Motorblok van een 323........
Moderator: Moderators
-
- New member
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 14 dec 2005, 17:21
- Locatie: Groningen
Motorblok van een 323........
Hallo!!
M'n eerste bericht hier, maar zal me ff voorstellen.
Ik ben Pascal 23j en kom uit Musselkanaal, provincie Groningen. Ik heb sinds een maand een MX-3 1.8 V6 bj1994 zwart en heeft 223000 gelopen.
De auto rijdt perfect, maar er zijn wel wat dingen die vervangen moeten worden. De keerring van de versnellingsbak is lek en er moet een stabilisatiestang vervangen worden. Maar naar een week kwam ik erachter dat hij erg veel olie verbruikt, ongeveer 1 liter op de 300 kilometer, nu zat ik eraan te denken om een ander motorblok in de auto te zetten want dat oliegebruik staat mij niet aan. Ik kan namelijk aan een 2 literblok van een 323F komen, bj1998 en heeft minder dan een ton gelopen. Nu is mijn vraag:
Is het de moeite wel waard om een 2 liter v6 te nemen, of zal ik gewoon een 1.8 v6 weer nemen, want die kan ik ook nog wel krijgen, en hoe zit het met het optrekken van de 2 liter v6, want ik zag in de specificaties dat de 323 wel 1 sec langer nodig heeft om op 100km/h te komen dan een 1.8 v6, terwijl een 323 en een mx-3 bijna gelijk aan gewicht zijn. Of weet iemand nog een KL-ZE 2.5L v6 liggen. Want die zijn hier in het noorden wel erg schaars, of ik zoek niet goed.
Mvg,
Pascal
M'n eerste bericht hier, maar zal me ff voorstellen.
Ik ben Pascal 23j en kom uit Musselkanaal, provincie Groningen. Ik heb sinds een maand een MX-3 1.8 V6 bj1994 zwart en heeft 223000 gelopen.
De auto rijdt perfect, maar er zijn wel wat dingen die vervangen moeten worden. De keerring van de versnellingsbak is lek en er moet een stabilisatiestang vervangen worden. Maar naar een week kwam ik erachter dat hij erg veel olie verbruikt, ongeveer 1 liter op de 300 kilometer, nu zat ik eraan te denken om een ander motorblok in de auto te zetten want dat oliegebruik staat mij niet aan. Ik kan namelijk aan een 2 literblok van een 323F komen, bj1998 en heeft minder dan een ton gelopen. Nu is mijn vraag:
Is het de moeite wel waard om een 2 liter v6 te nemen, of zal ik gewoon een 1.8 v6 weer nemen, want die kan ik ook nog wel krijgen, en hoe zit het met het optrekken van de 2 liter v6, want ik zag in de specificaties dat de 323 wel 1 sec langer nodig heeft om op 100km/h te komen dan een 1.8 v6, terwijl een 323 en een mx-3 bijna gelijk aan gewicht zijn. Of weet iemand nog een KL-ZE 2.5L v6 liggen. Want die zijn hier in het noorden wel erg schaars, of ik zoek niet goed.
Mvg,
Pascal
- MarcX3
- Super-Pilot
- Berichten: 1793
- Lid geworden op: 10 jul 2005, 18:32
- Locatie: omgeving v Doetinchem
- Contacteer:
2 liter is natuurlijk sneller omdat je dan meer vermogen krijgt. Dat de 323f langzamer is heeft te maken met dat die zwaarder is en als ik t goed heb heeft die ook een andere eindaandrijving, daardoor is die langzamer.
je kunt ook een KLDE erin leggen die zitten normaal in een mx-6.
Maar hoe komt t dat die zoveel olie verbruikt dan? lekt die ergens?
er moeten ergens een paar rubbertjes iod zitten en die willen wel eens zorgen als ze versleten zijn voor hoge olieverbruik dat is wat ik me heb laten vertellen
je kunt ook een KLDE erin leggen die zitten normaal in een mx-6.
Maar hoe komt t dat die zoveel olie verbruikt dan? lekt die ergens?
er moeten ergens een paar rubbertjes iod zitten en die willen wel eens zorgen als ze versleten zijn voor hoge olieverbruik dat is wat ik me heb laten vertellen
Driven by a sixpack
-
- New member
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 14 dec 2005, 17:21
- Locatie: Groningen
Aha zo zit dat dius met de 323.
Al die kosten bij elkaar om deze motorblok weer 100% te krijgen zijn mij te hoog, dus daarom dat ik aan een ander motorblok zat te denken, want voor een 2 a 3 honder euro meer, kan ik een 2L blok in leggen en die heeft nog geen ton gelopen. Omdat ik deze auto voor lange tijd wil houden dacht ik het goed te doen om een vrij frisse motorblok er in te doen.
En wat is de cilinderinhoud van de KLDE dan?? Ik heb tot nu toe 4 blokken gevonden, 3 keer een K8 en 1 2L blok van een 323. Zal wel moeilijk worden om een KLDE te vinden, maar ik blijf zoeken, en anders de 2l blok er in.
Al die kosten bij elkaar om deze motorblok weer 100% te krijgen zijn mij te hoog, dus daarom dat ik aan een ander motorblok zat te denken, want voor een 2 a 3 honder euro meer, kan ik een 2L blok in leggen en die heeft nog geen ton gelopen. Omdat ik deze auto voor lange tijd wil houden dacht ik het goed te doen om een vrij frisse motorblok er in te doen.
En wat is de cilinderinhoud van de KLDE dan?? Ik heb tot nu toe 4 blokken gevonden, 3 keer een K8 en 1 2L blok van een 323. Zal wel moeilijk worden om een KLDE te vinden, maar ik blijf zoeken, en anders de 2l blok er in.
