Pagina 1 van 3

ECU vraag

Geplaatst: 21 apr 2016, 14:46
door Sandervdm
Ik weet niet zeker of deze vraag hier thuis hoort maar mocht dit niet het geval zijn hoor ik het wel.
Ik heb dit hele weekend een toerenbegrenzer geprobeerd aan de praat te krijgen zonder enig effect. Ik heb er goedkoop eentje op de kop weten te tikken en dacht hem snel ingebouwd te hebben om zo een neppe launch-control te bouwen.

Nu heb ik een mx3 v6 uit 98 en verteld de Workshop manual mij dat er een ECU op gemonteerd zit met 3 aansluitingen. Als ik bij mij kijk zie ik hier een ECU met 4 aansluitingen, waarbij er in 3 aansluitingen een stekker zit. er staat K861 18 881B op genoteerd.

Door deze verwarring lukt het mij niet om de juiste signalen te vinden op de ECU die nodig zijn om de toerenbegrenzer aan de praat te krijgen (dit zijn het SGT en SGC signaal). Ik heb aan een aantal pinnen gemeten en de toerenbegrenzen aangesloten maar dit zonder enig resultaat.

Nu is mijn vraag, ziet iemand in mijn uitleg zo snel een fout of heeft iemand ervaring met het monteren van dit soort apparaten?

Re: ECU vraag

Geplaatst: 21 apr 2016, 22:45
door sjaakk91
Een bee-r rev limiter. De ecu aansluitingen zijn de gele stekkers, dat kleine vierkante blokje is geen ecu. Ik heb het ook geprobeerd. Als het jou lukt laat het maar weten. Ik ben er niet duidelijk uit geworden.

Re: ECU vraag

Geplaatst: 23 apr 2016, 21:12
door WhiteFinish
De handboeken die jij hebt geraadpleegd zijn waarschijnlijk van een Pre '94 (ODB1) auto.
Deze aansluiting is met 3 stekkers (oud), die is anders dan de ODB2 aansluiting.

Ik denk dat je naar zo'n ODB2 schema moet gaan zoeken.

Re: ECU vraag

Geplaatst: 24 apr 2016, 19:32
door Sandervdm
Nou dat is dus het vreemde, ik heb de ODB-I connector onder mijn kap en kan nergens een teken vinden dat ik een lezer kan gebruiken op mijn auto.
Ik ben nog wel veel bezig geweest dit weekend met meten en signalen zoeken en heb volgens mij de signalen gevonden waar de BEE-R op aangesloten moet worden.
Ook op deze pinnen was er nog geen teken van een werkende limiter.
Dit wordt waarschijnlijk nog een keer de boeken in duiken :lol:

Re: ECU vraag

Geplaatst: 30 apr 2016, 13:01
door lenny-v
Ik heb een 98er en heeft idd geen eobd stekker binne , alle mxen hebben dat diagnosekastje onder de motorkap, obd1 of obd2 is softwarematig verschil dacht ik. Correct me if i'm wrong :mrgreen:

Re: ECU vraag

Geplaatst: 02 mei 2016, 17:01
door Sandervdm
Ik heb dit weekend weer even gekeken naar het apparaat en wist zeker dat ik de juiste signalen had die ik nodig had en nog steeds geen begrenzing. De unit werkt wel want ik kreeg het wel voor elkaar om het toerental te lezen en het lampje te laten knipperen.

Maar nadat ik gefrustreerd dit apparaat aan de kant heb gegooid ben ik zelf wat gaan klooien en binnen een uur had ik zowaar een apparaatje wat toeren kon begrenzen. Ik ben er nu nog wat mee aan het klooien en experimenteren, maar mocht er interesse zijn kan ik het filmen, uitleggen, bouwen en misschien zelfs verder ontwerpen dat jullie hier ook gebruik van kunnen maken.

Qua wat het apparaatje kan:
- De toeren worden begrenst op een bepaald toerental;
- begrenst alleen als het handrem lampje brandt;
- Heel af en toe een kleine knal in de uitlaat (kan komen omdat ik nog cat, midden demper en eind demper heb gemonteerd);
- geen idee wat dit met je motor doet, maar dezelfde gevolgen als een normale toerenbegrenzer lijkt mij.

De bee r heb ik daarentegen compleet opgegeven en gaat de deur uit :mrgreen:

Re: ECU vraag

Geplaatst: 03 mei 2016, 05:13
door sjaakk91
Met de Bee R Rev Limiter had ik het probleem dat de toeren niet vast gehouden werd. Dat ding was wel aan het proberen om het te onderbreken, dus er gebeurde wel wat. Maar nu heb je iets wat wel werkt? Ik ben geïnteresseerd. Hoe heet het?

Re: ECU vraag

Geplaatst: 03 mei 2016, 20:28
door Sandervdm
Nou zoals ik net zei heb ik het zelf gemaakt dus is het nog niet veel. Dit is wat het nu is:

Afbeelding

Ik heb dit zelf in elkaar gestoken en geprogrammeerd en ga dit nog verder ontwerpen en mee knutselen zodat je er meer mee kan en hij kleiner is.
Tot nu toe lijkt het goed en betrouwbaar te werken gelukkig.
Ik ben alleen benieuwd hoe goed dit voor m'n catalysator is. Misschien een goed idee om die er tussenuit te halen?

Re: ECU vraag

Geplaatst: 04 mei 2016, 07:26
door sjaakk91
Als je wilt knallen en vlammen en je wilt graag je cat heel houden, ja. Ik ben zeer benieuwd en eventueel ook geïnteresseerd.

Re: ECU vraag

Geplaatst: 09 mei 2016, 18:30
door Sandervdm
Ik ga aankomend weekend wat verder testen en bouwen maar eerst moet die katalysator er onder uit.
Wat is het mooist om er als vervanger tussen te hangen? Een stukje pijp of zo'n flexibel tussenstuk?