@Matthyssie

Hier kunt u praten over de auto's e.d. van "Leden". (zie menubalk "LEDEN" voor online profielen)

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
SkippyMX3
Moderator
Moderator
Berichten: 967
Lid geworden op: 11 jun 2011, 14:14
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1998
Locatie: Leersum

Re: Voorstellen: Matthyssie

Bericht door SkippyMX3 »

Werk valt wel mee. Is wel aardig te doen. Maar hoe ver is je distributieriem dan?
Als t niet kan zoals t moet, dan moet t maar zoals t kan!!

Afbeelding
Gebruikersavatar
sjaakk91
Pilot
Pilot
Berichten: 908
Lid geworden op: 14 aug 2010, 18:28
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1992
Locatie: Baarn

Re: Voorstellen: Matthyssie

Bericht door sjaakk91 »

Als je een beetje handig bent is het goed zelf te doen. Ik heb dat zelfde niet zo heel lang geleden zelf ook gehad. Ik het toen twee riempjes bij de brezan gehaalt, was maar 30euro kwijt. Ik moet zeggen dat melvin mij wel geholpen had toen.

Rechts voor wiel er af. Die plastickkap aan de zijkant weg halen. Dan zie je de krukas poelie. Daarnaast iets naar links zie je de stel poelie van de geknapte riem. Moer aan de zijkant losdraaien, niet helemaal los, dan kan je aan het stel boutje hem iets losser draaien. De stelpoelie van de andere riem kan je beter via de bovenkant los draaien, weer eerst de moer aan de zijkant lost draaien voordat je de stelbout gaat los draaien.

Als je beide riemen er af hebt liggen dan controleer je even of beide stel poelies goed rond draaien. Doen ze dat niet moet dat vervangen worden. Ik zelf had dat met de stelpoelie van de waterpomp enzo. Heb toen de poelie er afgehaalt, dat doe je door die moer helemaal los te draaien, daar zit een lagertje in en ik heb de poelie vervangen met een andere. De degene die ik toen er op zetten draaide ik weer vast op het huis zelf waardoor die nog steeds niet draaide. De vervangende poelie was iets breder dan die van mij, dat is opgelost door er een ik dacht m16 ring er achter te zetten. De stelpoelie van de andere riem is groter.

Draaien ze wel is er niets aan de hand.
Dan leg je eerst de riem van de stuurbekrachting en waterpomp er op. Die zet je op spanning door de stelbout weer vast te zetten. De riem moet ongeveer een halve slag draaien. Staat de riem opspanning dan weer de moer vastzetten. Dan ga je de riem van de dynamo er op zetten. Het zelfde als de andere. Controleer of alles vast zit. Dan ben je klaar.

Als alles goed gaat dan ben je ongeveer binnen een uur klaar.
Afbeelding
Melvin
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 38
Lid geworden op: 21 nov 2012, 21:30
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1996
Locatie: Nederland

Re: Voorstellen: Matthyssie

Bericht door Melvin »

Geweldig uitgelegd door Sjaak kan niet duidelijker
Maar zoals Sjaak al zij goed controleren
Of je lager van je geleidenrol niet vast zit
Anders ligt je snaar er snel weer af
Het is heel makkelijk te controleren of je lager goed is
Als de bout van de poelie nog gewoon vast zit
moet je de poelie gewoon rond kunnen draaien
Voor de rest volg het verhaal van Sjaak
En het moet lukken
matthyssie
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 164
Lid geworden op: 21 apr 2013, 20:20
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1992
Locatie: Fryslân

Re: Voorstellen: Matthyssie

Bericht door matthyssie »

SkippyMX3 schreef:Werk valt wel mee. Is wel aardig te doen. Maar hoe ver is je distributieriem dan?

Is bij 95k vervangen.

Super Sjaak! Ik heb hem inmiddels al bij de garage staan en kan hem vanmiddag weer ophalen. Ik weet wel dat ik het de volgende keer zelf doe.

