Olie(filter) vervangen + Oliefilter adapter plaatsen

Uitleg over veel gestelde vragen, en "How to's".
Plaats hier uw bericht in overleg met een Moderator

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Marcel_mx3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 3291
Lid geworden op: 18 jul 2003, 15:14
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Olie(filter) vervangen + Oliefilter adapter plaatsen

Bericht door Marcel_mx3 »

Hier even een klein verslagje cq "How To"

Om te beginnen even een klein verhaaltje over het verversen van de olie.
En uiteraard het vervangen van het daarbij behorende filter.

Ik raad persoonlijk aan om altijd het filter mee te vervangen tijdens het verversen van de olie, zodat je zeker bent dat je er weer een tijdje tegen aan kunt..

Benodigd heden voor het verversen van de olie zijn :

Ringsleutel 19 (of ratel)
en ongeveer 4 liter olie
Welke olie? gebruik de zoek functie hier lopen de meningen over uit,
Ik heb gebruik gemaakt van 10W40
En uiteraard een afloop bakje welke onder de auto kan.

Benodigdheden voor het vervangen van het filter :
Handen ongeveer 1 a 2 (er zijn special tools voor maar meestal lukt het zo ook wel)

Allereest heb ik de motor even laten draaien om de olie wat dunner te maken zodat deze er makkelijker uit loopt. Hierdoor duurt het natuurlijk wel wat langer aangezien de olie door de hele motor heen zit.

Draai vervolgens de vul dop los, zodat de olie geen onderdruk kan maken (waardoor het langer zou kunnen gaan duren)

Afbeelding

Na de auto op de krik te hebben gezet plaats je een olie afloop bakje.
Het op de krik zetten heeft verder geen invloed op het aflopen, de aftap zit zo geplaast dat de olie er echt allemaal uit loopt.

Afbeelding

Dit is het carter met de carter plug..., wanneer je deze los draait loopt alle olie uit het blok.

Afbeelding

De afdichting van de carterstop is dmv een koperen ring.

Afbeelding

Deze ring is zoals hieronder te zien erg in elkaar geperst door de plug.
Hierdoor zal hij niet meer goed afdichten bij hergebruik...
Je kunt de ring uitgloeien, of gewoon een nieuwe kopen..
Het laaste heb ik dus gedaan, en kreeg hem zelfs gratis mee bij de mazda dealer..
Afbeelding

Als de olie er allemaal uit is kan de plug er weer in, en kunnen we beginnen aan het olie filter.

Om goed bij het olie filter te komen moet de plastic plaat die voor het carter zit verwijderd worden, paar boutjes los en klaar:
Afbeelding

Daarna is het olie filter in zicht..., deze kun je waarschijnlijk met de hand linksom los draaien.
Letop dat ook hier olie vloeien zal dus zet die bak er weer even onder !
Afbeelding

Nu kunnen we het nieuwe filter gaan plaatsen, op de foto's zie je een fram filter. dat is imitatie, mischien is het verstandig gewoon bij de mazda een mazda filter te halen.

Ik heb meteen een adapter er tussen geplaast met een olie druk en een olie tempratuur sensor omdat ik in mijn a-stijl metertjes ga zetten.

van links naar rechts de onderdelen :
Oliedruk sensor, Olie tempratuur sensor, Adapter + pakking, montage bus, Olie filter
Afbeelding

Zo komt het allemaal in elkaar, het strak aandraaien kun je doen zodra het allemaal is gemonteerd, dan kan je veel meer kracht zetten..
Het zilveren plugje is gewoon omdat er ook 3 sensors in kunnen,
Zie het dus maar als een stop.

Afbeelding

bij de montage van een olie filter smeer je altijd even de rubber ring in met schone olie, zodat je het filter later weer makkelijker los krijgt.
Ik heb dit voor de zekerheid ook maar gedaan met de ring van de adapter.
Afbeelding

Zet de adapter op zijn plaats en draai de montage bus vast met een steek sleutel 26.
Dan ziet het er zo uit :
Afbeelding

Olie filter er op (vergeet nogmaals niet het rubber in te vetten) en draai deze met de hand, hand vast aan.
Nu kun je alle sensors en pluggen nog even goed aantrekken.

Nu kun je de olie weer bijvullen via de vuldop.
Er zal zo'n 4 liter in gaan.

Kabels aansluiten, proef draaien, controleren op lekkages.

Afbeelding

Houd de eerste tijd even het olie pijl in de gaten, je weet maar nooit ;)

Alleen nog even die platic plaat er op en klaar...

Hoop dat jullie er wat aan hebben, en bij fouten-, op of aanmerkingen hoor ik dat wel.

Marcel
Laatst gewijzigd door Marcel_mx3 op 22 aug 2005, 20:25, 1 keer totaal gewijzigd.
sander
Pilot
Pilot
Berichten: 553
Lid geworden op: 02 jan 2004, 04:16
Locatie: voorschoten
Contacteer:

Bericht door sander »

heb je loctite gebruikt marcel??

want anders gaat het zeker lekken als de olie goed warm is!
loctite op het conische draad bedoel ik.
skielder
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 290
Lid geworden op: 01 dec 2003, 18:15
Locatie: den helder

Bericht door skielder »

waar heb je je oude olie gelaten?
Gebruikersavatar
Marcel_mx3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 3291
Lid geworden op: 18 jul 2003, 15:14
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Bericht door Marcel_mx3 »

sander schreef:heb je loctite gebruikt marcel??

want anders gaat het zeker lekken als de olie goed warm is!
loctite op het conische draad bedoel ik.


Nee ik kijk het even aan...

Als het gaat lekker zal ik dit zeker gaan doen...,
Ik had niet de goede loctite in huis maar het is een goede tip..
Gebruikersavatar
Marcel_mx3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 3291
Lid geworden op: 18 jul 2003, 15:14
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Bericht door Marcel_mx3 »

skielder schreef:waar heb je je oude olie gelaten?


Kun je naar de gemeente reiniging brengen...
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Waar kan je die adapterring kopen?
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
bramx3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 nov 2003, 21:57
Locatie: regio weert
Contacteer:

Bericht door bramx3 »

bij www.showoffimports.nl
der zou eerst een groupsbuy opgezet worden een aantal weken geleden .
maar dat was toen afgeketst .
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Je kan toch evengoed beide erop aansluiten??

In de plug waar je normaal de olie eruit laat lopen doe je de olietemp sensor
En de oliedruksensor gaat aan de voorkant boven het uitlaatspruitstuk.

Of heb ik dit nu verkeerd???
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Gebruikersavatar
Marcel_mx3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 3291
Lid geworden op: 18 jul 2003, 15:14
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Bericht door Marcel_mx3 »

WitteFinish schreef:Je kan toch evengoed beide erop aansluiten??

In de plug waar je normaal de olie eruit laat lopen doe je de olietemp sensor
En de oliedruksensor gaat aan de voorkant boven het uitlaatspruitstuk.

Of heb ik dit nu verkeerd???


Dat kan inderdaad....
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Waarom koop je dan die ring, waarmee je meer kans hebt op lekkage :nut:
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Gesloten