Koppeling blijft sporadisch hangen

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Groamer
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 100
Lid geworden op: 21 dec 2015, 09:02
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1997
Locatie: Rockanje
Contacteer:

Koppeling blijft sporadisch hangen

Bericht door Groamer »

Hallo!

Ik zit met een vreemd probleempje wat zich (zoals de titel al doet vermoeden) soms voordoet.
Ik zal het met mijn marginale kennis zo duidelijk mogelijk proberen uit te leggen :cool1:

Het probleem is ontstaan nadat ik de auto bij de garage had opgehaald. De garage heeft mijn voorbumper opnieuw gespoten, omdat iemand tegen mijn auto had gezeten met uitparkeren. Ik denk overigens niet dat het ermee te maken heeft, maar ik vind het wel benoemingswaardig.

Soms als ik de auto vanuit stilstand op de koppeling laat wegrijden (zonder gas bij te geven), blijft het koppelingspedaal een beetje aan de onderkant hangen. Ik krijg de auto dan niet in én uit een versnelling. Ik kan dan met de bovenkant van mijn voet het koppelingspedaal weer omhoog helpen en alles werkt dan weer naar behoren. Het gebeurt alleen als ik in een zeer laag toerental rijd en het gebeurt telkens als de motor op zijn minimale toerental draait om niet af te slaan. Het gebeurt dus eigenlijk alleen bij het in- en uitparkeren (ik gebruik dan nooit mijn gaspedaal om mijn koppelingsplaten te sparen).

Het gekke is dat het dus niet altijd gebeurt. Ik heb in de polders eventjes het probleem proberen op te zoeken. Ik probeerde bijvoorbeeld de auto vanuit stilstand in de tweede versnelling weg te laten rijden zonder gas bij te geven. Dit gebeurde zonder problemen (uiteraard ging het wel lekker traag :haha: ).

Ik weet tevens zeker dat mijn koppelingsplaten nog in orde zijn, want deze slippen nooit. Ik heb dit getest door op een hoge versnelling in een laag toerental even veel gas te geven. Als ik dit doe slipt de koppeling niet, dus dat lijkt mij in orde (als dat niet zo is, moet je dat uiteraard zeggen :mrgreen: ).


Ik hoop het verhaal een beetje duidelijk is zo!

Bedankt voor de hulp alvast ;)
When speed gets in the blood, one must drive to live.
Gebruikersavatar
Groamer
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 100
Lid geworden op: 21 dec 2015, 09:02
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1997
Locatie: Rockanje
Contacteer:

Re: Koppeling blijft sporadisch hangen

Bericht door Groamer »

Del laatste 3 dagen heeft het probleem zich eigenlijk niet voorgedaan.

Ik zal wel een bericht posten als het zich weer voordoet. :cool2:
When speed gets in the blood, one must drive to live.
Gebruikersavatar
Groamer
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 100
Lid geworden op: 21 dec 2015, 09:02
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1997
Locatie: Rockanje
Contacteer:

Re: Koppeling blijft sporadisch hangen

Bericht door Groamer »

Het deed zich vandaag toch weer voor. Bij het inparkeren bleef het pedaaltje weer hangen. Kreeg hem ook niet uit de versnelling. Als ik dan de motor uit- en weer aanzet is het probleem weer verdwenen. Ik vermoed zelf dat er iets mis is met het hydraulische systeem van het koppelingspedaal.

Kan het zo zijn dat ik bijvoorbeeld mijn remvloeistof moet vervangen/bijvullen?
When speed gets in the blood, one must drive to live.
Gebruikersavatar
SkippyMX3
Moderator
Moderator
Berichten: 967
Lid geworden op: 11 jun 2011, 14:14
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1998
Locatie: Leersum

Re: Koppeling blijft sporadisch hangen

Bericht door SkippyMX3 »

Je kan proberen of ontluchten helpt. Al denk ik zelf meer dat t je koppeling is
Als t niet kan zoals t moet, dan moet t maar zoals t kan!!

Afbeelding
Gebruikersavatar
Groamer
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 100
Lid geworden op: 21 dec 2015, 09:02
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1997
Locatie: Rockanje
Contacteer:

Re: Koppeling blijft sporadisch hangen

Bericht door Groamer »

Ik ga maandag, als de lokale garage open is, eventjes langs. Ik wil hier niet mee doorrijden in ieder geval, haha.
Zal wel weer een duur geintje worden :schrik: :puke:
When speed gets in the blood, one must drive to live.
Gebruikersavatar
lenny-v
Moderator
Moderator
Berichten: 838
Lid geworden op: 10 aug 2009, 20:50
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1998
Locatie: Dordrecht

Re: Koppeling blijft sporadisch hangen

Bericht door lenny-v »

Ik denk eerder dat je een lekke cilinder hebt ( kan ook inwendig lekken) aangezien het een hydrolisch circuit is kan je pedaal niet onderin blijven staan doordat je plaat/ drukgroep niet terugkomt.

