Waterpomp

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
MtchNgo
New member
New member
Berichten: 17
Lid geworden op: 08 feb 2012, 13:09
Locatie: Eindhoven

Waterpomp

Bericht door MtchNgo »

Goedendag,

Ik heb onlangs mijn waterpomp vervangen en nu koelt hij zo goed dat de motor niet warm wordt, en de warmte uit de ventilators in de cabine is ook niet echt optimaal, beetje lauw. Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen?
Ik heb een mazda 1.6i, 88pk

Grüten
Bart Sambeek
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 130
Lid geworden op: 03 dec 2010, 17:52
Locatie: Sambeek

Bericht door Bart Sambeek »

thermostaat kapot?
Bart Sambeek
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 130
Lid geworden op: 03 dec 2010, 17:52
Locatie: Sambeek

Bericht door Bart Sambeek »

of lucht in het systeem
Bart Sambeek schreef:thermostaat kapot?
Gebruikersavatar
Jeffmx-3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 310
Lid geworden op: 13 mar 2011, 00:58
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1994
Locatie: W-city

Bericht door Jeffmx-3 »

Ik zou inderdaad je thermostaat eens na kijken, als er lucht in het systeem zat had het blok te warm geworden
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jorn
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 295
Lid geworden op: 19 okt 2009, 15:31
Locatie: Echt

Bericht door Jorn »

de temperatuur meter doet nu helemaal niks meer? de naald doet niks meer?
MX-6 2.0 '95
Gebruikersavatar
MtchNgo
New member
New member
Berichten: 17
Lid geworden op: 08 feb 2012, 13:09
Locatie: Eindhoven

Bericht door MtchNgo »

Ik heb de thermostaat ook al vervangen, dus die hoort t gewoon te doen, denk ik. Het naaldje doet t wel, maar komt niet tot de ideale temperatuur.....
Bart Sambeek
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 130
Lid geworden op: 03 dec 2010, 17:52
Locatie: Sambeek

Bericht door Bart Sambeek »

van welke bouwjaar is de auto? ik heb het idee dat de oude modellen warmer worden als de nieuwe? en aangezien je je waterpomp hebt vervangen> misschien werd ie van tevoren gewoon te warm en issie nu goed
Gebruikersavatar
Jeffmx-3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 310
Lid geworden op: 13 mar 2011, 00:58
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1994
Locatie: W-city

Bericht door Jeffmx-3 »

Als je de auto stationair laat draaien word hij dan ong. 90 graden of gaat hij schommelen?

probeer dan eens een stukje te rijden waar weinig tot geen stoplichten staan met een constante snelheid (bijv. 80 km/h) als de temperatuur dan zakt blijft de thermostaat open staan, of heb je misschien je koelvloeistof temperatuur sensor ook nagekeken/vervangen?

Beide keren zal je verbruik ook gaan toenemen.

(Ik weet niet of iemand ervaring heeft met EGR thermostaat en of deze op de MX-3 zit, maar dat wil soms ook wel eens voor zorgen dat het blok niet warm word)
Afbeelding
Gebruikersavatar
MtchNgo
New member
New member
Berichten: 17
Lid geworden op: 08 feb 2012, 13:09
Locatie: Eindhoven

Bericht door MtchNgo »

Als ik de auto stationair laat draaien komt hij met moeite tot het eerste streepje, ver onder de normale temp dus. Eerst kwam hij tot halverwege. Als ik er dan een stuk mee rijdt, op de snelweg, dan komt hij net iets boven het eerste streepje. Temperatuursensor heb ik nog niet nagekeken, geen idee waar die zit en hoe dat moet. De auto komt uit '91 ik weet niet of daar een verschil in kan zitten
Gebruikersavatar
Jeffmx-3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 310
Lid geworden op: 13 mar 2011, 00:58
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1994
Locatie: W-city

Bericht door Jeffmx-3 »

dat is inderdaad ver onder de normale temp., heb je misschien ook gekeken of je koelvin mee blijft draaien?

En als je hem start gaat hij ook extroom hoog in toeren, rond 1500-2000 toeren, en als je m even laat draaien blijft hij dan boven de 1000 toeren?

heb je toevallig ook vernomen dat als je gas wil geven dat hij even in houd of dat hij een beetje zenuwachtig is?
Afbeelding
Plaats reactie