stationair toerental op hol!

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Snadert
New member
New member
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 jul 2006, 16:43

stationair toerental op hol!

Bericht door Snadert »

Hallo, om me eerst maar voor te stellen ik ben sander, nieuw op het forum en sinds 3 maanden de trotse bezitter van een 92er mx-3 V6

heb sindsdien al een boel problemen gehad met m bakkie o.a versnellingsbak, ontsteking, wiellagers...

en nu het volgende probleem, als ik een uurtje ongeveer op de snelweg heb gereden en ik sta even stil bij een benzinestation dan begint het toerental te wisselen.. van 800 naar 2000 naar 900 naar 1500 enz enz
en dat gebeurt ook tijdens het rijden daarna.. dat ie vanzelf harder of zachter gaat rijden...

terug naar de dealer ga ik niet... die heeft ons gezinnetje al 2 kapotte auto's aangesmeerd en t vakmanschap daar valt ook te betwijfelen.. dus misschien dat iemand hier hetzelfde heeft gehad en weet waar het aan ligt.

ikzelf dacht dat het door het weer komt.. warme lucht onder de kap.. andere samenstelling cq door minder zuurstof in warme lucht.. correct me if i'm wrong. hoop in ieder geval niet dat het weer een ontstekingsprobleem is!

filosofeer er op los zou ik zeggen!

Snaat
drive, driving, driven, driften!
Gebruikersavatar
2fast4every1
Test-Pilot
Test-Pilot
Berichten: 52
Lid geworden op: 13 feb 2006, 21:15
Locatie: rhenen

Bericht door 2fast4every1 »

klink als een temperatuursensor die niet 100% of je aanvoer slang van je lucht massa meter. op scheurtjes zeg maar. Laat m even uilezen bij de dealer of via knippercode

succes
Gebruikersavatar
Marcel_mx3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 3291
Lid geworden op: 18 jul 2003, 15:14
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Bericht door Marcel_mx3 »

2fast4every1 schreef:klink als een temperatuursensor die niet 100% of je aanvoer slang van je lucht massa meter. op scheurtjes zeg maar. Laat m even uilezen bij de dealer of via knippercode

succes


Waren wel 2 dingen die door mijn hoofd gingen maar dat verklaard volgens mij niet de toeren verschillen omhoog...

Bij beide problemen zou hij volgens mij alleen dippen of zie ik dat verkeerd?
bramx3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 nov 2003, 21:57
Locatie: regio weert
Contacteer:

Bericht door bramx3 »

kan ook de trottle position sensor zijn ( bij de gas klep )
als de gas klep ( door verontreiniging ) niet helemaal kan sluiten , wil t wel eens voorkomen dat ie dan begint te schommelen in de toeren
heb dat probleem ook gehad , schommelde tussen de 700 en 1700 toeren .

maar wil je niet alle kanten op jagen , maar het kunnen idd meerdere oorzaken hebben

maar je kan eventueel zelf even de lucht filter slang controleren op scheurtjes
demonteer de slang ff en buig de slang een beetje , ga dan ff kijken of je ergens tussen de ribbels scheuren ziet.

en als je de slang er toch vanaf hebt liggen , kijk dan gelijk even in de gas klep , of die niet smerig is .
{{{ === MX On Air === }}}

www.downsidetuning.nl
Snadert
New member
New member
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 jul 2006, 16:43

Bericht door Snadert »

kwam inderdaad ook al bij me op... vieze gasklep.. ik ga meteen ff mn gereedschap zoeken!
drive, driving, driven, driften!
Gebruikersavatar
martinenijenhuis
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 3346
Lid geworden op: 23 dec 2003, 11:17
Locatie: Dronten

Bericht door martinenijenhuis »

idd, kijk eerst wat Bram al zei 'naar die lucht slang :bier:

Groetjes M&M
Mijn hart, mijn ziel, mijn allesie

Afbeelding
Gebruikersavatar
marcel v6
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 3733
Lid geworden op: 14 feb 2005, 15:50
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1994
Locatie: Omg.Noord Holland
Contacteer:

Bericht door marcel v6 »

en als ie wel smerig is hoe kan je dan het beste shoonmaken
2,5L V6 KLZE Curved Neck.
Gebruikersavatar
crazyarjan
Pilot
Pilot
Berichten: 591
Lid geworden op: 05 jun 2004, 23:59
Locatie: leerdam

Bericht door crazyarjan »

probleem komt me bekend voor..

ook last van gehad, je moet idd ff je gasklep reinegen.
maar daarna ook ff afstellen bij warme motor..
gewoon aan die schroef draaien...
succes
To finish first, first you have to finish!
Gebruikersavatar
Tiga
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 490
Lid geworden op: 09 mar 2004, 03:02
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Tiga »

Check eerst je lambda's eens. Ik heb pzies hetzelfde gehad. Vanalles gecheckt en vervangen, maar probleem ging maar niet weg. Totdat ik een keer vergeten was de achterste lambda sensor-stekker aan te sluiten.
probleem was weg, ik blij...toen zag ik dat die stekker niet vast zat, sluit hem aan en daar was het probleem weer.

Is heel makkelijk te checken dus. Gewoon ff een van de stekkertjes los en kijken wat ie doet. ECU zal dan nl. standaard waardes gaan pakken.
Gebruikersavatar
MDC
Test-Pilot
Test-Pilot
Berichten: 59
Lid geworden op: 12 jul 2005, 00:00
Locatie: Almelo

Bericht door MDC »

Kan wel van alles gaan opnoemen voor je, maar het makkelijkste is dat ik je doorstuur naar FAQ op dit forum daar heb ik een hele waslijst staan met mogelijke oplossingen voor dit probleem. Ik heb het ook gehad en als je het niet kunt vinden wordt je van de kast naar de muur gestuurd en uitijndelijk wordt je er nog niet wijzer van. Ik heb ook enkele maanden goed bevriend geweest met de mazda dealer (kwam vaak op de koffie) :)
Afbeelding
Plaats reactie