Ramen blinderen?

Alles over Optische Tuning of vragen hier over

Moderator: Moderators

master peanut
Pilot
Pilot

Ramen blinderen?

Bericht door master peanut »

Tsjah ramen blinderen strafbaar of niet?
Ik wil mijn ramen gaan blinderen 8) Maar mag het nu wel of niet?! De ene zegt van wel tot een bepaald procent en de andere niet.
Ik had al een keer hier op het forum gelezen dat MX-Almere was aangehouden en dat hij het spul van zijn ramen moest halen.

Ik heb het een en ander opgezocht en op www.verkeershandhaving.nl staat:

Vraag
Mag ik mijn autoruiten met folie of coating verduisteren?

Antwoord
Nee, dit is niet toegestaan. Alleen de achterruit mag voorzien zijn van een folie of coating, mits het voertuig beschikt over een rechterbuitenspiegel.

In het Voertuigreglement (artikel 5.2.42) staat het helder omschreven: de voorruit en de zijruiten van personenauto’s mogen geen beschadigingen of verkleuringen vertonen en niet voorzien zijn van onnodige voorwerpen, die het uitzicht van de bestuurder belemmeren. Hierbij valt te denken aan folies die de lichtdoorlaatbaarheid beperken, aldus een nota van toelichting.

Ook coatings zijn niet toegestaan. Bij de toelating van motorvoertuigen (typegoedkeuring) wordt de beperking van de lichtdoorlaatbaarheid binnen zekere grenzen gehouden.

Dus ja mag het nu wel of niet?
[/i]
mx almere
Super-Pilot
Super-Pilot

Bericht door mx almere »

Daar wordt toch allebei gezegd dat het niet mag? Ik heb het er inderdaad weer vanaf moeten trekken. Geen leuke klus trouwens.
master peanut
Pilot
Pilot

Klopt dat snap ik ook wel. Maar ik heb even nagevraagd bij een vriend van mij die in een garage werkt en die zegt weer dat het wel mag als er voldoende zicht is tussen de inzittende en mensen erbuiten.
aggressor
Super-Pilot
Super-Pilot

Bericht door aggressor »

mischien voortaan ff de zoekfunctie gebruiken,want dit is al meerdere keren gevraagd.
maar goed nog 1 maal.
wat jou vriend van de garage zegt klopt ook deels,met sommige folie kom je door de apk,maar de wetgeving zegt van niet.en aangezien de politie mag bekeuren,krijg je gewoon een bekeuring

Wetgeving

In het Voertuigreglement staan onder andere de permanente eisen. Voor wat betreft ruiten zegt dit reglement:

De voorruit en de zijruiten van personenauto's mogen:
geen beschadigingen of verkleuringen vertonen,
niet zijn voorzien van onnodige voorwerpen, die het uitzicht van de bestuurder belemmeren.

Indien de personenauto niet is voorzien van een rechterbuitenspiegel, mag de achterruit:
geen beschadigingen of verkleuringen vertonen,

niet zijn voorzien van onnodige voorwerpen, die het uitzicht van de bestuurder belemmeren
De Minister kan regels vaststellen omtrent het bepaalde in het eerste lid.
Op 4 maart 2005 heeft de kantonrechter in Utrecht een uitspraak gedaan inzake het gebruik van folie/coating. Zijn redenering was als volgt:

Volgens de betrokkene werd zijn uitzicht niet belemmerd door de coating op de rechterzijruit en de folie op de linkerzijruit van zijn auto. Bovendien, zo voerde hij aan, staat in de wet niet duidelijk wat wel en wat niet mag.
In het Voertuigreglement artikel 5.2.41 lid 1 onder a en b staat hierover:

De voorruit en de zijruiten van personenauto's mogen geen beschadigingen of verkleuringen vertonen en niet zijn voorzien van onnodige voorwerpen die het uitzicht van de bestuurder belemmeren.
De kantonrechter oordeelde dat de ruit door de coating een verkleuring vertoont zoals bedoeld in het Voertuigreglement. Folie op de voorruit verklaarde hij tot onnodig voorwerp zoals bedoeld in het Voertuigreglement.

