Tik/Kraak bij hobbeltjes

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Robjes
Test-Pilot
Test-Pilot
Berichten: 73
Lid geworden op: 03 nov 2011, 18:07
Locatie: Capelle aan den IJssel
Contacteer:

Tik/Kraak bij hobbeltjes

Bericht door Robjes »

Beste mede clubleden,

Ik loop sinds afgelopen week tegen een probleem aan, ik heb hem al langs de garage gebracht en die konden zo op het eerste oog niks vinden.

Als ik over hobbels of losliggende klinkers oid rijd hoor ik een tik in mijn wielkast linksvoor. Dit is al van het kleinste hobbeltje, er hoeft maar een niveauverschilletje te zijn en ik hoor het.

Bij de flinke hobbels, bijvoorbeeld op de snelweg of op de provinciale weg waar de weg gewoon K.U.T. is hoor ik niet de tik maar een soort krak, hetzelfde geluid alsof je voorbumper over het trottoir schuift zeg maar.

Overigens weet ik niet of het er wat mee te maken heeft, maar af en toe krijgt mijn stuur ook een eigen leven, dat mijn stuur ineens graag naar links of rechts wilt sturen en ik extra kracht moet zetten om hem recht te houden.

Ik word er een beetje panisch van, mocht iemand weten wat het is en of het gevaarlijk is om ermee door te rijden hoor ik het graag!
Om de kracht van het anker te voelen moet men mijn rode duivel trotseren.
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Misschien dat JForce hier op kan reageren. Hij heeft veel gezocht naar rare geluiden bij hem in de auto.

Het kan namelijk van alles zijn, lager in de veerschotel van de veerpoot, veerpoot, fusee etc etc.
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Aftertouch
Test-Pilot
Test-Pilot
Berichten: 56
Lid geworden op: 31 dec 2010, 09:44

Bericht door Aftertouch »

Als je stuur een eigen wil heeft, zou ik beginnen met de stuurkogels eens na te kijken?

als deze speling beginnen te krijgen, heb je een paar mm spelen wat kan gaan tikken en knakken, en krijgt je stuur speling.
Gebruikersavatar
sjaakk91
Pilot
Pilot
Berichten: 908
Lid geworden op: 14 aug 2010, 18:28
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1992
Locatie: Baarn

Bericht door sjaakk91 »

lijkt mij toch wel dat een garage daar ook naar kijkt op het eerste oog. Dat is heel simpel te controleren.
Aftertouch
Test-Pilot
Test-Pilot
Berichten: 56
Lid geworden op: 31 dec 2010, 09:44

Bericht door Aftertouch »

sjaakk91 schreef:lijkt mij toch wel dat een garage daar ook naar kijkt op het eerste oog. Dat is heel simpel te controleren.


Mja, het is opzich wel simpel te controleren lijkt me.

Maar iets met de hand bewegen is zwaarder dan waneer er 600 kilo op de wielen staat.

Als je gewoon stil staat, en je draait aan je stuur, voel je dan kleine 'bonkjes'?
Gebruikersavatar
Jeffmx-3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 310
Lid geworden op: 13 mar 2011, 00:58
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1994
Locatie: W-city

Bericht door Jeffmx-3 »

Ik had soort gelijk alleen mijn veerpootlagers waren kapot, dus sprongen me veren iedere keer een stuk als ik beetje stuurde :lol:
Afbeelding
Gebruikersavatar
sjaakk91
Pilot
Pilot
Berichten: 908
Lid geworden op: 14 aug 2010, 18:28
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1992
Locatie: Baarn

Bericht door sjaakk91 »

Als je stuurkogels niet goed zijn merk je dat ook met de hand.
Gebruikersavatar
JForce
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1439
Lid geworden op: 27 mei 2009, 15:06
Locatie: Friesland

Re: Tik/Kraak bij hobbeltjes

Bericht door JForce »

Robjes schreef:Beste mede clubleden,

Ik loop sinds afgelopen week tegen een probleem aan, ik heb hem al langs de garage gebracht en die konden zo op het eerste oog niks vinden.

Als ik over hobbels of losliggende klinkers oid rijd hoor ik een tik in mijn wielkast linksvoor. Dit is al van het kleinste hobbeltje, er hoeft maar een niveauverschilletje te zijn en ik hoor het.

Bij de flinke hobbels, bijvoorbeeld op de snelweg of op de provinciale weg waar de weg gewoon K.U.T. is hoor ik niet de tik maar een soort krak, hetzelfde geluid alsof je voorbumper over het trottoir schuift zeg maar.


Ik had last van een tik door stuurkogels, pak je stuurstang vast en probeer hem te draaien lukt dat dan kan je die beter vervangen.

Verder had een tik van los rubber bij mijn schokdempers (aftermarket inserts, als je stock hebt kan je dit niet hebben)

Maar als de garage niks kan vinden zullen het wel niet de schokdempers of de veren zijn.

Kijk idd eens naar je veerpootlagers, kijk naar de staat van het rubber, zet er eens een dop op en probeer wiebel wat heen en weer als je kraken tikken hoort dat kunnen die wel eens op hun eind zijn.

Wat je ook niet moet doen is je aftermarket cold air intake zo monteren dat hij bij elke drempel tegen de motorkap aan stoot (dat had ik dus ook gedaan :nut: )

Overigens weet ik niet of het er wat mee te maken heeft, maar af en toe krijgt mijn stuur ook een eigen leven, dat mijn stuur ineens graag naar links of rechts wilt sturen en ik extra kracht moet zetten om hem recht te houden.




Wanneer precies? bij afremmen? Heb je brede bande eronder?

Ik heb hier ook last van soms, maar dat komt dan door spoorvorming.

Verder kan dat zitten in:
- 1 remklauw functioneerd niet goed, makkelijk te testen rem op een mooie rechte glad weg.
- uitlijning
- stuurkogels
Gebruikersavatar
Robjes
Test-Pilot
Test-Pilot
Berichten: 73
Lid geworden op: 03 nov 2011, 18:07
Locatie: Capelle aan den IJssel
Contacteer:

Bericht door Robjes »

Ik zal zo even kijken om het stuur te bewegen.tijdens stilstaan.

Ik heb wel vrij brede banden ja, en het is bij remmen dat het stuur een eigen wil krijgt en als ik over hobbeltjes rijd.

Heb hem vanmiddag naar een andere garage gebracht, die hebben er dio een uur naar gekeken, maar ook niks kunnen vinden.

Bedankt voor de reacties, ik zal morgen even jullie tips proberen.
Om de kracht van het anker te voelen moet men mijn rode duivel trotseren.
Gebruikersavatar
Robjes
Test-Pilot
Test-Pilot
Berichten: 73
Lid geworden op: 03 nov 2011, 18:07
Locatie: Capelle aan den IJssel
Contacteer:

Bericht door Robjes »

Update:

In een bocht, hoe scherp dan ook, hoor ik geen rare geluiden.

In stilstand, hoe ver ik het stuur ook draai, hoor ik ook geen rare geluiden.
Om de kracht van het anker te voelen moet men mijn rode duivel trotseren.
Plaats reactie