Sterke en zwakke punten mx3 ???

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora's

Moderator: Moderators

europaracer
New member
New member
Berichten: 16
Lid geworden op: 05 sep 2006, 16:29

Sterke en zwakke punten mx3 ???

Bericht door europaracer »

Ben op zoek naar een andere auto en een mx3 lijkt me wel leuk.
Leek mij het handigste om info over deze auto hier te zoeken.
Zijn tenslotte allemaal "deskundigen" hier...

Naast leuk uitzien moet je bij een auto (helaas) ook rekening houden met tal van andere zaken. jullie kunnen me vast wel vertellen wat de positieve punten van de auto zijn en wat de negatieve, want die zijn er ook vast. te denken valt aan vaak voorkomende mankementen ed. en zaken in dagelijks gebruik die merkbaar zijn.

En wat is nou ongeveer de waarde van een mx3 (zal gezien budget uit 92/93 zijn)?
zie ze op veilingsites staan tussen de 1500 en 5000 euro, met toch zo goed als zelfde bouwjaar, km-stand en accecoires.

En jullie hebben vast tips van waar op te letten bij bezichtigen/aanschaf van een mx3...



Een aantal zaken zullen vast al gedeeltelijk besproken zijn op dit forum maar tijd om heel dit forum door te spitten heb ik momenteel niet...
zolang wil/kan ik ook niet wachten met een aanschaf.
Mocht ik daadwerkelijk een mx3 kopen dan zal ik me ook gelijk gaan voorstellen en krijgen jullie er vast een actief lid bij...
voor nu omschrijf ik mezelf toch als bezoeker (al staat site al wel in me favorieten).


BvD voor de reacties
mx3-newbie is in town
Gebruikersavatar
DextaR
New member
New member
Berichten: 32
Lid geworden op: 21 jul 2006, 10:19
Locatie: Zaanstad

Bericht door DextaR »

Positief aan deze auto is dat hij er gelikt uit ziet en negatieve punten bestaan er niet bij een mx-3 :)
Afbeelding
Gebruikersavatar
marcel v6
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 3733
Lid geworden op: 14 feb 2005, 15:50
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1994
Locatie: Omg.Noord Holland
Contacteer:

Bericht door marcel v6 »

Ik ga mee met Dextar ze antwoord :) Ik heb na 2 jaar nog steeds geen problemen ermee gehad. er gaat natuurlijk weleens iets stuk maar dat heb je bij iedere auto
2,5L V6 KLZE Curved Neck.
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Re: Sterke en zwakke punten mx3 ???

Bericht door turbulence »

europaracer schreef:Ben op zoek naar een andere auto en een mx3 lijkt me wel leuk.
Leek mij het handigste om info over deze auto hier te zoeken.
Zijn tenslotte allemaal "deskundigen" hier...

Naast leuk uitzien moet je bij een auto (helaas) ook rekening houden met tal van andere zaken. jullie kunnen me vast wel vertellen wat de positieve punten van de auto zijn en wat de negatieve, want die zijn er ook vast. te denken valt aan vaak voorkomende mankementen ed. en zaken in dagelijks gebruik die merkbaar zijn.

En wat is nou ongeveer de waarde van een mx3 (zal gezien budget uit 92/93 zijn)?
zie ze op veilingsites staan tussen de 1500 en 5000 euro, met toch zo goed als zelfde bouwjaar, km-stand en accecoires.

En jullie hebben vast tips van waar op te letten bij bezichtigen/aanschaf van een mx3...



Een aantal zaken zullen vast al gedeeltelijk besproken zijn op dit forum maar tijd om heel dit forum door te spitten heb ik momenteel niet...
zolang wil/kan ik ook niet wachten met een aanschaf.
Mocht ik daadwerkelijk een mx3 kopen dan zal ik me ook gelijk gaan voorstellen en krijgen jullie er vast een actief lid bij...
voor nu omschrijf ik mezelf toch als bezoeker (al staat site al wel in me favorieten).


