Vergroten gasklephuis
Moderator: Moderators
Vergroten gasklephuis
Even naar aanleiding van de vragen in mijn profiel. Het hoe en wat van het opboren van je gasklephuis. Het gasklephuishuis zit tussen de aanzuigbuis van je luchtfilter en je inlaatspruitstuk. Het ziet er ongeveer (er zijn een aantal varianten van) zo uit:
Hij zit aangesloten op je gaspedaal en er zit een sensor op die signalen naar de ECU stuurt.
De standaard groottes zijn:
B6 SOHC: ?
B6 DOHC: 50mm
K8 : 55mm
KLDE: 60 mm
KLZE: 60 mm
Om meer power te hebben is een van de dingen die je wilt, om meer lucht in je cylinders te krijgen. Daarom heb je gekken als wij die open luchtfilters monteren, cold air intakes maken, ranges aanpassen, inlaatpoorten polijsten en dus ook gasklephuizen uit laten boren.
Hier kan je zien wat er gebeurd:
(dit is het gasklephuis van een 16v SOHC
De doorgang is verbreed (uitgefreesd) en er is een grotere klep in geplaatst.
Mensen die dit hebben laten doen vertellen dat:
- Ze de luchtinlaat beter horen
- Ze merken dat je een betere reactie krijgt op het gas
- De maximale power toeneemt.
Maar omdat er gebruikers zijn die geen genoegen nemen met buikgevoelens...
Dit is een dyno van een K8. Hij had nog een standaard luchtfilter, geen grote wijzigingen aan de uitlaat en de enige wijziging tussen de twee metingen is het vergrootte gasklephuis.
Bovenin zie je de meetgegevens met standaard gasklephuis, daaronder de meetgegevens met uitgeboord gasklephuis.
Je ziet dat de pk's toenemen van 99,5 Kw (135 pk) naar 101,3 Kw (137,8 pk), maar wat belangrijker is, een toename van ongeveer 5 Nm koppel over een groot gedeelte van de toerenrange.
De verschillen bij een KLZE moeten nog groter zijn als ik de geluiden op MX-3.com, MX-6.com en probetalk.com moet geloven. Ook bij een K8 waaraan meer gebeurd is (met name cold air en uitlaat) mag meer verwacht worden.
En dan de grote vraag "wa kosta?" en "wa kan laten doen?"
De prijzen verschillen erg. Soms wordt er meer dan 500 euro gevraagd om dit te laten doen. Op de duitse site is een gebruiker, Carsten, gebruikersnaam Capamx-3 die dit kan doen. Hij vraagt ongeveer 120 euro en levert goed resultaat af. Als het even kan stuurt hij je een opgeboord gasklephuishuis die je kan installeren en je oude terug kan sturen zodat je niet zonder zit.
Hij zit aangesloten op je gaspedaal en er zit een sensor op die signalen naar de ECU stuurt.
De standaard groottes zijn:
B6 SOHC: ?
B6 DOHC: 50mm
K8 : 55mm
KLDE: 60 mm
KLZE: 60 mm
Om meer power te hebben is een van de dingen die je wilt, om meer lucht in je cylinders te krijgen. Daarom heb je gekken als wij die open luchtfilters monteren, cold air intakes maken, ranges aanpassen, inlaatpoorten polijsten en dus ook gasklephuizen uit laten boren.
Hier kan je zien wat er gebeurd:
(dit is het gasklephuis van een 16v SOHC
De doorgang is verbreed (uitgefreesd) en er is een grotere klep in geplaatst.
Mensen die dit hebben laten doen vertellen dat:
- Ze de luchtinlaat beter horen
- Ze merken dat je een betere reactie krijgt op het gas
- De maximale power toeneemt.
Maar omdat er gebruikers zijn die geen genoegen nemen met buikgevoelens...
Dit is een dyno van een K8. Hij had nog een standaard luchtfilter, geen grote wijzigingen aan de uitlaat en de enige wijziging tussen de twee metingen is het vergrootte gasklephuis.
Bovenin zie je de meetgegevens met standaard gasklephuis, daaronder de meetgegevens met uitgeboord gasklephuis.
Je ziet dat de pk's toenemen van 99,5 Kw (135 pk) naar 101,3 Kw (137,8 pk), maar wat belangrijker is, een toename van ongeveer 5 Nm koppel over een groot gedeelte van de toerenrange.
De verschillen bij een KLZE moeten nog groter zijn als ik de geluiden op MX-3.com, MX-6.com en probetalk.com moet geloven. Ook bij een K8 waaraan meer gebeurd is (met name cold air en uitlaat) mag meer verwacht worden.
En dan de grote vraag "wa kosta?" en "wa kan laten doen?"
De prijzen verschillen erg. Soms wordt er meer dan 500 euro gevraagd om dit te laten doen. Op de duitse site is een gebruiker, Carsten, gebruikersnaam Capamx-3 die dit kan doen. Hij vraagt ongeveer 120 euro en levert goed resultaat af. Als het even kan stuurt hij je een opgeboord gasklephuishuis die je kan installeren en je oude terug kan sturen zodat je niet zonder zit.
Laatst gewijzigd door mx almere op 16 mar 2006, 11:46, 3 keer totaal gewijzigd.
- WhiteFinish
- Supporting Member
- Berichten: 6833
- Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
- Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
- Bouwjaar: 1991
- Locatie: Abcoude
- Contacteer:
- turbulence
- Super-Pilot
- Berichten: 5868
- Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
- Locatie: Wolvega (fryslan)
- Contacteer:
- martinenijenhuis
- Super-Pilot
- Berichten: 3346
- Lid geworden op: 23 dec 2003, 11:17
- Locatie: Dronten
He mannen, ik heb dit even gevraagd aan mijn chef,
hij heeft veel motoren gemaakt voor de auto racerij,
en hij zei dat die vernauwing (restrictor) erin zit
zodat de lucht een stroomversnelling krijgt!!
Dat zou dus betekenen dat wanneer je dit uitfreest, het
eigenlijk vermogen kost en je alleen maar een mooi
geluid gaat krijgen!
Een grotere gasklephuis, dat werkt wel!
Groetjes M&M
hij heeft veel motoren gemaakt voor de auto racerij,
en hij zei dat die vernauwing (restrictor) erin zit
zodat de lucht een stroomversnelling krijgt!!
Dat zou dus betekenen dat wanneer je dit uitfreest, het
eigenlijk vermogen kost en je alleen maar een mooi
geluid gaat krijgen!
Een grotere gasklephuis, dat werkt wel!
Groetjes M&M
Mijn hart, mijn ziel, mijn allesie