Koud start kan beter
Moderator: Moderators
- Jeffmx-3
- Co-Pilot
- Berichten: 310
- Lid geworden op: 13 mar 2011, 00:58
- Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
- Bouwjaar: 1994
- Locatie: W-city
Koud start kan beter
Hallo mensen ,
Ik heb al even rond gekeken maar heb dit probleem niet echt kunnen vinden. In de ochtend nu het koud is start de KLZE als ik hem wat langer door start prima, alleen als ik hem laat draaien begint hij wat bij de 1000 toeren te pruttelen en wat te schudden en te doen. Het duurt nog geen 2/3 minuten en dan trekt hij het toerental mooi naar de 14/1500, als hij warm is loopt hij echt helemaal perfect, als hij eenmaal bij de 14/1500 toeren is loopt hij koud ook mooi! Nu heb ik gelezen dat veel KLZE'tjes niet mooi lopen bij het starten, maar als hij wat aan het pruttelen is en ik trap gewoon een aantal keer op de rem vliegt het toerental gelijk naar 1500 en blijft daar ook. Er zit een splinternieuwe ontsteking op, nieuwe goeie bougiekabels, goeie bougies, de TPS is perfect afgesteld, nieuwe koelvloeistof temperatuur sensor, goed werkende JE-50. ik rij ongeveer 280 op een tankje, en dan rij ik redelijk rustig, mijn vermoeden gaat uit naar een sensor die niet goed is of iets dergelijks, maar misschien kunnen jullie mij helpen om dit probleem op te lossen !
Oh ja, en als het buiten wat warmer is heeft hij nergens last van!
Greetz, Jeff
Ik heb al even rond gekeken maar heb dit probleem niet echt kunnen vinden. In de ochtend nu het koud is start de KLZE als ik hem wat langer door start prima, alleen als ik hem laat draaien begint hij wat bij de 1000 toeren te pruttelen en wat te schudden en te doen. Het duurt nog geen 2/3 minuten en dan trekt hij het toerental mooi naar de 14/1500, als hij warm is loopt hij echt helemaal perfect, als hij eenmaal bij de 14/1500 toeren is loopt hij koud ook mooi! Nu heb ik gelezen dat veel KLZE'tjes niet mooi lopen bij het starten, maar als hij wat aan het pruttelen is en ik trap gewoon een aantal keer op de rem vliegt het toerental gelijk naar 1500 en blijft daar ook. Er zit een splinternieuwe ontsteking op, nieuwe goeie bougiekabels, goeie bougies, de TPS is perfect afgesteld, nieuwe koelvloeistof temperatuur sensor, goed werkende JE-50. ik rij ongeveer 280 op een tankje, en dan rij ik redelijk rustig, mijn vermoeden gaat uit naar een sensor die niet goed is of iets dergelijks, maar misschien kunnen jullie mij helpen om dit probleem op te lossen !
Oh ja, en als het buiten wat warmer is heeft hij nergens last van!
Greetz, Jeff
-
- Pilot
- Berichten: 608
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 18:01
- Type Mazda: Anders
- Bouwjaar: 1992
- Locatie: Utrecht
280 is wel erg weinig .
Ecu al eens uitgelezen ?
1000 toeren is aan de lage kant bij een koude motor en moet idd rond de 1500 toeren zitten .
Je heb kans dat er een lambdasonde niet helemaal goed meer is en de verkeerde waardes geeft.
Ook al geeft de ecu niks aan meet voor de zekerheid de sensors eens door .
Want 280 km is wel erg weinig .
Dan loopt hij bijna 1:6
Wat voor kleur hebben de bougies ?
Ecu al eens uitgelezen ?
1000 toeren is aan de lage kant bij een koude motor en moet idd rond de 1500 toeren zitten .
Je heb kans dat er een lambdasonde niet helemaal goed meer is en de verkeerde waardes geeft.
Ook al geeft de ecu niks aan meet voor de zekerheid de sensors eens door .
