Probleem swap KL-DE (Temp. Sensor/EGR/ABS/Verlichting)

Plaats hier jouw projecten...

Moderator: Moderators

Rolf18v6
New member
New member
Berichten: 31
Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:39
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Locatie: prov. Groningen

Probleem swap KL-DE (Temp. Sensor/EGR/ABS/Verlichting)

Bericht door Rolf18v6 »

Hallo iedereen,

Na 3 jaar in een saaie burgerbak gereden te hebben heb ik er toch maar weer een gekocht. Ik mag graag wat klussen aan de auto dus daarom..

Ik ben bezig met het swappen van een KL-DE in de MX-3. Het motorblok zit al op zijn plek. Bij het starten loopt de auto nogal hoog in de stationaire toeren (1500t/min), de temperatuurmeter staat stil (ook na 10 min draaien) en de fan slaat direct al aan. Bovendien brandt er een lampje die slipgevaar aangeeft :) Dit betekend waarschijnlijk noodloop?

Foutcodes uitgelezen: 9 (water temperatuur sensor) en 16 (EGR)

Dit is volledig te verklaren aangezien deze stekkers niet verbonden zijn. Maar nu komt mijn inziens het vreemde, op veel foto's is te zien dat de mx-3 twee temperatuursensoren heeft? Klopt dit? En zo ja, waarom heeft mijn KL-DE blok dit niet? En natuurlijk wat is de oplossing? Misschien kunnen de draadjes van beide sensoren aangeloten worden op die ene sensor die er wel zit? Of misschien moet ik dat stukje koelpijp (met daarin beide sensoren) van een ander 1.8 blok halen en overzetten?

De EGR stekker is ook niet aangeloten, bij de KL-DE is dit een platte aansluiting, op mijn kabelboom heb ik nog een vierkante stekker los zitten. Mijn vermoeden, dit is de stekker voor EGR? Heb ik gelijk, en zo ja, kan ik een platte stekker ophalen en deze vervangen voor de vierkante? Of nog beter kan ik de EGR helemaal niet aansluiten zonder dat de computer in de noodloop gaat?

Goed, ik heb het forum al helemaal uitgepluist en kon helaas geen antwoorden vinden op deze vragen, wie kan mij in de goede richting wijzen?

Hartelijk dank daarvoor!
Laatst gewijzigd door Rolf18v6 op 06 sep 2012, 20:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Rolf18v6
New member
New member
Berichten: 31
Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:39
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Locatie: prov. Groningen

Update

Bericht door Rolf18v6 »

Vandaag heb ik even contact op genomen met een expert op dit gebied: Jeroentje.nl

Foutcode 9:

Komt zeker van de ontbrekende sensor. Deze sensor is niet makkelijk te bestellen en zal dus van je oude 1.8L Blok moeten komen. Omdat ik geen oude 1.8L blok had staan even een bezoekje gebracht aan Japoto.

Foutcode 16:

Op zich hoeft de EGR niet aangesloten worden volgens Jeroentje.nl maar eenmaal bij Japoto vond ik wel het antwoord op mijn vraag. Aan de kabelboom van die motor zat een verloopstekker met aan beide zijde een vrouwtjes aansluiting, de aansluiting aan de kabelboom zit ongeveer onder de gasklep en na even zoeken blijkt ook daar nog een losse stekker te zitten.

Vanmiddag zal ik alles aansluiten en kijken of dit ervoor zorgt dat er geen foutcodes meer inzitten.

Weet iemand wat het slippende autootje op het dashboard precies inhoud? Betekent dit noodloop of zijn er nog meer oorzaken? En gaat deze vanzelf weg als alle foutcodes zijn opgelost?
Gebruikersavatar
sjaakk91
Pilot
Pilot
Berichten: 908
Lid geworden op: 14 aug 2010, 18:28
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1992
Locatie: Baarn

Bericht door sjaakk91 »

Is dat niet de ABS? Het lampje zit zeker links onder?
Rolf18v6
New member
New member
Berichten: 31
Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:39
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Locatie: prov. Groningen

ABS lampje

Bericht door Rolf18v6 »

Ik denk dat je gelijk hebt over dat ABS lampje. Het is een geel lampje, links aan het instrumentenpaneel, tweede van onderen. Daarop een slippende auto te zien. Dus klinkt wel aardig ABS inderdaad.

Ik kan nergens een duidelijk overzicht vinden van de lampjes.

