wie kan me helpen??

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

aggressor
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 2040
Lid geworden op: 26 jan 2005, 12:50
Locatie: leiden

wie kan me helpen??

Bericht door aggressor »

hey luitjes ik heb nou afgelopen vrijdag me apex verlagins veren opgehaald,maar ik wil ze er ook onder hebben.wie weet ene goed en goedkoop bedrijf in de buurt ?of is er iemand die mij kan helpen voor een kratje bier?? :mrgreen:

want dan kan die terrein wagen eindelijk is omlaag :bier:
Qinx
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 345
Lid geworden op: 29 dec 2003, 18:40
Locatie: Breda
Contacteer:

Bericht door Qinx »

Ik zou je graag helpen, want moeilijk is het niet, als je maar verenklemmen hebt. Maar zaterdag a.s. ga ik al iemand anders z'n 323f verlagen, en daarna heb ik weinig tijd.

Maar als je bv bij je eigen garage een ouwe verenklem kunt lenen, doe je het gewoon op het gemakje zelf.
Afbeelding
skielder
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 290
Lid geworden op: 01 dec 2003, 18:15
Locatie: den helder

Bericht door skielder »

is er ergens een how-to van je dempers vervangen?

mijn broer moet er nieuwe dempers opzetten en nou mag hij van de brezan een verenklem lenen.

moet hij alleen ff weten hoe het moet :)
mx almere
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1788
Lid geworden op: 24 mei 2004, 13:52
Locatie: Almere

Bericht door mx almere »

Als jij er nou eens naast gaat staan met een fototoestel en een notitieblok zien we de How-to vanzelf verschijnen, ok? :mrgreen:
Qinx
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 345
Lid geworden op: 29 dec 2003, 18:40
Locatie: Breda
Contacteer:

Bericht door Qinx »

De howto zonder foto's:
  1. Zet de auto op assteunen, maar zorg wel dat de ophanging vrij is! Je haalt de veerpoot er tussenuit, dus als de assteun verkeerd staat zakt pardoes je auto naar beneden!
  2. Haal het wiel er af
  3. Maak aan de onderkant de bouten los waarmee de veerpoot aan de ophanging zit.
  4. Maak de moeren aan de bovenzijde los (in de kofferbak dan wel onder de motorkap. NIET DE CENTRALE MOER!
  5. Trek de veerpoot er voorzichtig onderuit
  6. Zet de verenklem op de veer, op twee zo ver mogelijk uit mekaar staande windingen, en draai em aan. De veer hoeft niet los te zitten, als de spanning maar niet langer op de veerschotel staat.
  7. Maak nu de moer boven op de veerschotel los, en verwidjer de veerschotel. Als de veerschotel niet loskomt, ga dan door naar de volgende stap.
  8. Ontspan voorzichtig de verenklem. Als de schotel vast zat, al die nu langzaam los komen.
  9. Zet de nieuwe veer in de verenklem, en hang em op de zuiger. Zorg er voor dat de zuiger niet te ver in zakt. Je kunt em met de hand uittrekken, maar dan moet je natuurlijk nog wel bij de zuiger kunnen.
  10. Leg de veerschotel goed terug. Kijk em wel eerst na op roest, en behandel of vervang em indien nodig.
  11. Draai de centrale bout goed aan
  12. Ontspan de verenklem voorzichtig.
  13. Zet de veerpoot terug onder de auto, en draai de moeren aan de bovenkant handvast.
  14. Bevestig de veerpoot aan de ophanging, en draai de moeren aan. Draai ook de moeren aan de bovenzijde nu aan. De momenten staan in de vraagbaak.
  15. Monteer het wiel en laat de auto weer terug op de grond zakken.
  16. Doe dit ook voor de andere vier poten


Uit het hoofd, dus aanvullingen zijn welkom. A.s. zaterdag ga ik iemand z'n auto verlagen, dan zal ik proberen er foto's van te maken.
Afbeelding
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

hehe, met brute kracht is het ook net te doen :mrgreen:

bij vriend van me laatst met zn 323f ook andere veren geplaatst, en met zn 2en op de veer hangen, en aandrukken, en dan gauw de veerschotel erop, en aandraaien wil ook wel :)

gelukkig schoot ie niet los :shock: ( was eigenlijk ook niet verantwoord, maar kon niet 123 meer een spanner regelen
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Qinx
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 345
Lid geworden op: 29 dec 2003, 18:40
Locatie: Breda
Contacteer:

Bericht door Qinx »

Om de veer te verwijderen kun je eventueel de auto als verenklem gebruiken. Dan maak je de bovenste moeren allemaal los, en dàn krik je de auto pas op. Als het goed is wint de auto het van de veer, en zal die dus langzaam ontspannen.

Maar ik gebruik liever verenklemmen ;)
Afbeelding
bramx3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 nov 2003, 21:57
Locatie: regio weert
Contacteer:

Bericht door bramx3 »

denk er wel aan om je auto uit te laten lijnen als ie verlaagd is .
gaat je anders bandjes kosten .
was dit zelf ook vergeten . :oops:
toen had tup schuin afgesleten bandjes na een korte tijd :nut:
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

tupke schreef:denk er wel aan om je auto uit te laten lijnen als ie verlaagd is .
gaat je anders bandjes kosten .
was dit zelf ook vergeten . :oops:
toen had tup schuin afgesleten bandjes na een korte tijd :nut:


oew, goed dat je het zegt :oops:
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
bramx3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 nov 2003, 21:57
Locatie: regio weert
Contacteer:

Bericht door bramx3 »

kleine moeite om ff te melden .
iig kleiner dan de uren die je voor nieuwe rubbers moet werken ;)
Plaats reactie