ECU vraag

Alles over Motorische Tuning of vragen hierover

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Sandervdm
New member
New member
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 apr 2016, 17:00
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1998

ECU vraag

Bericht door Sandervdm »

Ik weet niet zeker of deze vraag hier thuis hoort maar mocht dit niet het geval zijn hoor ik het wel.
Ik heb dit hele weekend een toerenbegrenzer geprobeerd aan de praat te krijgen zonder enig effect. Ik heb er goedkoop eentje op de kop weten te tikken en dacht hem snel ingebouwd te hebben om zo een neppe launch-control te bouwen.

Nu heb ik een mx3 v6 uit 98 en verteld de Workshop manual mij dat er een ECU op gemonteerd zit met 3 aansluitingen. Als ik bij mij kijk zie ik hier een ECU met 4 aansluitingen, waarbij er in 3 aansluitingen een stekker zit. er staat K861 18 881B op genoteerd.

Door deze verwarring lukt het mij niet om de juiste signalen te vinden op de ECU die nodig zijn om de toerenbegrenzer aan de praat te krijgen (dit zijn het SGT en SGC signaal). Ik heb aan een aantal pinnen gemeten en de toerenbegrenzen aangesloten maar dit zonder enig resultaat.

Nu is mijn vraag, ziet iemand in mijn uitleg zo snel een fout of heeft iemand ervaring met het monteren van dit soort apparaten?
Gebruikersavatar
sjaakk91
Pilot
Pilot
Berichten: 908
Lid geworden op: 14 aug 2010, 18:28
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1992
Locatie: Baarn

Re: ECU vraag

Bericht door sjaakk91 »

Een bee-r rev limiter. De ecu aansluitingen zijn de gele stekkers, dat kleine vierkante blokje is geen ecu. Ik heb het ook geprobeerd. Als het jou lukt laat het maar weten. Ik ben er niet duidelijk uit geworden.
Afbeelding
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Re: ECU vraag

Bericht door WhiteFinish »

De handboeken die jij hebt geraadpleegd zijn waarschijnlijk van een Pre '94 (ODB1) auto.
Deze aansluiting is met 3 stekkers (oud), die is anders dan de ODB2 aansluiting.

Ik denk dat je naar zo'n ODB2 schema moet gaan zoeken.
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Gebruikersavatar
Sandervdm
New member
New member
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 apr 2016, 17:00
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1998

Re: ECU vraag

Bericht door Sandervdm »

Nou dat is dus het vreemde, ik heb de ODB-I connector onder mijn kap en kan nergens een teken vinden dat ik een lezer kan gebruiken op mijn auto.
Ik ben nog wel veel bezig geweest dit weekend met meten en signalen zoeken en heb volgens mij de signalen gevonden waar de BEE-R op aangesloten moet worden.
Ook op deze pinnen was er nog geen teken van een werkende limiter.
Dit wordt waarschijnlijk nog een keer de boeken in duiken :lol:
Gebruikersavatar
lenny-v
Moderator
Moderator
Berichten: 838
Lid geworden op: 10 aug 2009, 20:50
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1998
Locatie: Dordrecht

Re: ECU vraag

Bericht door lenny-v »

Ik heb een 98er en heeft idd geen eobd stekker binne , alle mxen hebben dat diagnosekastje onder de motorkap, obd1 of obd2 is softwarematig verschil dacht ik. Correct me if i'm wrong :mrgreen:
Kampioen Mx-3 Kartcompetitie 2014-2015!
Gebruikersavatar
Sandervdm
New member
New member
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 apr 2016, 17:00
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1998

Re: ECU vraag

Bericht door Sandervdm »

Ik heb dit weekend weer even gekeken naar het apparaat en wist zeker dat ik de juiste signalen had die ik nodig had en nog steeds geen begrenzing. De unit werkt wel want ik kreeg het wel voor elkaar om het toerental te lezen en het lampje te laten knipperen.

Maar nadat ik gefrustreerd dit apparaat aan de kant heb gegooid ben ik zelf wat gaan klooien en binnen een uur had ik zowaar een apparaatje wat toeren kon begrenzen. Ik ben er nu nog wat mee aan het klooien en experimenteren, maar mocht er interesse zijn kan ik het filmen, uitleggen, bouwen en misschien zelfs verder ontwerpen dat jullie hier ook gebruik van kunnen maken.

Qua wat het apparaatje kan:
- De toeren worden begrenst op een bepaald toerental;
- begrenst alleen als het handrem lampje brandt;
- Heel af en toe een kleine knal in de uitlaat (kan komen omdat ik nog cat, midden demper en eind demper heb gemonteerd);
- geen idee wat dit met je motor doet, maar dezelfde gevolgen als een normale toerenbegrenzer lijkt mij.

De bee r heb ik daarentegen compleet opgegeven en gaat de deur uit :mrgreen:
Gebruikersavatar
sjaakk91
Pilot
Pilot
Berichten: 908
Lid geworden op: 14 aug 2010, 18:28
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1992
Locatie: Baarn

Re: ECU vraag

Bericht door sjaakk91 »

Met de Bee R Rev Limiter had ik het probleem dat de toeren niet vast gehouden werd. Dat ding was wel aan het proberen om het te onderbreken, dus er gebeurde wel wat. Maar nu heb je iets wat wel werkt? Ik ben geïnteresseerd. Hoe heet het?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sandervdm
New member
New member
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 apr 2016, 17:00
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1998

Re: ECU vraag

Bericht door Sandervdm »

Nou zoals ik net zei heb ik het zelf gemaakt dus is het nog niet veel. Dit is wat het nu is:

Afbeelding

Ik heb dit zelf in elkaar gestoken en geprogrammeerd en ga dit nog verder ontwerpen en mee knutselen zodat je er meer mee kan en hij kleiner is.
Tot nu toe lijkt het goed en betrouwbaar te werken gelukkig.
Ik ben alleen benieuwd hoe goed dit voor m'n catalysator is. Misschien een goed idee om die er tussenuit te halen?
Gebruikersavatar
sjaakk91
Pilot
Pilot
Berichten: 908
Lid geworden op: 14 aug 2010, 18:28
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1992
Locatie: Baarn

Re: ECU vraag

Bericht door sjaakk91 »

Als je wilt knallen en vlammen en je wilt graag je cat heel houden, ja. Ik ben zeer benieuwd en eventueel ook geïnteresseerd.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sandervdm
New member
New member
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 apr 2016, 17:00
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1998

Re: ECU vraag

Bericht door Sandervdm »

Ik ga aankomend weekend wat verder testen en bouwen maar eerst moet die katalysator er onder uit.
Wat is het mooist om er als vervanger tussen te hangen? Een stukje pijp of zo'n flexibel tussenstuk?
Plaats reactie