Goed enig idee waar dit op kan duiden? Ik zal morgen ook in die richting gaan zoeken..

Update foutcodes:

De foutcodes zijn verholpen. De motor loopt nog steeds best hoog stationair. Ik denk dat ik hem gewoon beter moet afstellen. Morgen even verder kijken, motor maakt nogal veel lawaai, vinden de buren niet fijn..
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Als je ecu foutcode met EGR aangeeft gaat ie in het noodprogramma (vanwege het niet kunnen meten van uitstoot). Dus die moet je eerst verhelpen.

Het is ook afhankelijk van blok/bouwjaar hoeveel temp sensoren er zijn.
1 sensor met een klein zwart klipje is voor je dashboard.
De wat rechthoekige sensoren zijn voor je ecu.

Het sliplampje is inderdaad je abs.
Meestal betekent dit dat een van je sensoren het begeven heeft en je abs dus niet meer werkt.
Als je een (ik geloof) ossiliocoop oid hebt kan je uitmeten welke sensor het is. De dealer vraagt er 30 euro voor meen ik.
Sensoren kosten bij de dealer zo'n 400 euro dus het kan beter ergens op een sloop oid gehaald worden.
-- als ik dan gelijk mag inspringen... heb nog wel een sensor voor de vooras liggen
:mrgreen:
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Mazdarati MX-6
Pilot
Pilot
Berichten: 608
Lid geworden op: 04 mar 2007, 18:01
Type Mazda: Anders
Bouwjaar: 1992
Locatie: Utrecht

Bericht door Mazdarati MX-6 »

Wat je egr betreft lekker laten zitten en niet aansluiten .

Ecu gaat niet in noodloop als je een code 16 krijgt .
Alle klze blokken met een niet kl31 ecu rijden zonder egr en geen problemen .

Wat voor klde heb je gekocht ?
95 mx6 of een 94 up probe blok ?

Als je de mx6 ecu of probe ecu (Die dus bij het blok hoort) gebruikt dan hoef je de sensor niet aan te sluiten .
Ga je voor een gechipte k819 of een kl01 kl05 ecu dan zal je de sensor moet boren en tappen .

Sensors zijn gewoon makkelijk te krijgen hoor .
Bv probestore of een auto sloop
Nissan Skyline R33 GTS-t
RB25DET 300pk

Chip's K8 KLDE en KLZE
Rolf18v6
New member
New member
Berichten: 31
Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:39
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Locatie: prov. Groningen

Update foutcodes

Bericht door Rolf18v6 »

Ik heb inmiddels de EGR toch wel aangesloten, volgens mij is dit niet van negatieve invloed op het motorvermogen, aangezien dit alleen werkt bij deellast.

De tweede temperatuursensor heb ik ook geinstalleerd, waardoor de fan niet direct meer aangaat. Dus lijkt ook opgelost. Helaas doet de temperatuur op mijn tellerklok het nog niet, maar misschien heeft dit ergens anders mee te maken, dat bespreek ik hieronder.

Dat de motor hoog stationair liep was slechts een kwestie van de stelschroef aandraaien, helemaal dicht en nu loopt hij ongeveer 800 t/min.

Het slippende autootje is dus ABS, ik heb ergens anders op internet gevonden hoe je dit kan uitlezen. Ik post het maar, omdat ik het nog niet ergens anders op deze site ben tegengekomen:

BRIDGE THE TERMINALS GND AND TBS IN THE DIAGNOSTIC SOCKET. SWITCH THE IGNITION ON. THIS WILL CAUSE THE ABS LIGHT TO FLASH. (BY COUNTING THE FLASHES WILL EXPLAIN THE FAULT STORED IN THE ECU. EXPLAINED BELOW.) DEPRESS AND RELEASE THE BRAKE PEDAL 10 TIMES IN 10 SECONDS. REMOVE THE BRIDGE WIRE.
THIS WILL TURN OFF THE ABS LIGHT AS LONG AS THE FAULT HAS BEEN CURED.

A LOT OF THE TIME IT CAN BE A GLITCH IN THE SYSTEM.

LONG FLASH REPRESENTS 10'S

SHORT FLASH REPRESENTS UNITS

EXAMPLE ONE LONG FLASH FOLLOWED BY TWO SHORT FLASHES EQUALS CODE 12 LEFT FRONT WHEEL SENSOR.