BvD voor de reacties


hallo..

welkom hier in iedergeval.. als 1e kan ik je zowieso zeggen dat je met een GOEIE mx3 zeker geen miskoop zal doen...

er zijn altijd wel wat dingetjes waar je op moet letten, daarom hebben we daarover ook een topic in de FAQ-sectie hier:

http://www.mazdamx-3.nl/forum/viewtopic.php?t=693

er zijn een paar ''mankementen'' die de mx3 vaak heeft:

* slechte rubbers bij de deuren

dit wil vaak voorkomen helaas, de rubbers zijn bij de mazda dealer niet te betalen, mochten ze echt kapot zijn, dan is de sloop wel een optie

* tikje in het motorblok

helaas hebben veel V6jes de eigenschap dat ze een irritant ''tikje'' hebben in het blok. dit komt door de schotelveren, hier is wel een oplossing voor, echter is enige technische achtergrond dan wel handig.. het kan niet kwaad, alleen kan soms irritant overkomen..

en voor de rest moet je gewoon op dingen letten waar je ook op zou letten als je een andere auto koopt

* trillen in het stuur
* scheef gesleten bandjes
* boel rook uit de uitlaat

wat voor budget heb je in gedachten? v6 of 1.6? ( houdt ook rekening met hogere verzekeringskosten bij een V6 icm jongere leeftijd)

voor een 92/93 zou ik momenteel niet veel meer als 2500/3000 neerleggen, en dan moet ie ook in goeie conditie zijn rond de 150D km

kijk ook eens in de te koop sectie, daar staan vaak ook wel leuke mxjes te koop:;

http://www.mazdamx-3.nl/forum/viewtopic.php?t=4298
http://www.mazdamx-3.nl/forum/viewtopic.php?t=4280

bijvoorbeeld..
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
europaracer
New member
New member
Berichten: 16
Lid geworden op: 05 sep 2006, 16:29

Bericht door europaracer »

die tips in de faq had ik al wel gelezen. ik lees wel iets, maar niet een heel forum ;)

las ook ergens dat een mx3 "van nature" niet roest,
is dus niet zo dat bij bj 92/93 de roest bijv. dramatisch wordt dat er laswerk noodzakelijk zal worden ?

beschikbaar budget is slechts 2500. eigenlijk 2000 voor een auto,
maar voor een leuke/goede mx3 heb ik die 500 extra ook nog wel.
belangrijkste voor mij is eigenlijk het droog doorkomen van de wintermaanden aangezien het op me motor dan meestal niet zo fijn is. en wat betreft het mankement deurrubbers... hoewel het voornamelijk me wintervoertuig zal zijn wil ik er wel 1 met een schuif/kanteldakje. hoe zit het dan met kans op lekkage langs dat dakje, neem aan dat ze hetzelfde rubber gebruiken als voor de deuren (heb ook te koop zien staan met dichtgekit dakje, vandaar).

en als prijs rond de 2500-3000 voor 150d km goed is, neem ik aan dat voor een mx3 rond de 170-200d km de prijs dan tussen de 2000-2500 ligt; of is 2000 dan al het maximum ?


En tikje in blok kan geen kwaad ?
dacht dat bij me motor eerst ook, maar werd toen al snel en tik en 1km verder een ratel.
...en na een ritje met de anwb een reparatie van bijna 1000 euro.
heb namelijk geen zin om dit op korte termijn ook met een auto mee te maken ;)



wel lekker trouwens dat er hier best snel wordt gereageerd :mrgreen:
mx3-newbie is in town
RichMX-3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 2281
Lid geworden op: 29 aug 2006, 17:35

Bericht door RichMX-3 »

meestal is het een standaard tikje maar licht eraan hoeft er ook geen last van te krijgen.
die van mij hoor je heeeeeeeel licht de eerste 5 min en zodra alles goed is warm gelopen e.d. loopt ie als een zonnetje.
en jah als je een tikje wil moet je gewoon lkkr vlamme de 1e 10 min. :lol:
verder bevalt mij de mx-3 echt prima echt een fijne auto en rijd gewoon zeer relaxed !!!
S14 >> 311,9 BHP @ 6505 rpm and 379,0 Nm @ 5345 rpm << << Vroeeeeemmmmm Ptssssshhh >>
europaracer
New member
New member
Berichten: 16
Lid geworden op: 05 sep 2006, 16:29

Re: Sterke en zwakke punten mx3 ???

Bericht door europaracer »

turbulence schreef:wat voor budget heb je in gedachten? v6 of 1.6?


op zich gaat voorkeur uit naar de 1.8 v6.
vind ik toch net wat meer uitstraling hebben, en als het goed is dus ook net wat meer power. maar ja, als die op korte termijn niet voor een leuke prijs te koop is zal ik toch voor de 1.6 moeten gaan. echte verschillen zijn me overigens nog niet opgevallen....

dus wat is naast motorinhoud eigenlijk het grootste verschil ?
ander interieur ofzo, tellers ?

