Lekkende koelvloeistof... meevallertje.

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Brambo
New member
New member
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 feb 2005, 23:32
Locatie: Amsterdam

Lekkende koelvloeistof... meevallertje.

Bericht door Brambo »

Vanmorgen starte ik m'n auto en hoorde plots een snaar gieren. Ik stapte uit, keek onder m'n auto en zag een plas liggen precies aan de kant van de waterpomp. Ik kreeg een halve rolberoerte want ik heb genoeg forum materiaal doorgespit om te weten dat een waterpomp vervangen een aardig pak duiten kost... Nog zuurder is dat toen ik een paar weken terug mijn distributie snaar moest vervangen de garage me nog had aangeboden mijn waterpomp ook gelijk te vervangen (omdat ze dezelfde onderdelen los moeten slopen en ze me voor de waterpomp niet apart arbeidsloon in rekening zouden brengen), ik nee heb gezegd puur om geld te besparen..

Ik kon geen zichtbaar lek in de koelvloeistof leidingen vinden en zag alleen maar druppeltjes onder de kap van de distributie snaar vandaan komen, dus naarmate de dag verstreek begon ik mij mentaal voor te bereiden op de grote uitgave die mij te wachten stond. Na mijn werk naar de garage gereden en wat blijkt, de koelvloeistof sijpelde door het dopje van de radiator aan de achterkant langs de snaren en de kap van de distributie snaar naar beneden. Het dopje! Het was het dopje!!

Dopje gehaald bij Brezan, voor 8 euro was ik klaar!

Jihaaaaa, ik ben een gelukkig man!

En dat m'n waterpomp nog lang moge leve...

ff een vraagje, sinds ik ben overgestapt van gewone motorolie naar Mobil 1 full synthetic 5w 40 hoor ik mijn kleppen luider tikken, iemand die dit ook heeft ervaren of weet waar dit aan kan liggen?
Gebruikersavatar
martinenijenhuis
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 3346
Lid geworden op: 23 dec 2003, 11:17
Locatie: Dronten

Bericht door martinenijenhuis »

Hoi Brambo,
leuk verhaal!! En mooi natuurlijk dat je weer veeeeeeeel geld
hebt bespaard!!
Maar 5w is best een dunne olie, sommige auto's vinden dit niet
zo fijn, en tikken veel minder op 10w omdat dit iets dikker is.

Dat 5w, 10w,15w enz.enz.dit heet voor de geleerden onder ons;
Viscositeit ( de vloeibaarheid ) :blink:

Groetjes M&M
Mijn hart, mijn ziel, mijn allesie

Afbeelding
Gebruikersavatar
Marcel_mx3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 3291
Lid geworden op: 18 jul 2003, 15:14
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Bericht door Marcel_mx3 »

Zo zien we toch maar dat het dus toch af en toe mee kan vallen...
met een geluk als dit, gaat je een goed jaar te wachen staan.. hihi kan niet missen...
Gerben
New member
New member
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 jan 2005, 12:48
Locatie: Veenendaal

Bericht door Gerben »

Hmm.. sinds ik er 0W30 volledige synthetische olie in heb gedaan klinkt ie beter dan ooit.

De remdienst heeft het voor me nagekeken en zei dat de motor W30 moest hebben. Waarschijnlijk voor de hydraulische klepstoters. Bij een koude start smeert ie nu ook veel sneller, waardoor hij stiller is.
Gebruikersavatar
hyperman
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1088
Lid geworden op: 19 aug 2004, 09:54
Locatie: Roermond

Bericht door hyperman »

ik heb ook 0w30 maar bij een blok van 10 jaar oud zou ik toch voor de 10w40 gaan
bramx3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 nov 2003, 21:57
Locatie: regio weert
Contacteer:

Bericht door bramx3 »

in de fabrieks hand leiding staat dat de V6 , 5W30 moet hebben
Gerben
New member
New member
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 jan 2005, 12:48
Locatie: Veenendaal

Bericht door Gerben »

tupke schreef:in de fabrieks hand leiding staat dat de V6 , 5W30 moet hebben


Ja precies. die 5W is alleen maar van belang bij koude start. Alles hoger dan 5W duurt het langer voordat de olie overal en op temperatuur is. Alle doorgangen van het blok zijn dus gemaakt op W30.
Brambo
New member
New member
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 feb 2005, 23:32
Locatie: Amsterdam

Bericht door Brambo »

Hmm, was net op mx-3 aan het rondneuzen en zag heel toevallig een vrij recent onderwerp op hun forum over welke olie te gebruiken. De meningen zijn daar verdeeld, alleen kwam ik wat posts tegen die welliswaar op mijn situatie betrekking kunnen hebben. Daar stellen sommige dat een oude motor "afhankelijk" word van gewone olie omdat deze een (vervuilde) laag vormd alle pakkingen en oliekeerringen die tevns als een soort buffer dienen en wanneer je overschakeld naar synthetisch de reinigende werking van synthetische olie deze laag verwijderd waardoor licht versleten keerringen en pakkingen kunnen gaan lekken. Ook zul je daardoor al je motorgeluidjes wat duidelijker horen denk ik. Al met al zeggen ze idd dat synthetische olie veel eerder bij alle vitale onderdelen is, soms tot wel 30 sec eerder als gewone olie.

Ik persoonlijk heb wel gemerkt dat ik nu ook veel meer olie verbruik. Mijn auto is van '92 btw, dus al 13 jaar oud.

Ik vraag me af of je synthetische olie met semi-synthetische olie kan vermengen, ik heb nog een 4 liter can staan en ik dacht eraan om mijn motorolie daarmee bij te vullen als m'n peil laag staat. Maar iets zegt me dat ik dat beter niet kan doen...
Gebruikersavatar
xedos
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1213
Lid geworden op: 02 aug 2003, 18:06
Type Mazda: Anders
Bouwjaar: 2014
Locatie: Heemskerk.

Bericht door xedos »

Kan geen kwaad. kan je gewoon mengen. Vol synthetische olie niet gbruiken bij "oude" motoren is onzin.
*Technical service Mazda mx-3.*
Gebruikersavatar
crazyarjan
Pilot
Pilot
Berichten: 591
Lid geworden op: 05 jun 2004, 23:59
Locatie: leerdam

Bericht door crazyarjan »

Nou ehh xedos...
mij is ook op school verteld dat het niet verstandig is om oude motoren die altijd op minerale olie hebben gelopen
vol te pleuren met vol syntheet
omdat de volsyntheet een grote reinigende werking heeft en daardoor je oliezeef vol kan gaan zitten met allerlei vervuilingen

nu heb ik er zelf geen praktijk ervaring mee dus wa t jij zegt kan ook best waar zijn hr
mahja groetjes
To finish first, first you have to finish!
Plaats reactie