11 RF WHEEL SENSOR
12 LF "
13 RR "
14 LR "
15 WHEEL SPEED SENSORS
22 RF HYD MOD SOL VALVE
24 LF "
26 RR "
28 LR "
51 SYSTEM RELAY
53 PUMP MOTOR / RELAY
61 ECU
63 SUPPLY VOLTAGE

Zo heb ik uitgevonden dat mijn rechterachter sensor (code 13) kapot is en een foutcode geeft, dus nu kan ik gerichter dit probleem aanpakken.

Als ik die ABS sensor aangepakt heb is er nog 1 probleem over, en dat is de koplampen, deze geven alleen grootlicht. Knipperlicht en mistlampen doen het ook wel. Wat het niet doet zijn:

- Dimlicht
- Normaal licht
- Remlicht
- Dashboard & kachelverlichting
- Temperatuurmeter (heb al weerstand gechecked van de sensor, lijkt goed)

Iemand ideeën toevallig? Ik moet hier zelf nog naar kijken hoor, ik heb al wat interessante posts gevonden die mij in de richting wijzen, ik heb de 30A zekering in de motorruimte moeten vervangen (was kapot), maar nog geen resultaat.

@ Mazdarati: Ik heb een blok gekocht (bij van Dijene) uit een xedos9, ik had verwacht dat dit een standaard KL-DE blok was, maar kwam erachter dat ik KL onderblok heb gekocht met daarop een KL31 kop, de computer ben ik niet zeker over, ik heb er verschillende bij de auto gekregen en heb geen idee wat er nu in zit (toch gok ik op K819, omdat de fan ook direct aansloeg, nu niet meer, die sensor zit er nu in), LuchtMassaMeter: JE-50.

Over de verkrijgbaarheid van die sensoren, de ene sensor kun je gewoon bestellen bij Brezan (30eu) maar die ene die ik nog moest hebben heeft de aansluiting iets anders. Ik heb hem op de sloop gehaald, maar van de 3 blokken was er maar een met die sensor (nu dus niet meer :P). Ok, probestore nog nooit gekeken, zal de naam onthouden.

Voor het uitlezen van foutcodes kun je gewoon een standaard LED gebruiken, 3.6V 0.02A. Ik zeg dat even omdat ik deze informatie zocht en niet kon vinden. Ik heb het gewoon geprobeerd en het werkt als een tierelier. Echt mooi die foutcodes uitlezen, ik heb nieuwe bewondering voor auto-electronica!
Rolf18v6
New member
New member
Berichten: 31
Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:39
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Locatie: prov. Groningen

Foutcode bij plaatsen bericht

Bericht door Rolf18v6 »

De PC doet ook mee, ik kreeg een foutcode bij uploaden van het bericht, probeerde het nog een keer toen stond het bovenstaande bericht er twee keer.

Moderator kun je deze post weghalen?
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Het is bekend dat die foutmelding komt op het forum.
We hebben Remco die hard bezig is met het nieuwe forum dus dit soort dingen fixen we niet meer.

Ik wist helemaal niet dat je ook ABS kan uitlezen. Mooi gevonden.

Je verlichting is iets waar je moet gaan meten. Wanneer krijg je wel een voltage, wanneer niet.
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Rolf18v6
New member
New member
Berichten: 31
Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:39
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Locatie: prov. Groningen

ABS foutcode

Bericht door Rolf18v6 »

@ Whitefinish: Klopt, ik vond het best vreemd dat niemand anders dit op het forum had staan, ik vond het via google.. ik dacht laat ik het even delen..

Op zich lijkt het dus wel te werken, maar vanavond heb ik mijn zijpaneel losgetrokken en gemeten en kwam tot een vreemde conclusie. De ABS sensor rechtsachter heeft een weerstand van 1.682 kOhm, het voltage zonder sensor is 4.92V en als de sensor is aangesloten geeft hij 0.79V.. Dus dat is op zijn minst vreemd.. je zou zeggen dat het dan goed moet zijn toch?!

Of is iemand toevallig bekend met andere problemen met de ABS sensor waarbij de weerstand goed is, het voltage gegeven wordt en toch een foutmelding te zien is?

Misschien moet ik de ABS computer resetten? Toch vreemd want die sensor was toch al goed dan.. hmm..

Ik zoek weer verder.. andere kant toch maar eens proberen dan..
Plaats reactie