Gemiddeld verbruik MX-3 verzameltopic

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora's

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
WesleyK
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 151
Lid geworden op: 23 okt 2011, 13:31
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

Gemiddeld verbruik MX-3 verzameltopic

Bericht door WesleyK »

Nadat ik op het forum van www.mx-3.com zag dat het verbruik van een 1.8 V6 gemiddeld een stuk hoger lager dan wat ik momenteel rij ben ik me er eens verder in gaan verdiepen. Ik heb onder andere dit:
http://www.mazdamx-3.nl/?url=/forum/vie ... k&start=20
topic eens doorgespit, waarin in van meerdere gebruikers het verbruik is terug te vinden.
Deze gegevens heb ik even allemaal in een Excel sheet op een rij gezet om verbruik in kaart te zetten. Helaas hebben de meeste er niet bij gezet om hoeveel liters het ging bij deze kilometer standen. Echt heel erg betrouwbaar is het lijstje niet, maar het geeft je een idee. Dit waren de resultaten, ik heb hierbij de tank van degene die het aantal liters niet vermeld hadden de tank op 40 liter gezet, nogmaals niet erg nauwkeurig dus:

Afbeelding
De groen gemarkeerde gegevens hebben wel het aantal getankte liters erbij gezet, en kloppen dus aardig.

Het leek me wel leuk om nu echt zo'n lijst bij te gaan houden, waarbij iedereen dus de juiste gegevens vermeld en er zo een mooi gemiddelde uitrolt.
Hiervoor heb ik een Google Docs documentje aangemaakt waar je je gegevens in kunt vullen. Werkt heel simpel, wanneer je hem opent kom je op het hoofdblad met daar de statistieken. Onderin kies je het tabblad van je motor, 1.6, 1.8 of 2.5. Daar vul je je naam en kilometerstand met bijhorende getankte liters in. Als we zo van een paar man gegevens hebben kunnen we al snel het gemiddelde verbruik per tank zien.
Hier is de sheet:
https://docs.google.com/spreadsheet/ccc ... WJzSXdQaFE
Mijn eigen stand en van degene waar ik goede gegevens van heb gevonden heb ik er al ingezet.

Ik zal eens in de zoveel tijd deze startpost ook updaten met de gemiddelden. Natuurlijk is het enorm afhankelijk van het gebruik, snelweg of stadsverkeer. En het gewicht van je rechtervoet natuurlijk, maar er moet wel een redelijk betrouwbaar gemiddelde uitkomen toch?

Wat vinden jullie ervan? Ik ben er in ieder geval erg benieuwd naar, zeker omdat ik vind dat 1:9 erg slecht is bij mijn motor (1.8), dit haal ik wanneer ik probeer zuinig te rijden.. ;).
Gebruikersavatar
sjaakk91
Pilot
Pilot
Berichten: 908
Lid geworden op: 14 aug 2010, 18:28
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1992
Locatie: Baarn

Bericht door sjaakk91 »

Je bent er druk met bezig beweest. De laatste kolom is zoveel liter op 100km? Is misschien een extra kolom handig met de 1 op 100km verbruikt? Ik bedoel het niet slecht hoor, je zal er genoeg werk aan hebben gehad. Ik heb het zelf eigenlijk nog nooit bijgehouden, omdat sommige dingen gewoon beter zijn om niet te weten. ;)
Gebruikersavatar
WesleyK
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 151
Lid geworden op: 23 okt 2011, 13:31
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

Bericht door WesleyK »

sjaakk91 schreef:Je bent er druk met bezig beweest. De laatste kolom is zoveel liter op 100km? Is misschien een extra kolom handig met de 1 op 100km verbruikt? Ik bedoel het niet slecht hoor, je zal er genoeg werk aan hebben gehad. Ik heb het zelf eigenlijk nog nooit bijgehouden, omdat sommige dingen gewoon beter zijn om niet te weten. ;)


Natuurlijk, is zo gedaan ;). Zodra je excel een beetje door krijgt zijn dit soort dingen zo gedaan. Ben er denk ik 15 minuten mee bezig geweest. Zal de kolom even toevoegen.
Gebruikersavatar
JForce
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1439
Lid geworden op: 27 mei 2009, 15:06
Locatie: Friesland

Bericht door JForce »

210 km op 30 liter gereden, 1 op 7 :roll:

Niet zo zuinig en dat met de mx-6 bak. En a 1,819 de liter wordt de mx-3 en een dure zaak........maar dat was ie toch al :mrgreen:

(2.5 btw)
robin-mx3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 262
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:21
Locatie: Utrecht.

Bericht door robin-mx3 »

ehm... Mijn gemiddelde met de klze is 1 op 6,8 :?
Gebruikersavatar
WesleyK
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 151
Lid geworden op: 23 okt 2011, 13:31
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

Bericht door WesleyK »

Zal ze beide eens toevoegen aan de lijst. Toch appart dat je op het MX-3.com forum leest dat de meeste met een K8 1:12 rijden. :shock:
Gebruikersavatar
JForce
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1439
Lid geworden op: 27 mei 2009, 15:06
Locatie: Friesland

Bericht door JForce »

Kan wel 1:10 rijden met de klze, maar meestal lukt dat niet.

Heb dat vermogen niet voor niks :mrgreen:
Gebruikersavatar
martinenijenhuis
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 3346
Lid geworden op: 23 dec 2003, 11:17
Locatie: Dronten

Bericht door martinenijenhuis »

JForce schreef:Kan wel 1:10 rijden met de klze, maar meestal lukt dat niet.

Heb dat vermogen niet voor niks :mrgreen:


Hahaha, kijk dat is het juiste antwoord :bier: :bier: :lol:

Groetjes M&M
Mijn hart, mijn ziel, mijn allesie

Afbeelding
Gebruikersavatar
WesleyK
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 151
Lid geworden op: 23 okt 2011, 13:31
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

Bericht door WesleyK »

Ik moet zeggen dat ik er ook steeds minder om geef ondertussen, zuinig rijden. Niks zo heerlijk als even flink doortrappen op een leeg stuk 8)

Ah, toch wel leuk om een lijstje bij te houden
Gebruikersavatar
lenny-v
Moderator
Moderator
Berichten: 838
Lid geworden op: 10 aug 2009, 20:50
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1998
Locatie: Dordrecht

Bericht door lenny-v »

Record met m'n k8 1:11,6 :mrgreen:
Kampioen Mx-3 Kartcompetitie 2014-2015!
Plaats reactie