velgenmaat MX3

Alles over Optische Tuning of vragen hier over

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Henri139
New member
New member
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 jun 2011, 12:57
Locatie: UITHUIZERMEEDEN

velgenmaat MX3

Bericht door Henri139 »

Hallo iedereen,

Ik heb mijn MX3 nog niet zo heel erg lang en heb nog niet zo heel veel contacten met ''medeMX3rijders'' gehad vandaar mijn vraag:

Ik heb een MX3 uit 1998 - 1600cc.

Toen ik hem kocht zaten er 17'' alu velgen onder. Ik heb van mijn overleden 323F 1998 nog alu velgen liggen waarop ik winterbanden voor mijn MX3 wilde laten monteren omdat de velgen wel normaal passen. Echter ik kom er nu wel achter dat het 14'' velgen zijn. Kan ik deze velgen monteren of zijn ze echt te klein voor mijn MX3. Ik wil liever geen grote tellerafwijking hebben.

Wie kan mij van advies voorzien en wat hebben jullie zoal onder je MX3 gemonteeerd? Ik hoor het graag.....

groet Henri 8)
Gebruikersavatar
Mx-3mike
Test-Pilot
Test-Pilot
Berichten: 51
Lid geworden op: 28 sep 2011, 21:35
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1997
Locatie: Julianadorp NH

Bericht door Mx-3mike »

Heey henri.
Als ik het goed begrijp wil je 14".onder je mx3 1.6doen.
Dit iis geen probleem wandt ik heb ook een 1.6gehad en die had toen nog ze standaard velgen van mazda en dat is 185/65R14
Let er wel op.dat de (it) waarde klopt
groete mike
Gebruikersavatar
martinenijenhuis
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 3346
Lid geworden op: 23 dec 2003, 11:17
Locatie: Dronten

Bericht door martinenijenhuis »

hoi Henri,

14" past wel hoor, sterker nog origineel zit er op de 1.6 14" ;)

Ps eigenlijk moet je deze vraag stellen in optische tunning ;)

Groetjes M&M
Mijn hart, mijn ziel, mijn allesie

Afbeelding
Gebruikersavatar
Henri139
New member
New member
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 jun 2011, 12:57
Locatie: UITHUIZERMEEDEN

Bericht door Henri139 »

Oke dan!

Bedankt voor de 2 heldere antwoorden.
Eerlijk gezegd: ik heb ze er al onder op dit moment maar begon een beetje te twijfelen omdat ze zo ruim in de wielkasten zaten ;-)

Moet zeggen dat de auto nu wel veel beter en directer stuurt zonder dat ik het gevoel heb dat die hele brede sloffen me naar links of rechts trekken bij geringe spoorvorming in de weg ;-)
De auto is in vergelijking met de 17inch zomervelgjes nu wel iets lager.....maar staat ook wel weer stoer :bier:

groet Henri

p.s. wat is ''i.t.'' waarde?
Gebruikersavatar
martinenijenhuis
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 3346
Lid geworden op: 23 dec 2003, 11:17
Locatie: Dronten

Bericht door martinenijenhuis »

ET waarde ;)

Ga maar eens zoeken op de site, club leden hebben hele stukken geschreven, ook voor jouw :lol:

Groetjes M&M
Mijn hart, mijn ziel, mijn allesie

Afbeelding
Gebruikersavatar
Henri139
New member
New member
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 jun 2011, 12:57
Locatie: UITHUIZERMEEDEN

Bericht door Henri139 »

Ga ik zeker doen....geweldig deze site!!!
many thanks :bier:

Henri
Gebruikersavatar
Mx-3mike
Test-Pilot
Test-Pilot
Berichten: 51
Lid geworden op: 28 sep 2011, 21:35
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1997
Locatie: Julianadorp NH

Bericht door Mx-3mike »

Et waarde was het eigelijk type foutje... 8)
maar dat houdt in hoe diep de velg naar binnen of naar buiten gaat.
Het kan zo weze dat je bij een andere et waarde je banden iets kunnen raake in je wielkas.ook merk je aan je rij gedrag dat die anders reageerd.
Maar als die niet aanloopt en voldoende ruimte heeft en niet tegen je veerpoot komt is er niks aan de hand
:) gr mike
Gebruikersavatar
Henri139
New member
New member
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 jun 2011, 12:57
Locatie: UITHUIZERMEEDEN

Bericht door Henri139 »

Hij loopt totaal niet aan nu....heeft alle ruimte in de wielkast.
Het weg of rijgedrag is idd wel erg veranderd maar ik ervaar dit als positief in vergelijking met de brede sloffen die ik er afgelopen zomer onder had.

Ga nog weleens geregeld naar Tjechie op en neer en daar zijn de wegen toch minder vlak dan hier en zeker bij spoorvorming begintie te trekken naar een kant in het stuur (en ook nog weleens als ik stevig remde)

By the way: Bij demontage van de zomerbanden afgelopen herfst (in juni-juli nieuw gekocht) bleek de binnenzijde meer versleten dan de buitenzijde. (Voor hetzelfde euvel had ik de banden daarvoor ook al moeten vervangen voor APK goedkeuring. Dat wil ik dus liever niet weer aankomende APK beurt. Het lijkt erop datie aan de binnenzijde de banden meer opvreet dan aan de buitenzijde a.g.v. wringen??? Misschien beter om de auto binnenkort eens een keer goed te laten uitlijnen?? Er schijnt een heel goed adres te zitten in DOKKUM.....voor mij een slordige 3 kwartier rijden met paspoort op zak ;-) maar dat heb ik er wel voor over! Elk advies welkom!

groet Henri 8)
Gebruikersavatar
Mx-3mike
Test-Pilot
Test-Pilot
Berichten: 51
Lid geworden op: 28 sep 2011, 21:35
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1997
Locatie: Julianadorp NH

Bericht door Mx-3mike »

Hahah spoorvormig komt me bekent voor heb zelf rond om 225/45R17 en die van mij heeft daar ook last van maar ook tijdens het optrekker trek die zich naar een kant maar dat komt ook door the powerr off klze 8) maar goed...
Ik zal hem wel even.goed laten uitlijnen maar wat doet de auto als je met een goed tempo recht door rijd en je laat het stuur los ?blijft die dan mooi recht rijden of heeft die een afwijking??
Gr mike
Gebruikersavatar
Henri139
New member
New member
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 jun 2011, 12:57
Locatie: UITHUIZERMEEDEN

Bericht door Henri139 »

Dan gaatie echt mooi rechtdoor (wat een verademing met mijn oude 323F trouwens...had altijd het idee dat als ik boven de 130 kwam datie onbestuurbaar werd) en nu kan ik met losse handen rijden en tegelijkerijd een sigaar roken ghighighi ;-) De overmatige slijtage is links net zoveel als rechts....alsof de voorwielen iets teveel naar buiten staan.

Wel stoer maar met een ongunstig slijtageresultaat van mijn voorbanden.

En idd net wat je zegt! Zowel bij stevig remmen als optrekken gaatie dan wat trekken naar links of rechts (je zou het ook zwabberen kunnen noemen).....Althans zo voelt zo in het stuur ;-)
Heb ik met deze 14 inch wintervelgjes/bandjes ff geen last van nu :bier:

groet Henri 8)
Plaats reactie