[how to] ramen blinderen

Uitleg over veel gestelde vragen, en "How to's".
Plaats hier uw bericht in overleg met een Moderator

Moderator: Moderators

Gesloten
Gebruikersavatar
cristof19
Pilot
Pilot
Berichten: 616
Lid geworden op: 26 jul 2004, 12:04
Locatie: Belgie

[how to] ramen blinderen

Bericht door cristof19 »

dit is van een citroen saxo dus dat zal in ieder geval wel makkelijker zijn dan de achterraam van een mx-3.
ik heb dit niet gedaan maar een maat van me. :mrgreen:

wat heb je nodig:
>de folie (in dit geval spiegelfolie)
>schaar
>plantenspuit
>dreft (of eender welk afwasmiddel, maar dreft is hiervoort beste)
>water
>sponsje
>rubberen plamuurmesje of een aandrukspateltje
>meter
>stanley mes(liefst een scherp)
>handdoek

indien er nog folie opzit zoals bij 1 van de 2 achterruiten het geval was.
>nagellakverwijderaar (dissolvant) om de resterende lijmresten te verwijderen

>wattekes(die waarmee vrouwen make up verwijderen zijn hier wel geschikt voor)



vooraleer we beginnen heeft hij de raampjes aan de zijkant van de wagen eruit gehaald. als je de zijramen van je mx-3 doet, dan haal je die er ook gewoon uit d.m.v enkele vijzen.


eerst neem je de folie en meet je op hoeveel je nodig hebt.
meet altijd een paar cm meer dan je ruit lang is.

Afbeelding


als je dat gedaan hebt neem je een stukje plakband en plak je dat op een hoekje van de folie zodat je die makkelijker uitelkaar kan trekken wanneer nodig is. leg de folie dan even opzij


dan maak je de ruit proper met een ontvettingmiddel zoals dreft wat hier heel geschikt voor is en een sponsje. zorg dat alle vuiltjes eraf zijn dat is zeer belangrijk om een egaal oppervlak te hebben.

Afbeelding


spoel daarna de ruit af met water natuurlijk, zorg dat al het vuil eraf is.
maak nadien je raam wel NIET!!! droog, anders heb je er waarschijnlijk stof opzitten van je handdoek.

Afbeelding


leg daarna de ruit met de binnenzijde naar boven op de handdoek.
dan neem je de plantenspuit en doe hier dreft in met water waarmee je de ruit goed natspuit maar ook weer niet te nat zodat alles er niet afdruipt. dit is zeer belangrijk!!! hierdoor hecht de folie niet direct op de ruit.

Afbeelding


als je dat gedaan hebt trek je de folie open d.m.v de 2 stukjes plakband die je erop hebt geplakt. doe dit stuk voor stuk.
spuit dan de folie ook nat met de plantenspuit maar ook weer niet te nat, over het gehele oppervlak van de folie. op de lijmzijde dus!!

Afbeelding

Afbeelding


daarna neem je de folie en plaats je die op de ruit. zoals je ziet is dat opp. dan "verrimpeld" da komt door het water da er tussen zit

Afbeelding


dan snijd je de overschot met het stanleymes (breekmes) eraf

Afbeelding

Afbeelding


dan neem je je aandrukspatel of rubberen plamuurmesje en strijk je het water eronderuit. begin ong. in de helft en ga zo verder naar boven toe.
daarna de onderkant.
doe dit totdat alle luchtbellen eronderuit zijn.

Afbeelding

Afbeelding


als dat gedaaan is dan kan je de ruit even laten drogen tegen of tussen de verwarming.

Afbeelding


als ze even gedroogd is neem je trug het mesje en snij je de gaatjes uit waarmee de ruit vastzit. en kan je ze trug plaatsen en dan krijg je dit als resultaat. in werkelijkheid is het veel mooier ma da komt door de flits van de camera

Afbeelding

binnekort ga ik men mx doen en ook mijn achterruit. maar dat zal wel een moeilijker e opdracht worden
Laatst gewijzigd door cristof19 op 24 feb 2006, 00:01, 1 keer totaal gewijzigd.
i live my life for a mx-3
Gebruikersavatar
2fast4every1
Test-Pilot
Test-Pilot
Berichten: 52
Lid geworden op: 13 feb 2006, 21:15
Locatie: rhenen

Bericht door 2fast4every1 »

wens je erg succes met de achterruit dan. heb er ook meerdere gedaan maar zit tegen de bolle maar ook de grote te kijken. heb wel gehoord dat ze in meerdere stukken doen. Spuiten kan ook maar die vlekken dan nee dank je.
aggressor
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 2040
Lid geworden op: 26 jan 2005, 12:50
Locatie: leiden

Bericht door aggressor »

ik heb ook al heel wat ramen gedaan,maar nu zeg ik uit ervaring dat alleen water beter is dan wat sop erbij.met water alleen is het makkelijker de luchtbubbels weg te halen.met de sop blijft het ook altijd wat vetter waardoor hij minder goed hecht.
en ik heb me achterruit nog niet geprobeerd :mrgreen:
Gebruikersavatar
cristof19
Pilot
Pilot
Berichten: 616
Lid geworden op: 26 jul 2004, 12:04
Locatie: Belgie

Bericht door cristof19 »

dat zal ieder zijn mening zijn dan want hij doet het liever met sop erbij.
en ik heb de mijne al geprobeerd, alleen wast te koud buiten en kreeg je de blazen er natuurlijk niet uit.
dan zulle we maar wachten tot het warmer wordt en dan nog eens proberen
i live my life for a mx-3
lazy_g
Test-Pilot
Test-Pilot
Berichten: 59
Lid geworden op: 31 jan 2006, 13:51
Locatie: Bergen (NH)
Contacteer:

Bericht door lazy_g »

2fast4every1 schreef:wens je erg succes met de achterruit dan. heb er ook meerdere gedaan maar zit tegen de bolle maar ook de grote te kijken. heb wel gehoord dat ze in meerdere stukken doen. Spuiten kan ook maar die vlekken dan nee dank je.


Inderdaad meerdere stukken. en dan precies op je verwarmingselement (die strepen) afsnijden. dan zie je er niets van :mrgreen:

Tenminste dat heeft die van jullie toch ook? of zit dat er niet op bij de MX-3?
Afbeelding
Afbeelding
aggressor
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 2040
Lid geworden op: 26 jan 2005, 12:50
Locatie: leiden

Bericht door aggressor »

ook erg handig om er een fohn bij te pakken.
Gesloten