaal 8,88 Watt gaat gebruiken aan vermogen wat in zou houden dat je een maximale stroom gaat trekken van I=P/U=8,88/12=0,74A met andere woorden je kunt makkelijk die 8,88w trekken op 1 van die 7812 ic's .
Ik hoop dat je vraag zo beantwoord is
- Marcel_mx3
- Super-Pilot
- Contacteer:
MarcX3 schreef:Hardstikke bedankt
het is zo helemaal duidelijk
wat ik bedoelde met aan elkaar zetten is of je ze in serie of parallel kan zetten dat je een hogere waarde van amperage krijgt
In serie zowiezo niet, parallel zou ik eigenlijk niet eens weten of dat kan...
Ik zou er niet van uit gaan in iedergeval.
Zo als het er nu uit ziet kom je uit de voeten met een 7812 en anders toch gewoon een 78s12 nemen.
-
- Super-Pilot