Super forum dit! Thanks voor alle input mannen. :)
matthyssie
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 164
Lid geworden op: 21 apr 2013, 20:20
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1992
Locatie: Fryslân

Re: @Matthyssie

Bericht door matthyssie »

MX3V6_DH
Moderator
Moderator
Berichten: 1401
Lid geworden op: 02 jul 2006, 20:30
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1998
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: @Matthyssie

Bericht door MX3V6_DH »

Klinkt bekend :)
matthyssie
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 164
Lid geworden op: 21 apr 2013, 20:20
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1992
Locatie: Fryslân

Re: @Matthyssie

Bericht door matthyssie »

Heren, ik ben benieuwd naar jullie mening.

Ik zit met het volgende:

M'n MX-3 is een erg leuke auto. Het geluid is fantastisch, stuurt goed voor een voorwielaandrijver en ziet er goed uit. De jaren van de auto beginnen naar mijn gevoel toch wel te tellen. Ik ben constant bang dat er wat stuk gaat. En dat gaat er (wat je mag verwachten bij een auto van 21 jaar) dan ook wel eens. Op zich niet zo'n punt, maar dat verpest het fijne gevoel van de auto toch wel een beetje. Ik mis tijdens de 'binnendoor-ritjes' de 'driving-fun' bij deze auto. En dat is voornamelijk aan het onderstel te wijten. Aan de voorkant is de auto met 40 mm verlaagd. Achter is dit niet (meer) zo omdat hij anders niet door de APK zou komen. De auto is daardoor nu uit balans en voelt aan de voorkant erg zacht in z'n veren.

...maar toch wil ik wat anders. Wat scherpers, wat fellers en bovenal: iets wat (nog) beter stuurt. Ik zit dan aan dingen te denken als: Mazda MX-5, Toyota MR2, MG TF, BMW Z3 etc. Toevallig allemaal cabrio, maar met een vast dak vind ik ook prima. Iemand suggesties/ervaring met dergelijke auto's?

Ik heb vandaag in een MG TF160 gereden. Qua rijden exact wat ik wil: Superscherp insturen, halverwege de bocht vol op het gas gaan staan zonder dat de voorkant naar buiten trekt, keihard onderstel wat ervoor zorgt dat de auto helemaal vlak blijft in de bochten. Heerlijk! Maarja, je merkt pas wat een fantastisch geluid een zescilinder heeft als je in een viercilinder rijdt. Daarnaast worden Engelse auto's in de volksmond niet echt gezien als de meest betrouwbare. Nou ben ik zelf redelijk handig en kan ik zelf best wat fixen, maar ik heb er een ontzettende hekel aan als een auto me laat stikken.

Dan is er nog de optie om de auto te houden en wellicht het onderstel wat aan te passen. Misschien is de beste stap nog wel om voorop een set originele veren te steken. (misschien incl. nieuwe dempers)

Alle ideeën zijn welkom, ik ben erg benieuwd wat anderen ervan denken.

Gr. Thys
Gebruikersavatar
SkippyMX3
Moderator
Moderator
Berichten: 967
Lid geworden op: 11 jun 2011, 14:14
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1998
Locatie: Leersum

Re: @Matthyssie

Bericht door SkippyMX3 »

Als je strakker door de bocht wil moet je de ophanging niet origineel maken.
Dan moet je een schroefset opzoeken.

Dan kun je je camber enzo veel negatiever zetten voor een betere wegligging.
Als t niet kan zoals t moet, dan moet t maar zoals t kan!!

Afbeelding
matthyssie
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 164
Lid geworden op: 21 apr 2013, 20:20
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1992
Locatie: Fryslân

Re: @Matthyssie

Bericht door matthyssie »

Kan, maar dan moet ik weer een hoop centen investeren. Dan investeer ik die liever in een andere auto.
Gebruikersavatar
lenny-v
Moderator
Moderator
Berichten: 838
Lid geworden op: 10 aug 2009, 20:50
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1998
Locatie: Dordrecht

Re: @Matthyssie

Bericht door lenny-v »

Ik heb koni schokdempers met eibach verlagingsveren (30mm) ligt als een huis op de weg. Schroefset is wel beter maar mijne is combinatie van comfort en strakke wegligging.
Kampioen Mx-3 Kartcompetitie 2014-2015!
Plaats reactie