turbo monteren??
Moderator: Moderators
- Marcel_mx3
- Super-Pilot
- Berichten: 3291
- Lid geworden op: 18 jul 2003, 15:14
- Locatie: Purmerend
- Contacteer:
turbo monteren??
Wie weet het, is het moelijk om een turbo te moteren op de mx-3 V6??
en zo jah wie doet het en wat kost het?? ik hoorde van iemand met een 1.6 dat hij bij atec dit heeft laten doen, ik zal ze is bellen..
maar weet jij hier iets over ?? laat het me weten !!!!
en zo jah wie doet het en wat kost het?? ik hoorde van iemand met een 1.6 dat hij bij atec dit heeft laten doen, ik zal ze is bellen..
maar weet jij hier iets over ?? laat het me weten !!!!
Een Turbo op je blokkie pas is erg duur en moeilijk. Waarom, er is erugg weinig ruimte onder de kap en er bestaan geen turbo kits voor de mx-3.
Het 'goedkoopste' om meer pk's te krijgen is om er een klze in te gooien.
Hierbij kun je het beste tegelijk alle riemen vervangen, waterpomp, koppeling etc.
Als je hierna dan nog graag een turbo wilt (zoals ik) heb je nog een hele waslijst nodig en veel geduld (en geld natuurlijk)
Wat je zoal nodig hebt:
*Pijpen om de turbopiping te maken
*t3/t04 Turbo (wanneer je van een 2.5 uitgaat)
*Intercooler (wanneer je meer dan 5 psi wilt boosten, 1 bar is 14,7 psi)
*grotere injectoren
*grotere brandstofpomp
*air/fuel computer
*fpr (fuel pressure regulator)
*Ander uitlaatspruitstuk
Het nadeel van een mx-3 is alleen dat deze een open differentieel heeft. met 210 pk krijg je dit al voelen wanneer je een keer vol optrektl, stel je voor hoe dit zal zijn bij 300+ pk.....
Ik kan een aantal dingen vergeten zijn, maar in grote lijnen is dit het.
Bastian
Het 'goedkoopste' om meer pk's te krijgen is om er een klze in te gooien.
Hierbij kun je het beste tegelijk alle riemen vervangen, waterpomp, koppeling etc.
Als je hierna dan nog graag een turbo wilt (zoals ik) heb je nog een hele waslijst nodig en veel geduld (en geld natuurlijk)
Wat je zoal nodig hebt:
*Pijpen om de turbopiping te maken
*t3/t04 Turbo (wanneer je van een 2.5 uitgaat)
*Intercooler (wanneer je meer dan 5 psi wilt boosten, 1 bar is 14,7 psi)
*grotere injectoren
*grotere brandstofpomp
*air/fuel computer
*fpr (fuel pressure regulator)
*Ander uitlaatspruitstuk
Het nadeel van een mx-3 is alleen dat deze een open differentieel heeft. met 210 pk krijg je dit al voelen wanneer je een keer vol optrektl, stel je voor hoe dit zal zijn bij 300+ pk.....
Ik kan een aantal dingen vergeten zijn, maar in grote lijnen is dit het.
Bastian
- Marcel_mx3
- Super-Pilot
- Berichten: 3291
- Lid geworden op: 18 jul 2003, 15:14
- Locatie: Purmerend
- Contacteer:
De mx-3 heeft dus een open differentieel, dit houdt in dat het vermogen wordt overgebracht naar het wiel wat de minste weerstand heeft. Op rechte stukken is dit geen probleem, maar in bochten krijgen beide wielen geen gelijke verdeling van het vermogen en is de auto dus moeilijker onder controle te houden en wordt alle vermogen niet efficient op de weg overgebracht. Zelf zul je dit ook wel eens hebben gehad bij bijv. een stoplicht sprintje wanneer de auto wel eens iets 1 kant uit wil gaan. De oplossing hiervoor is een LSD bak, versnellingsbak met een limited slip differentieel. Deze zijn alleen erugg duur (min. 1000 euro) en moeten uit japan komen.
Een ander probleem met het opzetten van een turbo is onze eigen bak, die goed is tot ongeveer 300pk. Met een turbo zal je versnellingsbak dus gigantisch hard slijten, dit ligt natuurlijk wel voor een deel aan je rijstijl, maar je zult die turbo er wel niet alleen opzetten voor het geluid! Afgezien daarvan zul je je rot moeten schakelen doordat je gigantisch snel door alle versnellingen zult gaan. De topsnelheid zal weinig hoger worden omdat je al 7500 toeren zult maken in de 5. Met de versnellingsbak van een mx-6, ford probe of xedos kun je deze topsnelheid nog iets verhogen maar niet gigantisch veel denk zo'n 260 km/u
Wat ik in de vorige post nog was vergeten bij de setup voor een turob is de BOV (blow of valve). Deze geeft dat mooie geluid aan de turbo en laat de overdruk vrijkomen.
Bastian
Een ander probleem met het opzetten van een turbo is onze eigen bak, die goed is tot ongeveer 300pk. Met een turbo zal je versnellingsbak dus gigantisch hard slijten, dit ligt natuurlijk wel voor een deel aan je rijstijl, maar je zult die turbo er wel niet alleen opzetten voor het geluid! Afgezien daarvan zul je je rot moeten schakelen doordat je gigantisch snel door alle versnellingen zult gaan. De topsnelheid zal weinig hoger worden omdat je al 7500 toeren zult maken in de 5. Met de versnellingsbak van een mx-6, ford probe of xedos kun je deze topsnelheid nog iets verhogen maar niet gigantisch veel denk zo'n 260 km/u
Wat ik in de vorige post nog was vergeten bij de setup voor een turob is de BOV (blow of valve). Deze geeft dat mooie geluid aan de turbo en laat de overdruk vrijkomen.
Bastian
- crazyarjan
- Pilot
- Berichten: 591
- Lid geworden op: 05 jun 2004, 23:59
- Locatie: leerdam
turbo monteren is vet duur en brengt meer ellende met zich mee dan het opbrengt
wat je beter kan doen is je motor reviseren evt ander zuigers
en dan de kop een eind vlakken en misschien een stel wilde nokkenassen
maja dat is ook weer erg duur
tuning is niet goedkoop maar daar ben je wel van op de hoogte neem ik aan
maarre veel succes met brainstormen voor ectra vermogen
wat je beter kan doen is je motor reviseren evt ander zuigers
en dan de kop een eind vlakken en misschien een stel wilde nokkenassen
maja dat is ook weer erg duur
tuning is niet goedkoop maar daar ben je wel van op de hoogte neem ik aan
maarre veel succes met brainstormen voor ectra vermogen
To finish first, first you have to finish!