Snelheids meter werkt niet meer!

Alles over Optische Tuning of vragen hier over

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
robert0313
New member
New member
Berichten: 18
Lid geworden op: 18 aug 2014, 18:05
Type Mazda: Mazda MX-3 1.6i
Bouwjaar: 1992
Locatie: Eerbeek
Contacteer:

Snelheids meter werkt niet meer!

Bericht door robert0313 »

Ik was vandaag even bezig met de lampjes in mijn instrumentenpaneel aan het vervangen en moest daarbij alles ontkoppelen, nou alles super makkelijk los kunnen halen.
nieuwe lampjes er in geknald en daarna weer terug ingezet, alles aangesloten en moest toen hals over kop snel weg, eenmaal aan het rijden kwam ik er achter dat mijn snelheidsmeter het niet doet, kilometerteller doet ook niks en de dagteller ook niet.

mij lijkt het dus dat de snelheidskabel niet goed is aangesloten, dus ik het hele paneel weer loshalen en de kabel er uit gehaald en er weer in gedaan, ik hoor een klik dat deze in het "lipje" valt en druk het paneel weer terug, even uittesten maar nee hoor. nog steeds doen ze niets.

het valt me op dat de pin die in de kabel zit best ver naar binnen kan schuifen (en met de blote vingers ook weer naar buiten kan schuifen) ik voel hier geen nokken of afgeflakte kant op zitten en weet me dus geen raad meer. heeft iemand hier al ervaring mee gehad?

Alle hulp is welkom!
Alles past met een hamer
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Re: Snelheids meter werkt niet meer!

Bericht door WhiteFinish »

Zo te lezen heb je een 1.6 Sohc ? (voor 94)

Deze auto's gebruikten inderdaad een echte kabel ipv via een sensor.

Loop de kabel na, kijk waar deze de motorruimte inkomt, misschien dat je ergens een knik hebt zitten.

Kan je de binnenkabel wel draaien met de hand ?
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Gebruikersavatar
robert0313
New member
New member
Berichten: 18
Lid geworden op: 18 aug 2014, 18:05
Type Mazda: Mazda MX-3 1.6i
Bouwjaar: 1992
Locatie: Eerbeek
Contacteer:

Re: Snelheids meter werkt niet meer!

Bericht door robert0313 »

Het is er een uit 1992 dus helaas niet met de sensor. De kabel was met de hand te draaien en heb het probleem vanochtend ook al gevonden. Bij de versnellingsbak zat een koppelstuk die was los geschoten. Die weer aan elkaar geklikt, dashboard weer terug gedaan en alles werkte weer!
Alles past met een hamer
Gebruikersavatar
mr.koekoek
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 119
Lid geworden op: 28 apr 2013, 15:58
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1993
Locatie: wieringerwerf noord holland

Re: Snelheids meter werkt niet meer!

Bericht door mr.koekoek »

ik zou het je net zeggen dan is hij los in de bak heb ht zelfde probleem gehad maar mooi dat hij het weer doet
mr.koekoek
Plaats reactie