Want 280 km is wel erg weinig .
Dan loopt hij bijna 1:6
Wat voor kleur hebben de bougies ?
Nissan Skyline R33 GTS-t
RB25DET 300pk
Chip's K8 KLDE en KLZE
RB25DET 300pk
Chip's K8 KLDE en KLZE
- Jeffmx-3
- Co-Pilot
- Berichten: 310
- Lid geworden op: 13 mar 2011, 00:58
- Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
- Bouwjaar: 1994
- Locatie: W-city
Dank jullie wel voor de reacties!
Klopt Mike, ik zit er niet zo zeer mee alleen wil alles helemaal goed hebben dus ook het verbruik en het starten !
Mazdarati, de ECU heb ik 3 maal geprobeert uit te lezen, met een "moderne" computer, zo'n knippercode computer en met een LED, helaas zeiden beide computers (bij de mazda dealer) dat ze er niet in konden komen, de lambdasonde's doormeten hoe kan ik dat doen? gewoon multimeter er aan ? Maar inderdaad zuipt hij wel enorm, ik heb de K838 ECU er volgens mij aan hangen (Bij Jeroentje laten inbouwen) maar er zijn mensen met deze set-up die 1 op 10 "makkelijk" redden. De bougies zijn mooi grijs/bruin van kleur dus ontbranding is goed, ik krijg alleen in de ochtend wel het idee dat hij te veel brandstof krijgt.
Skippy, klopt dat wist ik zelf ook alleen vind ik het vreemde dat als ik hem start dan loopt hij bij de 1000 toeren maar trap ik aantal keer de rem in tot dat het toerental bij 1500 is blijft hij daar ook hangen als ik op houd met trappen. Als ik het gaspedaal aan raak in plaats van de rem pruttelt hij als een trekker en rammelt het door de hele auto heen.
Eigenlijk heb ik veel dingen vervangen voor nieuw, al toen ik de 1800 er nog in had, het vervelende vind ik nog het verbruik
Klopt Mike, ik zit er niet zo zeer mee alleen wil alles helemaal goed hebben dus ook het verbruik en het starten !
Mazdarati, de ECU heb ik 3 maal geprobeert uit te lezen, met een "moderne" computer, zo'n knippercode computer en met een LED, helaas zeiden beide computers (bij de mazda dealer) dat ze er niet in konden komen, de lambdasonde's doormeten hoe kan ik dat doen? gewoon multimeter er aan ? Maar inderdaad zuipt hij wel enorm, ik heb de K838 ECU er volgens mij aan hangen (Bij Jeroentje laten inbouwen) maar er zijn mensen met deze set-up die 1 op 10 "makkelijk" redden. De bougies zijn mooi grijs/bruin van kleur dus ontbranding is goed, ik krijg alleen in de ochtend wel het idee dat hij te veel brandstof krijgt.
Skippy, klopt dat wist ik zelf ook alleen vind ik het vreemde dat als ik hem start dan loopt hij bij de 1000 toeren maar trap ik aantal keer de rem in tot dat het toerental bij 1500 is blijft hij daar ook hangen als ik op houd met trappen. Als ik het gaspedaal aan raak in plaats van de rem pruttelt hij als een trekker en rammelt het door de hele auto heen.
Eigenlijk heb ik veel dingen vervangen voor nieuw, al toen ik de 1800 er nog in had, het vervelende vind ik nog het verbruik
- WhiteFinish
- Supporting Member
- Berichten: 6833
- Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
- Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
- Bouwjaar: 1991
- Locatie: Abcoude
- Contacteer:
- Be_Easy
- Pilot
- Berichten: 503
- Lid geworden op: 03 feb 2010, 11:44
- Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
- Bouwjaar: 1992
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Aan mijn zijde exact hetzelfde verhaal met de klde,
Koud flink pruttele en wat rook uit de uitlaat. Binnen 2 minutrn is het helemaal weg. Verbruik ligt ook ongeveer gelijk. 160 mijl op 40 liter.
