Dringend Hulp Nodig!!!

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
RazorMX-3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 155
Lid geworden op: 20 jul 2004, 19:34
Locatie: Huissen

Dringend Hulp Nodig!!!

Bericht door RazorMX-3 »

.oals sommige misschien al hebben gelezen in de FAQ heb ik laatst mijn remmen gereviseerd (glijdebussen enzo). Nu ben ik gisteren naar groningen gegaan, en niks aan de hand.
Ik rij terug naar huis, en bij het afrijden van de A50 trap ik op de rem, en hij remt af van 70 naar 60, en toen opeens boem geen rempedaal meer!!!!!!
Alle druk was helemaal weg. Snel aan de kant gezet en me pa gebeld. Die komt snel met wat spullen om te kijken of we het kunnen fiksen.
Ik ondertussen kijken of ik kan zien of ie ergens lekt, en ja hoor. Bij het linker voorwiel lag een grote plas remolie. Bleek dat de bout waarmee je de remslang op de klauw zet losgekomen was (terwijl ik het naar fabrieks specificaties had vastgezet).
Dus ik samen met m'n pa en een vriend (was snel ff komen kijken) de remmen ontluchten, wat best wel een leuke ervaring is om half 11 's vonds langs de weg ;)
Maar we kregen het pedaal niet meer hard. Ik m'n vader gaan slepen en me vader z'n auto als rem gebruiken, wat goed lukte tot de sleepkabel brak. Ondertussen had ik een beetje geprobeerd te remmen, en heel diep onderin had ik een beetje druk, dus heel voorzichtig naar huis gereden (en ja hoor.... Nog bijna een aanrijding gehad omdat en of andere KL$%Thommel door rood reed).
Eenmaal gelukkig thuis gekomen ben ik een beetje op het online handboek aan't kijken (+ mijn eigen Mazda handboek) over het remsysteem. Het blijkt dat linksvoor direct door de hoofdcilinder wordt aangestuurd (de rest gaat via de remkracht verdeler). En er moet een systeem in de hoofdremcilinder zitten die ervoor zorgt dat als er iets misgaat het systeem naar linksvoor wordt afgesloten, zodat je nog met je drie andere wielen kan remmen, maar bij mij werkte dat dus niet want ik had bijna alle remolie via me linker rem eruit gegooid. Zit er nu dus een probleem in mijn hoofdrem cilinder???
En hoe kan het dat de bout van de remslang loskomt terwijl ik het naar fabriek specs heb aangedraaid???
het belangrijkste is gelukkig dat ik het nog kan navertellen, want het was wel ff een dicht geknepen billen moment ;)
Gebruikersavatar
crazyarjan
Pilot
Pilot
Berichten: 591
Lid geworden op: 05 jun 2004, 23:59
Locatie: leerdam

Bericht door crazyarjan »

Allereerst even zeggen dat je geluk heb gehad bij zo'n hoop pech

Vreemd dat je banjobout losloopt van je remklauw. is het schroefdraad er niet van beschadigd? heb je de juiste ringen gebruikt?

Ga er maar even niet vanuit dat je hoofdrem cilinder kapot is of iets dergelijks, het zal hoofd waarschijnlijk gewoon lucht in het systeem zijn..
en dat los je aan de kant van de weg zoeven niet op

het remsysteem van je mx is diagonaal gescheiden (net als bij de meeste ander auto's) Je hoofdremcilinder is gescheiden in 2 ruimtes, 1 voor linksvoor en rechtsachter en 1 voor rechtsvoor en linksachter..

die van linksvoor en rechtsachter is leeggelopen maar die van rechtsvoor en linksachter niet. maar om die op druk te trappen moet je eerst door die ruimte heen trappen, vandaar dat je pedaal zo diep zat..

dus mijn advies luidt:
probeer na te gaan waarom die banjobout is losgelopen, lijkt me stug dat als je de fabrieksaanhaalwaarden gebruikt dat ze dan loslopen... dan is er iets met het schroefdraad aan de hand of heb je het verkerd gelezen.
en ontlucht je remmen rondom zodat je zeker weet dat er nergens lucht in je systeem zit.
To finish first, first you have to finish!
Plaats reactie