Pagina 1 van 2

Co2 uitstaat, katalysator? of toch lambda ?

Geplaatst: 14 jul 2006, 14:22
door Marcel_mx3
Ik ben net even mijn co2 uitstoot wezen meten, alvorens de auto te laten keuren..

Nu is de keuringsnorm 0,30 en ik kwam op 0,6

Nu moet ik toegeven dat ik hem net heb gemeten zonder katalysator, maar aan de andere kant ben ik al 2 jaar op die manier goed gekeurd...

Zal het plaatsen van mijn kat een winst opleveren waarbij ik die 0,3 ga halen?
Of zal toch me lambda sensor stuk zijn?

En als ik een lambda nodig heb heeft iemand dan nog een tip, want nieuw is dat best prijzig..

Geplaatst: 14 jul 2006, 15:25
door V6peter
Ik denk dat het terugplaatsen van de kat al wel voldoende is hoor,maar als je nieuwe lambda-sondes wil plaatsen,probeer eens bij een automaterialenzaak een paar universele te krijgen.Ik heb gehoord dat ze net zo goed zijn en je bent dan voor een tientje of 4 per stuk klaar.

Geplaatst: 14 jul 2006, 15:26
door Marcel_mx3
Dat is ook nog eens zo, de v6 heeft er zeker 2? of zit hij na het spruitstuk?

Geplaatst: 14 jul 2006, 15:28
door V6peter
Klopt,de V6 heeft er 2,op ieder uitlaat-spruitstuk zit er 1.

Ik heb trouwens gehoord dat je bij de universele lambda-sondes nieuwe stekkertjes er aan moet solderen.

Geplaatst: 14 jul 2006, 17:58
door martinenijenhuis
V6peter schreef:Klopt,de V6 heeft er 2,op ieder uitlaat-spruitstuk zit er 1.

Ik heb trouwens gehoord dat je bij de universele lambda-sondes nieuwe stekkertjes er aan moet solderen.


peter gaat helemaal door voor de koelkast :bier:

plaats gewoon de kat en kijk dan weer, en voor de lab even naar de
sloop dat solderen is toch zonde :roll:

Groetjes M&M

Geplaatst: 14 jul 2006, 18:05
door V6peter
Volgens mij mag ik wel door voor de koelkast... :mrgreen:

Ik had hierboven ook al vermeld dat het waarschijnlijk al voldoende zou zijn om de kat terug te plaatsen.

Of heb ik het mis met wat betreft de lambda-sondes?

Geplaatst: 14 jul 2006, 18:13
door martinenijenhuis
Het klopte helemaal wat je schreef!! :bier:
Vandaar de koelkast ;)

Groetjes M&M

Geplaatst: 14 jul 2006, 18:15
door V6peter
Sorry,verkeerd gelezen. :oops:

Ik dacht dat jij schreef dat ik niet door mocht voor de koelkast,my bad.

Geplaatst: 14 jul 2006, 18:19
door V6peter
Is het trouwens wel zo slim om lambda-sondes te gebruiken die van de sloop komen?

Je kunt een lambda-sonde wel doormeten maar dan weet je eigenlijk nog niks.Je kunt met het doormeten alleen zien of ie weerstand heeft,dus of ie werkt,maar in hoeverre die dan nog goed is kun je niet zeggen.

Maatje van me heeft het ook gehad,alleen met een probleem wat brandstof verbruik betreft.Doorgemeten bij de garage en dat was goed,maar toen ie er nieuwe sondes in heeft gezet ging z'n brandstof verbruik gelijk een mooi eindje naar beneden.

Geplaatst: 14 jul 2006, 18:57
door Marcel_mx3
Ik geloof zelf ook niet zo in die sondes, omdat mijn airfuel ratio meter gewoon aangeeft dat hij goed loopt...
En dat is ook een aftakking van de lambda sonde's