Lijkt me het leukst eentje met een bodykit te vinden, maar dat is gezien het budget niet echt haalbaar gebleken :(
mogelijk iets om zelf na aanschaf er op te (laten) zetten
mx3-newbie is in town
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

europaracer schreef:las ook ergens dat een mx3 "van nature" niet roest,
is dus niet zo dat bij bj 92/93 de roest bijv. dramatisch wordt dat er laswerk noodzakelijk zal worden ?


volgens mij zijn de carroseries van de mazdas vaak allemaal verzinkt ( correct me if i am wrong) roest is iets wat normaal NIET gauw voorkomt bij een mx3... mocht dit wel gebeuren dan praat je vaak toch over slecht gerepareerde schade...

en wat betreft het mankement deurrubbers... hoewel het voornamelijk me wintervoertuig zal zijn wil ik er wel 1 met een schuif/kanteldakje. hoe zit het dan met kans op lekkage langs dat dakje, neem aan dat ze hetzelfde rubber gebruiken als voor de deuren (heb ook te koop zien staan met dichtgekit dakje, vandaar).


de reden om een dakje te nemen ivm wintervervoer snap ik niet helemaal, ik heb hem niet open iig als het -5 is ;) maar normaal mag en zal daar ook niet snel lekkage zijn hoor, het kan zijn dat bij die mx het dakje er later ingezet is ( niet alle mxjes hebben een dakje) en als dat dakje niet goed gemonteerd is ( of de afvoer zit verstopt) dan heb je kans op lekkage door het dakje.. maar dat is meer falen door montage, dan falen van het systeem.. ik heb er iig nog nooit problemen mee gehad.

En tikje in blok kan geen kwaad ?
dacht dat bij me motor eerst ook, maar werd toen al snel en tik en 1km verder een ratel.
...en na een ritje met de anwb een reparatie van bijna 1000 euro.
heb namelijk geen zin om dit op korte termijn ook met een auto mee te maken ;)


nee, kan helemaal geen kwaad... het is gewoon een v6 kwaaltje, daar valt niks aan te doen helaas, maar goed, if it aint broken, dont fix it.. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door turbulence op 05 sep 2006, 19:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Re: Sterke en zwakke punten mx3 ???

Bericht door turbulence »

europaracer schreef:
turbulence schreef:wat voor budget heb je in gedachten? v6 of 1.6?


op zich gaat voorkeur uit naar de 1.8 v6.
vind ik toch net wat meer uitstraling hebben, en als het goed is dus ook net wat meer power. maar ja, als die op korte termijn niet voor een leuke prijs te koop is zal ik toch voor de 1.6 moeten gaan. echte verschillen zijn me overigens nog niet opgevallen....

dus wat is naast motorinhoud eigenlijk het grootste verschil ?
ander interieur ofzo, tellers ?

Lijkt me het leukst eentje met een bodykit te vinden, maar dat is gezien het budget niet echt haalbaar gebleken :(
mogelijk iets om zelf na aanschaf er op te (laten) zetten


verschil met de 1.6 is er soms..

in principe heeft de 1.6 tov de 1.8 geen:

* voorbumper onderlip
* achterspoiler
* mudguards links en rechts
* het mooie V6 geluid rond de 4000 toeren

soms vind je wel 1.6jes die wel de mx3 body opties erop hebben.... de nieuwere hebben dit btw wel allemaal aanwezig...

de V6 is gewoon een hele betrouwbare motor, en toch net even wat meer power als de I4.....

je hebt alleen nog verschil in interieur bij de PRE en AFTER facelift.. dit verschil zit em grotendeels in het interieur ( ander dashboard en andere stoelen)
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
europaracer
New member
New member
Berichten: 16
Lid geworden op: 05 sep 2006, 16:29

Bericht door europaracer »

turbulence schreef:de reden om een dakje te nemen ivm wintervervoer snap ik niet helemaal, ik heb hem niet open iig als het -5 is ;) maar normaal mag en zal daar ook niet snel lekkage zijn hoor,


Belangrijkste reden is eigenlijk dat ik rook, vind het altijd wel fijn om dan een dakje open te kunnen zetten zodat de auto toch niet zo snel gaat stinken. Daarbij komt dat de auto een open kanteldakje er imo er toch weer wat leuker uitziet... en het is gewoon een extra optie; en ben dol op extra opties ;)

Het gaat bij mij ook voornamelijk om wintervervoer, niet uitsluitend.
zal toch ook af en toe boodschappen moeten halen en een kratje bier neem je lastig mee op de motor :bier:
mx3-newbie is in town
Plaats reactie