1.8 v6 motor wordt te heet

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

TMolenaar
New member
New member
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 okt 2012, 15:22

1.8 v6 motor wordt te heet

Bericht door TMolenaar »

Hallo mensen,

Na mijn auto net gemaakt te hebben d.m.v. het vervangen van de ontsteking nu het volgende:

Motor wordt te heet, er komt ook koelvloeistof uit het slangetje lopen bij het koelvloeistofreservoir. Ik heb tevens gevoeld maar de radiateur is in zijn geheel niet warm en de slangen(die aan de linker kant, retour denk ik) is helemaal slap. Tevens is de koelvloeistof bruin en drapperig.

Hoop dat de radiateur verstopt zit maar vrees voor wat ergers.. Hoe check ik of mijn radiateur verstopt zit?

Overige informatie is dat ik vorige week al wat merkte, namelijk de temperatuurmeter ging niet omhoog en ineens na 5 a 6 minuten schoot hij naar de normale bedrijfstemperatuur en tot die tijd bleef hij 2500 toeren draaien, daarna gewoon normaal. Dit is 3 keer achter elkaar gebeurd.

Vervolgens gebeurde dit vandaag weer en zag ik dus dat de temperatuur steeds verder opliep, overigens bij het stoplicht liep de temperatuur weer terug. Daarna weer ver in het rode.

Sorry voor het lange verhaal, ik dacht hoe meer informatie, hoe beter.

Hoop dat iemand mij kan helpen.

Groeten Terry.

Edit: bij stationair draaien blijft de temperatuur gewoon normaal. Ik hoor trouwens ook een rare rammel als ik in zijn vrij gas geeft, lijkt bij de distributieriem vandaan te komen en dat was niet zo volgens mij.
Gebruikersavatar
xedos
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1213
Lid geworden op: 02 aug 2003, 18:06
Type Mazda: Anders
Bouwjaar: 2014
Locatie: Heemskerk.

Bericht door xedos »

Klinkt als defecte waterpomp, omdat je ook een rammel hoort bij de distributie. lijkt erop of de schoepenwiel los zit van de waterpomp-as. Stationair neemt hij hem nog mee, maar op toeren kost het meer kracht het water te verpompen en dan blijft hij stilstaan zodat het blok niet gekoeld wordt. Wordt je kachel met rijden wel warm?
*Technical service Mazda mx-3.*
TMolenaar
New member
New member
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 okt 2012, 15:22

Bericht door TMolenaar »

Bedankt voor je reactie.

De kachel wordt niet warm. Maar volgens mij wordt er zelfs staionair niets rondgepompt. Kost het veel tijd om de waterpomp te vervangen en het kan dus niet een verstopte radiateur zijn?

Groeten Terry.
Gebruikersavatar
xedos
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1213
Lid geworden op: 02 aug 2003, 18:06
Type Mazda: Anders
Bouwjaar: 2014
Locatie: Heemskerk.

Bericht door xedos »

Nee dat komt heel weinig voor ook een verstopte radiateur. Dan zal die helemaal dicht moeten zitten.. Kan bijna niet. het is wel wat werk om deze te vervangen ja, hij zit achter de distributie die overigens niet los hoeft,maar wel de motorsteun van het blok.en de twee dist.kappen. Ik ben er denk ik zo 2 a 3 uur mee bezig.
*Technical service Mazda mx-3.*
TMolenaar
New member
New member
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 okt 2012, 15:22

Bericht door TMolenaar »

ok dus op basis van dit verhaal is het vrijwel zeker de waterpomp.. en die kleur en substantie van de koelvloeistof is dat normaal dan?
Gebruikersavatar
xedos
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1213
Lid geworden op: 02 aug 2003, 18:06
Type Mazda: Anders
Bouwjaar: 2014
Locatie: Heemskerk.

Bericht door xedos »

nee is teken van veroudering en wat roest van het inwendige van de motor. dat zal vervangen moeten worden. wanneer is de distributiesnaar vervangen?
*Technical service Mazda mx-3.*
TMolenaar
New member
New member
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 okt 2012, 15:22

Bericht door TMolenaar »

okdus dat is niet zo erg. bij 120k is die vervangen volgens de vorige eigenaar. Het is zeker slim om die gelijk mee te nemen?
Gebruikersavatar
xedos
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1213
Lid geworden op: 02 aug 2003, 18:06
Type Mazda: Anders
Bouwjaar: 2014
Locatie: Heemskerk.

Bericht door xedos »

bij 120k vervangen.. ja ... wat is nu de km stand dan? Als toch bijna alles los moet is het wel wijsheid deze mee te nemen ja.
*Technical service Mazda mx-3.*
TMolenaar
New member
New member
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 okt 2012, 15:22

Bericht door TMolenaar »

ok.. km stand is 190...

je hebt een pm!
Gebruikersavatar
xedos
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1213
Lid geworden op: 02 aug 2003, 18:06
Type Mazda: Anders
Bouwjaar: 2014
Locatie: Heemskerk.

Bericht door xedos »

moet hij over 30.000 vervangen worden dus.. kan je hem net zo goed meevervangen en ben je zeker. :mrgreen:
*Technical service Mazda mx-3.*
Gesloten