[How To] Remblokken achterzijde vervangen

Uitleg over veel gestelde vragen, en "How to's".
Plaats hier uw bericht in overleg met een Moderator

Moderator: Moderators

Gesloten
Gebruikersavatar
Marcel_mx3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 3291
Lid geworden op: 18 jul 2003, 15:14
Locatie: Purmerend
Contacteer:

[How To] Remblokken achterzijde vervangen

Bericht door Marcel_mx3 »

Even een kleine "How To" over het vervangen van de remblokken van de achteras.

Aller eerst uiteraard even het wiel los draaien :)
Laat voor het los draaien de auto eerst even op de grond staan.
Dit omdat je voor het eerste stukje vaak vrij veel kracht moet zetten,
En het zou zonde zijn als hij van de krik af valt...

Uiteraard het wiel pas helemaal los halen als hij op de krik staat :)

Afbeelding

Op deze foto zie je dat mijn schijfjes binnenkort weer een spuitbeurtje mogen krijgen :).
Overigens zit hier ook een spoorverbreder op die er mischien bij jou wel niet zit.

Afbeelding

Nu gaan we beginnen met het los halen van de remklauw, hier zitten tenslotte de remblokken nog in vast.

Achter de schijf zit de remslang vast met een klemmetje..
Deze dien je los te maken door hem er af te schuiven.
Dit kun je voorzichtig met een platte schroevendraaier doen.
Pas uiteraard wel op de slang !!

Dit is het klemmetje waar ik op doel :
Afbeelding
Afbeelding

Daarna kun je de slang uit het beugeltje halen.
Dit is om wat meer bewegingsvrijheid te krijgen in de remklauw.
Afbeelding

Maak nu de bout los waar de remklauw mee zit gemonteerd.
Ik denk dat de volgende foto genoeg zegt.
Ook zie je dat ik zelf het remslangetje was vergeten eerst los te halen ;)
Afbeelding

Nu kun je de remklauw van de schijf af klappen, deze scharniert aan de onderzijde.
Afbeelding

Op de foto hierboven zie je dat op mijn vinger een veertje rust.
Deze drukt de remblokken van de schijf af wanneer er niet word geremd.
Deze kun je los halen door hem iets in te knijpen.

De oude blokjes kun je er nu zo vanaf pakken.
Aan mijn remblokken zie je overgens ook dat mijn schijf afgedraaid moet worden, of moet worden vervangen.

Een klein beetje gegroefde schijven kunnen geen kwaad, maar bij mij word het nu wel wat te erg...

Afbeelding

Okeej nieuwe remblokjes er op.. :
Afbeelding

Let bij het terug plaatsen van het veertje even op, als je deze verkeerd om monteert zal hij aanlopen op je schijf waardoor hij ongetwijfeld door zal slijten en breken.

Afbeelding

Nu zouden we de remklauw terug kunnen klappen maar aangezien deze blokken gelukkig wat dikker zijn als de oude gaat dat niet zomaar passen.

De remzuiger die in de remklauw zit moet wat naar binnen worden gedrukt.
Echter onze rem-zuigers moeten naar binnen worden gedraaid in plaats van worden gedrukt.

Aangezien jij daar waarschijnlijk het bij behorende gereedschap niet voor hebt hier een andere oplossing.

Men neme 1 steeksleuteltje 13, en een bahco'tje (alcohol vrij ! )

In de remzuiger zitten 2 uitsparingen hier past de sleutel 13 in,
Nu kun je de bahco op de steeksleutel zetten om deze met de klok mee te draaien.

Door de zuiger met de klok mee te draaien verplaast deze zich naar binnen en ontstaat er dus weer ruimte om de klauw over de remblokken te krijgen.

Alles weer vast zetten, boutje, klemmetje wieltje enz. en klaar :)

Veel suc6, op en aanmerkingen zijn uiteraard weer welkom
Gebruikersavatar
xedos
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1213
Lid geworden op: 02 aug 2003, 18:06
Type Mazda: Anders
Bouwjaar: 2014
Locatie: Heemskerk.

Bericht door xedos »

Uhh Marcel, De remblokjes moet je voor het monteren wel beetje invetten met wat kopervet,of ander soort remblokkenvet.Dus op de glijgedeelte van het remblokje.De remblokken gaan op ten duur muurvast zitten ben ik bang.Of gaan rammelen. :?
*Technical service Mazda mx-3.*
Qinx
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 345
Lid geworden op: 29 dec 2003, 18:40
Locatie: Breda
Contacteer:

Bericht door Qinx »

En ik weet niet hoe het bij de MX-3 zit, maar als je tòch de klauw loshaalt, kun je gelijk even goed kijken offie nog vrij is. Bij mijn 323f zat ie muur vast op de remklauwbussen, met als gevolg dat ie niet meer kon schuiven (dan slijt aan één kant het remblok heel hard).

Ik heb er de glijbussen uitgeslagen, alles uitgeschuurd, remklauwvet er op, en nieuwe bussen en bushoezen geplaatst.
Afbeelding
Gebruikersavatar
MarcX3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1793
Lid geworden op: 10 jul 2005, 18:32
Locatie: omgeving v Doetinchem
Contacteer:

Re: [How To] Remblokken achterzijde vervangen

Bericht door MarcX3 »

Marcel_mx3 schreef:Aangezien jij daar waarschijnlijk het bij behorende gereedschap niet voor hebt hier een andere oplossing.

Men neme 1 steeksleuteltje 13, en een bahco'tje (alcohol vrij ! )

In de remzuiger zitten 2 uitsparingen hier past de sleutel 13 in,
Nu kun je de bahco op de steeksleutel zetten om deze met de klok mee te draaien.



Sleuteltje 12 past ook en wat ik zelf makkelijker vond is een waterpomptang op de rand van de zuiger zetten, alleen wel opletten dat er geen stukje rubber tussen zuiger en tang zit ivm t eventuele kapottrekken. goed klemmen en je kunt m zo terugdraaien wat bij mij erg gemakkelijk ging
Driven by a sixpack
Gesloten