Audio projectje ODR systeem

12volt media / In Car Electronics

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Donchaid
Test-Pilot
Test-Pilot
Berichten: 91
Lid geworden op: 10 okt 2014, 23:29
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1993
Locatie: Zoetermeer

Audio projectje ODR systeem

Bericht door Donchaid »

Ik ben nieuw hier maar volg de site en forum al redelijk lang nu ik zelf een mx3 heb aangeschaft zal ik ook actief laten zien wat ik aan het doen ben en wat ongeveer mijn ideen zijn met de auto
ik ga maar eens beginnen met de audio
ik heb jaren geleden actief meegedaan aan wedstrijden voor sq grotendeels in België en Engeland want daar was toen veel meer te doen dan hier
nu ik een mx3 heb uit 1993 en ik nog in het bezit ben van een volledig pioneer ODR systeem uit 1993 ga ik deze inbouwen
ik ben niet van plan on de auto nog weg te doen dus wil ik er graag de tijd en energie insteken om er iets moois van te maken
alles op zijn tijd natuurlijk want ik heb het geld niet op men rug groeien dus de volgorde van bouwen is niet optimaal en sommige dingen zoals dempingsmateriaal enz zullen later komen op de plaatsen waar dat kan om zo de kosten een beetje te doseren

mijn opzet is redelijk eenvoudig tweeters voor ,mids voor , een center speaker voor en twee sub's achter

alle speakers zullen apart worden versterkt en het geheel zal worden gestuurd door een een derde octaaf equaliser
rca(koper)signaal kabels heb ik niet omdat alles met glasvezel techniek is verbonden en daardoor is er ook zeer geringe tot geen vervorming of ruis door kabels/magneet velden die in de buurt liggen zolang de stroom voorziening stabiel blijft natuurlijk
om stroom variaties op te vangen hebben alle versterkers een eigen ingebouwde cap (elco die stroom opslaat en vrij geeft bij pieken) dus die hoef ik niet te plaatsen een tweede accu gaat er wel in en dat is een oud beestje van stinger maar doet het voor nu nog even prima later komt er wel een optima opgerolde platen gel accu in of iets gelijks
optimaal wil ik er twee instoppen en een extra dynamo met een hoge stroom opbrengst 300 amp/uur of hoger maar das best prijzig


ik zal nog wat fotoos proberen te plaatsen om een idee te krijgen


de standaard lege bak
de standaard lege bak
kofferbak aangepast formaat.jpg (166.61 KiB) 8282 keer bekeken

de versterkers en eq
de versterkers en eq
DSC_0029.jpg aangepast.jpg (164.88 KiB) 8282 keer bekeken

DSC_0030.jpgaangepast.jpg
DSC_0030.jpgaangepast.jpg (126.23 KiB) 8282 keer bekeken
Gebruikersavatar
Donchaid
Test-Pilot
Test-Pilot
Berichten: 91
Lid geworden op: 10 okt 2014, 23:29
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1993
Locatie: Zoetermeer

Re: Audio projectje ODR systeem

Bericht door Donchaid »

centerspeaker althans de kap ervan op de plaats waar deze moet gaan komen
centerspeaker althans de kap ervan op de plaats waar deze moet gaan komen
DSC_0031.jpgaangepast.jpg (119.24 KiB) 8281 keer bekeken
ceterspeaker zelf deze zal digitaal gefilterd worden en meespelen vanaf 500hz zoals beschreven achterop de speaker
ceterspeaker zelf deze zal digitaal gefilterd worden en meespelen vanaf 500hz zoals beschreven achterop de speaker
DSC_0032.jpgaangepast.jpg (179.55 KiB) 8281 keer bekeken

verder zal de achterbank verdwijnen daar zal de subkist voor in de plaats komen
de mid's komen op de originele plaats van de speaker in de voordeur en de tweeters op het dashboard eerst gen.1 odr en later gen.3 odr maar die zijn een hel stuk groter en kost een hoop meer moeite om die er mooi in te zetten
MX3V6_DH
Moderator
Moderator
Berichten: 1401
Lid geworden op: 02 jul 2006, 20:30
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1998
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Audio projectje ODR systeem

Bericht door MX3V6_DH »

Leuk dat je je project met ons wilt delen! Dat ODR systeem ziet er uit als bijzonder spul, bijzonder ook dat het uit hetzelfde jaar komt als de auto waar je het in gaat bouwen. Ik ben benieuwd hoe het gaat klinken 8)
Afbeelding
Hard rijden is genieten van het potentieel van je auto.
Gebruikersavatar
Donchaid
Test-Pilot
Test-Pilot
Berichten: 91
Lid geworden op: 10 okt 2014, 23:29
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1993
Locatie: Zoetermeer

