aantal Ohms

12volt media / In Car Electronics

Moderator: Moderators

johnmichel
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1957
Lid geworden op: 09 jan 2006, 23:27
Locatie: Hamont(B)

Bericht door johnmichel »

Als ik bv 2 subs van iedere 1200w
Hoe weet ik dan wat de beste versterker er voor is?
Want snap het eigenlijk niet
Afbeelding
Gebruikersavatar
MarcX3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1793
Lid geworden op: 10 jul 2005, 18:32
Locatie: omgeving v Doetinchem
Contacteer:

Bericht door MarcX3 »

johnmichel schreef:Als ik bv 2 subs van iedere 1200w
Hoe weet ik dan wat de beste versterker er voor is?
Want snap het eigenlijk niet


Eerst moet je weten of die 1200 w het max vermogen is of t RMS vermogen. En of t aantal Ohm gelijk is. weet je dat dan zoek je gewoon een versterker met dezelfde specs. as easy as that

Met 2 subs tel je gewoon de specs bij elkaar op dus als je 2 subs met ieder een max vermogen van 1200 watt levert dan moet je een versterker hebben wat MINIMAAL 2400 watt max kan leveren beter is een iets zwaardere zodat je kan horen wanneer t te hard gaat zou je een lichtere versterker pakken blaas je je versterker op.

T aantal Ohm weet ik niet ik geloof dat dat hetzelfde blijft dus als de subs ieder 2 Ohm hebben dan moet er op iedere uitgang van de versterker ook 2 Ohm zijn
Driven by a sixpack
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

MarcX3 schreef:Eerst moet je weten of die 1200 w het max vermogen is of t RMS vermogen. En of t aantal Ohm gelijk is. weet je dat dan zoek je gewoon een versterker met dezelfde specs. as easy as that

Met 2 subs tel je gewoon de specs bij elkaar op dus als je 2 subs met ieder een max vermogen van 1200 watt levert dan moet je een versterker hebben wat MINIMAAL 2400 watt max kan leveren


dat gaat niet helemaal goed zoals jij het zegt...

even info vooraf. een versterker kan op 4 verschillende ohm weerstanden draaien, hoe lager het getal, (dus minder weerstand) hoe hoger het afgegeven vermogen per kanaal.

je hebt 8,4,2,1 ohm als weerstand mogelijkheden.

dus de amp kan bijv op 4ohm 400w rms leveren, dan kan deze op 2ohm een stuk meer leveren ( amp afhankelijk.

1ohm is dus de krachtigste mogelijkheid, echter zijn niet alle amps 1ohm stabiel, ze willen dan nog wel eens in de protect slaan..

nu je vraag:

je kan 2 dingen doen:

1)

AfbeeldingAfbeelding

2)
AfbeeldingAfbeelding

bij optie 1) zijn de subs in serie geschakeld.. de impedantie van de versterker is dan 4ohm per kanaal...

dit is de meest veilige manier van aansluiten, de amp kan zowieso wel 4ohm als weerstand aan, echter is de vermogensafgifte nu veel lager, waardoor je waarschijnlijk de sub underpowered, met alle gevolgen van dien.

bij optie 2) is de weerstand van de kanalen 1ohm.. meest optimale dus, meeste vermogen beschikbaar op die manier, echter moet de amp het aankunnen.

en de amp hoeft dan echt geen 2400W rms doen... gewoon het rms vermogen van de sub ( liefts iets hoger) aangezien ze achter elkaar gelinkt staan hoeven ze dus niet per stuk 1200W hebben..

wat voor subs wil je aansturen? SVC/DVC/rms vermogen, merk/type etc
wat voor versterker wil je plaatsen? 2kan/monoblok/buget/etc....

beter is een iets zwaardere zodat je kan horen wanneer t te hard gaat zou je een lichtere versterker pakken blaas je je versterker op.


probeer altijd een zwaardere versterker te nemen dan dat het maximale ingangsvermogen is van de sub. mocht je een lichtere versterker nemen dan heb je kans op clippen van de versterker... deze gaat dan een vervormd signaal doorgeven aan de sub waardoor deze op het einde het loodje legt...

zwaarder is altijd beter dus... je moet zien dat je toch de gain etc dichthoudt, dus je kan zonder problemen amp van 600W rms op een sub van 400W rms zetten, klinkt alleen maar beter aangezien je betere controle hebt over de sub..
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Gebruikersavatar
mx3freak
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 2095
Lid geworden op: 19 dec 2003, 19:06
Locatie: almere
Contacteer:

Bericht door mx3freak »

je vergeet nog 1 weerstand: 0.5 ohm stabiel... erg laag, en redelijk uniek...
even a broken clock gets to be right twice a day.
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

mx3freak schreef:je vergeet nog 1 weerstand: 0.5 ohm stabiel... erg laag, en redelijk uniek...


idd ja, nu je het zegt dat kan ook nog... maar ERG uniek, weinig amps halen dit, laat staan eentje in een betaalbare klasse :)

dus daarom specifiek niet meegenomen...
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
johnmichel
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1957
Lid geworden op: 09 jan 2006, 23:27
Locatie: Hamont(B)

Bericht door johnmichel »

Ik hadt toevallig gezien vandaag Sony Xplod 1200w subs
-1200 Peak Power (330w RMS)
- 4 ohm Voice Coil

Als ik er daar 2 van pak moet ik een versteker van 800w hebben?
Afbeelding
johnmichel
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1957
Lid geworden op: 09 jan 2006, 23:27
Locatie: Hamont(B)

Bericht door johnmichel »

Jah sorry ben nog een NOOB! haha :clown:
Afbeelding
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Ja, ik zou toch wel minimaal voor een versterker van 800 watt rms gaan.

Je kan natuurlijk ook gewoon een (of twee) mooie mono-blokken kopen.
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
johnmichel
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1957
Lid geworden op: 09 jan 2006, 23:27
Locatie: Hamont(B)

Bericht door johnmichel »

jaja jah ik begint het nu wel te snappen ;)
Afbeelding
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

Je kan natuurlijk ook gewoon een (of twee) mooie mono-blokken kopen.


tsja, beetje goed monoblock is vaak stuk duurder als een 2channel amp... kocht ik eerder 2 2kanalers en die bruggen zodat je ze daar op aan kan sluiten...

sony is wel een goed merk iig, kijk ook eens wat verder naar andere merken..

wat wil je dr aan uitgeven? voor 100 euro heb je ook een supermooie Radion 12'' audiosystem woofer, en die gaat stukken beter als bijv een sony woofer...
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Plaats reactie