- turbulence
- Super-Pilot
- Berichten: 5868
- Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
- Locatie: Wolvega (fryslan)
- Contacteer:
lightspeed schreef:Aha zo zit dat dius met de 323.
Al die kosten bij elkaar om deze motorblok weer 100% te krijgen zijn mij te hoog, dus daarom dat ik aan een ander motorblok zat te denken, want voor een 2 a 3 honder euro meer, kan ik een 2L blok in leggen en die heeft nog geen ton gelopen. Omdat ik deze auto voor lange tijd wil houden dacht ik het goed te doen om een vrij frisse motorblok er in te doen.
En wat is de cilinderinhoud van de KLDE dan?? Ik heb tot nu toe 4 blokken gevonden, 3 keer een K8 en 1 2L blok van een 323. Zal wel moeilijk worden om een KLDE te vinden, maar ik blijf zoeken, en anders de 2l blok er in.
als je voor wehnig die KFZE ( 2.0 323f blok) kan krijgen zou ik die mooi nemen...
doet stock 170 pk meende ik ( neem anders eens contact op met user: mx3freak, die heeft ook een 2l blok in zn mx hangen)
en als ie maar een ton gelopen heeft verleng je zo wel de levensduur van de auto voor een heel eind... je kan nu wel gaan kloten met vervangen van oliekeerringen/rubbers etc, maar op het einde is er ook geen beginnen meer aan..
rookt je mx ook erg veel? kan zijn dat de kleprubbers bijv af zijn ( komt nog wel eens voor bij de mx) en dan brand je dus telkens wat olie mee in het verbrandingsproces...
zou als je voor een paar 100 euro die 2l kan krijgen daar mooi voor gaan, nieuwe koppeling er evt tussen en je kan weer een hele mooie tijd vooruit...
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
-
- New member
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 14 dec 2005, 17:21
- Locatie: Groningen
Als de motor koud is rookt hij erg veel, maar als hij op bedrijftemperatuur is dan valt het wel mee. M'n auto is 2 week geleden naar de mazda dealer geweest voor alle zekerheid, m'n pa die heeft h'm toen gebracht omdat ik geen tijd had, maar daar zeiden ze dat het normaal was dat hij zoveel rookte bij koude start Nu ik ongeveer 2 week gelet heb op de olieverbruik ben ik er achtergekomen dat die rook toch een gedeelte van de olie afkomstig is, ook is de rook niet echt blauw. Maargoed, ik denk dat ik voor de 2 liter blok ga, of ik moet nog wat anders vinden.
En ik kan natuurlijk direct bekijken hoe de staat is van de koppeling, en als alles motorisch goed is, dan zal ik volgend voorjaar de onderkant tektileren, want een MX-3 opknappen is de moeite wel waard
En ik kan natuurlijk direct bekijken hoe de staat is van de koppeling, en als alles motorisch goed is, dan zal ik volgend voorjaar de onderkant tektileren, want een MX-3 opknappen is de moeite wel waard
-
- New member
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 14 dec 2005, 17:21
- Locatie: Groningen
- turbulence
- Super-Pilot
- Berichten: 5868
- Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
- Locatie: Wolvega (fryslan)
- Contacteer:
lightspeed schreef:Nog ff een vraag aan MX3FREAK:
Heb jij gewoon de ecu van de 1.8l v6 ingebruik met de 2.0 v6??
Kun jij mij misschien vertellen als er nog dingen veranderd moeten worden of dingen die niet overeenkomen met de overzet naar een 2.0??
Mvg,
Pascal
volgens mij kun je gewoon zonder problemen de k8 ECU gebruiken, volgens mij is de 2l ook zo plug and play, en hoef je niks anders meer aan te passen....
en jah, volgens mij roken de meeste mxjes wel beetje, las eens op mx-3.com dat iemand zei dat de mx3 wel bekend stond om zn redelijke olieverstokerij/rokerij...
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
- mx3freak
- Super-Pilot
- Berichten: 2095
- Lid geworden op: 19 dec 2003, 19:06
- Locatie: almere
- Contacteer:
turbulence schreef:lightspeed schreef:Nog ff een vraag aan MX3FREAK:
Heb jij gewoon de ecu van de 1.8l v6 ingebruik met de 2.0 v6??
Kun jij mij misschien vertellen als er nog dingen veranderd moeten worden of dingen die niet overeenkomen met de overzet naar een 2.0??
Mvg,
Pascal
volgens mij kun je gewoon zonder problemen de k8 ECU gebruiken, volgens mij is de 2l ook zo plug and play, en hoef je niks anders meer aan te passen....
en jah, volgens mij roken de meeste mxjes wel beetje, las eens op mx-3.com dat iemand zei dat de mx3 wel bekend stond om zn redelijke olieverstokerij/rokerij...
bijna goed,
er zit een extra sensor op het 1.8 blok die niet in het 2.0 blok zit, zit bij het koelsysteem, je zal de 1.8 sensor dus moeten over bouwen, ook zal je de originele mx3 motorsteunen moeten gebruiken, die standaart op de 2.0 worden gebruikt zijn net iets te kort...
de ecu van de 1.8 is wel te gebruiken, maar hij rijd er erg rijk op, als je een 2.0 incl kabelboom en ecu kan regelen is dat beter...
even a broken clock gets to be right twice a day.
- WhiteFinish
- Supporting Member
- Berichten: 6833
- Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
- Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
- Bouwjaar: 1991
- Locatie: Abcoude
- Contacteer: