Pagina 1 van 1

Olieverbruik + tikkende homokineet

Geplaatst: 10 mar 2006, 14:57
door njboersma
Hey allemaal! Eerste post hier op t forum.. maar ik lees al een tijdje mee hoor :) Heb sinds juli een mazda mx3 v6 uit 1995.

Heb eigenlijk twee vragen, nummer 1 is simpel: ik heb een tikkende homokineet rechtsvoor... tikt alleen een beetje in de bocht naar links, terwijl ik gas geef. Kan ik hier nog even mee doorrijden, of krijg ik dan permanetere schade?

Vraag 2 is wat lastiger. Mijn mazda gebruikt olie. Eerst vrij veel; toen bleek dat ie langs de oliedruksensor lekte. Dat heb ik ondertussen gerepareerd (en daar lekt hij ook niet meer :shock: ), maar hij gebruikt nog steeds behoorlijk veel olie.

Geen rook uit de uitlaat; koelvloeistof en olie zien er perfect uit.
Ik ruik de olie heel erg duidelijk als ik een tijdje gereden heb (bijvoorbeeld snelweg) en dan tot stilstand kom voor biijv. een verkeerslicht.
Weet iemand of er standaard plaatsen zijn waar die mx-3'en lekken?
Als ik hem in de garage een tijdje laat staan met draaiende motor verschijnen er GEEN druppeltjes op de grond... misschien dat ie ergens op de uitlaat lekt? (ivm de geur?)

alvast bedankt!
greetz :bier:

Geplaatst: 10 mar 2006, 16:38
door MarcX3
zorg dat je onder de auto kunt en kijk dan eens op je blok aan de achterkant. als je klepdekselpakking erdoor is wil die ook redelijk wat olie gaan verbruiken en dan lekt die eerst nauwelijks aleen later komen er een paar druppeltjes maar je blok is dan aan de achterkant helemaal vol met olie.

Dus kij eens naar de klepdeksels

Geplaatst: 10 mar 2006, 17:06
door cristof19
en met die homokineet kan je nog verder rijden zonder verdere schade.
ik heb zelf met een tikkende homokineet nog 6 maanden verder gereden.
is alleen een vervelend geluidje.

Geplaatst: 10 mar 2006, 19:37
door Marcel_mx3
Welkom....

Hoeveel kwaad het kan durf ik niet te zeggen, wel heb ik zelf ook erg lang met een defecte homokineet gereden...
Na een tijdje word het geluid dusdanig hard dat je het vanzelf niet meer vertrouwd en het laat vervangen..

Voor wat betreft je olie, houd er rekening mee dat je olie na een stuk snelweg natuurlijk erg warm is en dus ook erg dun...

Eigenlijk zou je meteen daarna eens moeten kijken of je dan wat kan zien..
Van de auto laten draaien in een garage word de olie namelijk niet zo warm..

Geplaatst: 10 mar 2006, 19:39
door MarcX3
Marcel_mx3 schreef:Welkom....

Hoeveel kwaad het kan durf ik niet te zeggen, wel heb ik zelf ook erg lang met een defecte homokineet gereden...
Na een tijdje word het geluid dusdanig hard dat je het vanzelf niet meer vertrouwd en het laat vervangen..

Voor wat betreft je olie, houd er rekening mee dat je olie na een stuk snelweg natuurlijk erg warm is en dus ook erg dun...

Eigenlijk zou je meteen daarna eens moeten kijken of je dan wat kan zien..
Van de auto laten draaien in een garage word de olie namelijk niet zo warm..

toevoeging
Is t blok vet moet je m eerst schoonspuiten anders kun je nog niet zien waar t vandaan komt ;)