Ook ik hoef me niet egt zorgen te maken dus?
Koud flink pruttele en wat rook uit de uitlaat. Binnen 2 minutrn is het helemaal weg. Verbruik ligt ook ongeveer gelijk. 160 mijl op 40 liter.
Ook ik hoef me niet egt zorgen te maken dus?
Mazda Mx-3 2.5L KLDE '92
Horsepower is how hard you hit the wall --Torque is how far you take the wall with you
Horsepower is how hard you hit the wall --Torque is how far you take the wall with you
- Jeffmx-3
- Co-Pilot
- Berichten: 310
- Lid geworden op: 13 mar 2011, 00:58
- Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
- Bouwjaar: 1994
- Locatie: W-city
Ik heb alles nog eens na gekeken, en heb nog een keer geprobeerd uit te lezen (wat weer niet is gelukt) ik heb vandaag nieuwe lambda sensoren besteld en krijg ze morgen/overmorgen binnen (volgens mij wijst alles daar wel op), dan vervangen en gelijk kijken wat er gaat gebeuren! Ik heb een filmpje van het starten gemaakt, ik wacht nog even af wat hij gaat doen met de nieuwe sensoren, en upload dan het filmpje, misschien ook makkelijk voor als mensen dit probleem hebben.
Be Easy, het is opzich niet erg, alleen als je lambda kapot zijn zal je kat. naar zijn eind toe werken, en bij sommige blokken willen je krukas lagers ook nog wel eens de geest geven (weet niet hoe gevoelig Mazda hier in is), het is natuurlijk altijd beter om alles goed werkend te hebben !
Be Easy, het is opzich niet erg, alleen als je lambda kapot zijn zal je kat. naar zijn eind toe werken, en bij sommige blokken willen je krukas lagers ook nog wel eens de geest geven (weet niet hoe gevoelig Mazda hier in is), het is natuurlijk altijd beter om alles goed werkend te hebben !
- Be_Easy
- Pilot
- Berichten: 503
- Lid geworden op: 03 feb 2010, 11:44
- Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
- Bouwjaar: 1992
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Nou voor me kat hoef ik gelukkig niet bang te zijn aangezien dat een 2,5 inch rvs buis is
Mochten het je lamda's zijn lees ik het hier wel terug en ga ik maar eens verder zoeken. auto staat nu toch stil
Gr
Mochten het je lamda's zijn lees ik het hier wel terug en ga ik maar eens verder zoeken. auto staat nu toch stil
Gr
Mazda Mx-3 2.5L KLDE '92
Horsepower is how hard you hit the wall --Torque is how far you take the wall with you
Horsepower is how hard you hit the wall --Torque is how far you take the wall with you
-
- Pilot
- Berichten: 608
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 18:01
- Type Mazda: Anders
- Bouwjaar: 1992
- Locatie: Utrecht
Mochten er 1 van de 2 lambdasensors kapot zijn dan gaat de motor in noodloop .
Dan loop je geen gevaar om omdat de ecu alles in het safe zet .
Dan wordt er geen gebruik gemaakt van sensors maar vaste ingestelde waardes .
Je verbruik zal dan alleen wel hoog zijn omdat de motor dan rijk gaat lopen .
Maar je hebt er een k838 in zitten ?
Met wat voor chip dan ?
Dan loop je geen gevaar om omdat de ecu alles in het safe zet .
Dan wordt er geen gebruik gemaakt van sensors maar vaste ingestelde waardes .
Je verbruik zal dan alleen wel hoog zijn omdat de motor dan rijk gaat lopen .
Maar je hebt er een k838 in zitten ?
Met wat voor chip dan ?
Nissan Skyline R33 GTS-t
RB25DET 300pk
Chip's K8 KLDE en KLZE
RB25DET 300pk
Chip's K8 KLDE en KLZE