Beide beroepen werden dan ook ongegrond verklaard door de kantonrechter.

Kortom: het is niet toegestaan om autoruiten (voorruit en voorste zijruiten) te voorzien van een folie of een coating.

APK-eisen

Naast de wettelijke regel hierboven bestaan er ook APK-eisen. Aan deze eisen is toegevoegd dat de ruiten niet mogen zijn voorzien van onnodige voorwerpen die het uitzicht beperken. Te denken valt daarbij aan stickers, lichtdoorlaatbaarheid beperkende folie of, voor wat betreft de achterruit, jaloezieën die de achterruit dichtmaken.

Op grond van Europese regelgeving en APK-normen mag het lichtverlies in geval van getint glas gemeten naar de uitgangswaarde met helder (ongetint) glas nooit meer bedragen dan 25 procent voor de voorruiten en 30% voor de zijruiten voorzijde..

Aangezien veel auto’s al getint warmtewerend glas hebben, waarmee ze al een eind in de richting van die 25% komen, valt met het aanbrengen van extra folie maar weinig winst te behalen.

Rijksdienst voor het Wegverkeer-keuring

Bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer komen regelmatig vragen binnen over de APK-keuring van autoruiten. In hoeverre mogen autoruiten donker zijn gemaakt of zijn voorzien van folie bij een APK-keuring?

Het gaat hierbij dus nadrukkelijk om het uitzicht van de bestuurder. Het is bij de keuring niet van belang of er door de ruiten goed naar binnen kan worden gekeken. Is het zicht naar buiten goed, dan is er geen reden tot afkeur. Er bestaat wel apparatuur om de verminderde lichtdoorlatendheid van ruiten te meten, maar dit is zeer kostbare apparatuur. Bij de APK bepaalt dus uiteindelijk de keurmeester of het verminderde uitzicht van de bestuurder toelaatbaar is.

Met de uitspraak van de kantonrechter hierboven zullen deze richtlijnen aangepast moeten worden, immers de kantonrechter ziet coating en folie als onnodige voorwerpen die het uitzicht van de bestuurder belemmeren.

De politie

Bij het constateren van een overtreding kan de bestuurder hiervoor bekeurd worden; het bedrag voor deze bekeuring is 95 euro.
mx almere
Super-Pilot
Super-Pilot

Bericht door mx almere »

De boete is trouwens verhoogd. 200 euro :evil:
master peanut
Pilot
Pilot

200 EURO!!!!!! En je hebt het er nog eens van afgehaald ook!!!!
Nou ik krijg toch mijn bedenkingen!
mx almere
Super-Pilot
Super-Pilot

Bericht door mx almere »

Nee, geen boete. Ik heb het er af moeten halen en dan laten zien.
master peanut
Pilot
Pilot

maar je bent hard leers en hebt je ramen nu weer geblindeerd? ;)
marcel v6
Super-Pilot
Super-Pilot
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1994
Contacteer:

Bericht door marcel v6 »

Jeftha hoe lang rij ik al met me Lummar folie rond 8) Ben al vaak aangehouden en nog nooit een boete gehad kijk maar eens in het apk-boek :) ben gisteren nog aangehouden en die agent had een ding bij hem die hing ie aan me spiegel en toen ging ie met het raam dicht schijnen met een soort licht en er kwam uit dat het 33% licht doorlaat en 30% is toegestaan :bier: Gewoon blinderen dus.
Laatst gewijzigd door marcel v6 op 29 jun 2006, 17:47, 1 keer totaal gewijzigd.
2,5L V6 KLZE Curved Neck.
mx almere
Super-Pilot
Super-Pilot

Bericht door mx almere »

Vergeet niet dat de APK eisen en de eisen uit het voertuigregelement niet altijd gelijk zijn. Maar bij een beschaafde blindering kom je er inderdaad misschien mee weg, maar je hoeft maar één agent met slecht humeur te treffen.
Plaats reactie