Pagina 1 van 7

Vergroten gasklephuis

Geplaatst: 16 mar 2006, 07:08
door mx almere
Even naar aanleiding van de vragen in mijn profiel. Het hoe en wat van het opboren van je gasklephuis. Het gasklephuishuis zit tussen de aanzuigbuis van je luchtfilter en je inlaatspruitstuk. Het ziet er ongeveer (er zijn een aantal varianten van) zo uit:

Afbeelding

Hij zit aangesloten op je gaspedaal en er zit een sensor op die signalen naar de ECU stuurt.

De standaard groottes zijn:
B6 SOHC: ?
B6 DOHC: 50mm
K8 : 55mm
KLDE: 60 mm
KLZE: 60 mm

Om meer power te hebben is een van de dingen die je wilt, om meer lucht in je cylinders te krijgen. Daarom heb je gekken als wij die open luchtfilters monteren, cold air intakes maken, ranges aanpassen, inlaatpoorten polijsten en dus ook gasklephuizen uit laten boren.

Hier kan je zien wat er gebeurd:
Afbeelding
(dit is het gasklephuis van een 16v SOHC

De doorgang is verbreed (uitgefreesd) en er is een grotere klep in geplaatst.

Mensen die dit hebben laten doen vertellen dat:
- Ze de luchtinlaat beter horen
- Ze merken dat je een betere reactie krijgt op het gas
- De maximale power toeneemt.

Maar omdat er gebruikers zijn die geen genoegen nemen met buikgevoelens... ;)

Afbeelding

Dit is een dyno van een K8. Hij had nog een standaard luchtfilter, geen grote wijzigingen aan de uitlaat en de enige wijziging tussen de twee metingen is het vergrootte gasklephuis.
Bovenin zie je de meetgegevens met standaard gasklephuis, daaronder de meetgegevens met uitgeboord gasklephuis.
Je ziet dat de pk's toenemen van 99,5 Kw (135 pk) naar 101,3 Kw (137,8 pk), maar wat belangrijker is, een toename van ongeveer 5 Nm koppel over een groot gedeelte van de toerenrange.

De verschillen bij een KLZE moeten nog groter zijn als ik de geluiden op MX-3.com, MX-6.com en probetalk.com moet geloven. Ook bij een K8 waaraan meer gebeurd is (met name cold air en uitlaat) mag meer verwacht worden.

En dan de grote vraag "wa kosta?" en "wa kan laten doen?"

De prijzen verschillen erg. Soms wordt er meer dan 500 euro gevraagd om dit te laten doen. Op de duitse site is een gebruiker, Carsten, gebruikersnaam Capamx-3 die dit kan doen. Hij vraagt ongeveer 120 euro en levert goed resultaat af. Als het even kan stuurt hij je een opgeboord gasklephuishuis die je kan installeren en je oude terug kan sturen zodat je niet zonder zit.

Geplaatst: 16 mar 2006, 07:44
door mx3freak
ooooo.... je bedoelt het gasklephuis!! nou begrijp ik wat je bedoeld!!
gaat denk ik voor mij niet op, de 2.5 kl-de inlaatspruitstuk met gasklephuis die ik nog heb liggen komt op de 2.0.

Geplaatst: 16 mar 2006, 08:05
door mx almere
:oops: :oops: :oops: :oops:

Na al het lezen over throttle bodies and drosselklappen lukt het me in het nederlands niet meer.... Goed dat jij nog scherp bent Jasper.

Even aangepast.

Geplaatst: 16 mar 2006, 10:31
door mx3freak
graag gedaan hoor, altijd scherp en behulpzaam he, haha! ;)

Geplaatst: 16 mar 2006, 16:00
door cristof19
doet ie dat ook voor de sohc

Geplaatst: 16 mar 2006, 16:16
door mx almere
cristof19 schreef:doet ie dat ook voor de sohc


Ja.

Geplaatst: 16 mar 2006, 16:45
door WhiteFinish
Wat is dat schoteltje eigk?? linkerkant

Geplaatst: 16 mar 2006, 17:45
door mx almere
Is dat niet de idle air control?

Geplaatst: 16 mar 2006, 22:04
door turbulence
zow das wel leuk om dr bij te doen...

120 euro is ook geen gekke prijs, zal het eens onthouden, is wel leuk als het ook effect heeft, en voor dat geld is het wel een mooi iets...

Geplaatst: 17 mar 2006, 19:25
door martinenijenhuis
He mannen, ik heb dit even gevraagd aan mijn chef,
hij heeft veel motoren gemaakt voor de auto racerij,
en hij zei dat die vernauwing (restrictor) erin zit
zodat de lucht een stroomversnelling krijgt!!

Dat zou dus betekenen dat wanneer je dit uitfreest, het
eigenlijk vermogen kost en je alleen maar een mooi
geluid gaat krijgen!

Een grotere gasklephuis, dat werkt wel!

Groetjes M&M