Re: Audio projectje ODR systeem

Bericht door Donchaid »

vandaag effe wat ruimte gemaakt voor de subs
achterbank eruit rugleuning er netjes uit de bekleding daarvan ga ik weer gebruiken om de subkist mee te bekleden zodat de overall look redelijk het zelfde blijft
een zijpaneeltje eruit om gelijk eens goed te kijken wat erachter zit en wat ik er mee moet gaan doen want het is wel ect een sardien blikje daar achter
gedeeltelijk de gordels verwijderd want er komt toch niemand meer achter me zitten dus moeten straks ook die gekke bollen weg en die losse stukken plastic moeten uit een stuk worden maar hoe ik dat precies ga doen weet ik nog niet misschien lassen of op een andere manier dat zie ik later wel
nu kan ik alles gaan uitmeten voor een zaagtekening die een maatje op men vorige werk voor mij gaat zagen van hoogwaardig mdf dus geen gamma troep want dat is me te zacht
zodra ik dan men pakketje thuis heb begint het puzzelen en gaten vrezen enzo en dan maar hopen dat het past :)
men berekening moet op een inhoudelijk volume uitkomen van ongeveer 148 liter als het geheel klaar is exclusief men poorten ,inwendige bekleding,subs zelf en de accu's die erin komen te staan al heb ik die nog niet ik maak er al wel de plek voor vrij de accu's komen te staan op een aluminium plateau en goed vastgezet met platen en draadeinden zodat die niet gaan verschuiven in plaats van de accu's zullen er nu twee houten doosjes komen te staan zodat het volume wel blijft kloppen en de accu die ik nu ga gebruiken komt tijdelijk achter bijrijders stoel te staan dit is een afgesloten accu en zal dan ook geen schadelijke gassen afgeven


kale bedoeling zo
kale bedoeling zo
DSC_0010.jpgaangepast.jpg (108.23 KiB) 8259 keer bekeken
Gebruikersavatar
DJ_MIKE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 1852
Lid geworden op: 19 okt 2005, 16:05
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1992
Locatie: amersfoort

Re: Audio projectje ODR systeem

Bericht door DJ_MIKE »

Ben benieuwd ziet er goed uit.

Is erg lang geleden dat ik een volledig oor systeem heb gezien en gehoord.
Ben erg benieuwd hoe het gaat klinken
Gebruikersavatar
Donchaid
Test-Pilot
Test-Pilot
Berichten: 91
Lid geworden op: 10 okt 2014, 23:29
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1993
Locatie: Zoetermeer

Re: Audio projectje ODR systeem

Bericht door Donchaid »

Ik ben er erg zuinig op geweest heb het hele setje overgekocht van pioneer uit de demo auto die ze toen hadden
Aantal wedstrijden in die tijd mee gewonnen zal nogsteeds goed klinken daar ben ik niet bang voor ik

Vandaag nog wat een het meten en slopen geweest en kijken waar ik het allemaal ga bevestigen moet wat beugels maken dus een beetje knutselen met staalplaatjes en dan maar gelijk wat dingen verstevigen als.het toch open ligt
Toch weer leuk dat verbouwen en ideeën tot uitvoering brengen
Gebruikersavatar
Donchaid
Test-Pilot
Test-Pilot
Berichten: 91
Lid geworden op: 10 okt 2014, 23:29
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1993
Locatie: Zoetermeer

Re: Audio projectje ODR systeem

Bericht door Donchaid »

Berekeningen zijn gedaan en alle bouwtekeningen voor de subkist zijn gemaakt de totale effectieve inhoud is 149 liter 1 liter ernaast maar das geen ramp zou ik zo zeggen
De accu's passen er niet in maar daar ben ik al iets voor aan het bedenken
Opgebouwd uit twee lagen 18mm mdf
De poortmonden van aluminium zijn ook klaar het worden er 4 twee aan elke kant ik zal effe een foto posten hiervan
DSC_0038.jpgaangepast.jpg
DSC_0038.jpgaangepast.jpg (133.05 KiB) 8182 keer bekeken

DSC_0046.jpgaangepast.jpg
DSC_0046.jpgaangepast.jpg (93.37 KiB) 8182 keer bekeken
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Re: Audio projectje ODR systeem

Bericht door WhiteFinish »

Ziet er cool uit dit project.
Ben benieuwd hoe het eind resultaat is.
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Gebruikersavatar
Donchaid
Test-Pilot
Test-Pilot
Berichten: 91
Lid geworden op: 10 okt 2014, 23:29
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1993
Locatie: Zoetermeer

Re: Audio projectje ODR systeem

Bericht door Donchaid »

Ik ben de laatste tijd niet heel druk bezig geweest op het forum maar wel met bouwen zal van het weekend wat foto's plaatsen voor hoe de subkist er nu bij staat en hoe ik tot dit punt gekomen ben foto's moeten nog worden aangepast ze zijn te groot
MX3V6_DH
Moderator
Moderator
Berichten: 1401
Lid geworden op: 02 jul 2006, 20:30
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1998
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Audio projectje ODR systeem

Bericht door MX3V6_DH »

Ik ben benieuwd!
Plaats reactie