Waarchijnlijk moet je bij eerste keer intrappen het pedaal helpen en is het daarna goed, dan is je systeem weer op druk getrapt. Ik vermoed een lekke hoofd of hulp cilinder en niet je koppeling zelf.

Wat skippy al zegt, probeer eens te ontluchten misschien is je remvloeistof ( zelfde circuit) wel aan vervanging toe.
Kampioen Mx-3 Kartcompetitie 2014-2015!
Gebruikersavatar
Groamer
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 100
Lid geworden op: 21 dec 2015, 09:02
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1997
Locatie: Rockanje
Contacteer:

Re: Koppeling blijft sporadisch hangen

Bericht door Groamer »

Okay! Bedankt voor uw bericht. Hoe kan ik het systeem ontluchten, en zijn er dingen waar ik dan rekening mee moet houden? Ik ben technisch ingesteld, maar ik heb nooit echt aan auto's gesleuteld. :oops:
When speed gets in the blood, one must drive to live.
Gebruikersavatar
lenny-v
Moderator
Moderator
Berichten: 838
Lid geworden op: 10 aug 2009, 20:50
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1998
Locatie: Dordrecht

Re: Koppeling blijft sporadisch hangen

Bericht door lenny-v »

Als je het zelf nooit gedaan hebt adviseer ik het door of met iemand te doen die dat wel heeft gedaan, 1 foutje en er zit juist meer lucht in je circuit dan dat erin zat namelijk ;)

Op de versnellingsbak aan de voorkant zit een cilindertje met een stootkopje erin, die bediend de hendel die de versnellingsbak in gaat ( die drukt het druklager vervolgens weer tegen de drukgroep van de koppeling bij intrappen van je pedaal )
Dit cilindertje heeft een ontluchtingsnippel ( zit altijd vastgeroest na zoveel jaar) Als je deze opendraaid komt er remvloeistof uit en hopelijk ook wat lucht. Omdat dit het laagste punt is in het circuit zal niet alle lucht er zomaar uitkomen, daarom is het handig om dit met 2 personen te doen. 1 iemand draait de nippel open, en de ander trapt daarna het koppelingspedaal helemaal in, daarna de nippel dichtdraaien en druk pompen met je pedaal. Dit doe je een paar keer totdat er geen lucht meer uitkomt.

LET OP! trek je het pedaal van ondererin weer naar boven als de ontluchtingsnippel open staat dan zuig je juist lucht het systeem in ;)

Ik zou de nippel van te voren even inspuiten met wd40 ( of een andere kruipolie mag ook) zodat die lekker kan intrekken, als de nippel vastzit niet forceren want dan breekt ie af en moet je zoiezo een nieuwe koppelingscilinder ;)

Hoop dat het duidelijk is zo :bier:
Kampioen Mx-3 Kartcompetitie 2014-2015!
Gebruikersavatar
Groamer
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 100
Lid geworden op: 21 dec 2015, 09:02
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1997
Locatie: Rockanje
Contacteer:

Re: Koppeling blijft sporadisch hangen

Bericht door Groamer »

Bedankt voor uw bericht! Gezien de kennis die erbij komt kijken laat ik liever een vakman ernaar gluren. Ik heb toch een garage op een kilometertje afstand van mijn huis zitten.
Ik ga morgen gelijk mijn auto daar afgeven en ik zal hier de diagnose wel plaatsen :cool1:

Thnx! :mrgreen:
When speed gets in the blood, one must drive to live.
Gebruikersavatar
Groamer
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 100
Lid geworden op: 21 dec 2015, 09:02
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1997
Locatie: Rockanje
Contacteer:

Re: Koppeling blijft sporadisch hangen

Bericht door Groamer »

Aiaiaiaiai, het druklager is versleten.

Het gaat mij ongeveer €600- kosten. Nouja, het moet maar :schrik:

Volgende week gaat m'n auto op de brug. De garage moest de onderdelen nog bestellen.
When speed gets in the blood, one must drive to live.
Plaats reactie