Zomerbanden 15 inch kan ik dan 16 winterbanden nemen?

Denk hierbij aan bv ophanging, onderstel, remmen enz. enz.

Moderator: Moderators

RRRR
New member
New member
Berichten: 35
Lid geworden op: 15 jul 2011, 16:20

Zomerbanden 15 inch kan ik dan 16 winterbanden nemen?

Bericht door RRRR »

Ja misschien een beetje domme vraag or, maar ik heb even zitten kijken maar ik kan niet echt een 15 inch winterband vinden (met juiste speed/draagvermogen etc. als bij mijn 205/55VR15 zomerbanden).

Wel zie ik ze staan met 16... is dat een probleem als je die onder een niet verlaagde mx3 stopt?

En, aangezien banden nogal duur zijn, zou je misschien 2 winterbanden kunnen nemen ipv 4?
Zoek je leuke Mazda (mx-3) accessoires? Stuur even een berichtje. Kijk voor andere leuke gadgets op www.gadgetsenmeer.nl
lsturbos
New member
New member
Berichten: 25
Lid geworden op: 03 nov 2011, 13:44
Locatie: Winkel
Contacteer:

Bericht door lsturbos »

16 zou geen probleem moeten zijn alleen moet je hem wel even netjes omrekenen zodat de afrollengte van de nieuwe band gelijk blijft!
2 banden zou kunnen maar de winterbanden moeten dan wel achter worden geplaatst ivm veiligheid(hoe tegenstrijdig het ook klinkt).
RRRR
New member
New member
Berichten: 35
Lid geworden op: 15 jul 2011, 16:20

Bericht door RRRR »

lsturbos schreef:16 zou geen probleem moeten zijn alleen moet je hem wel even netjes omrekenen zodat de afrollengte van de nieuwe band gelijk blijft!
2 banden zou kunnen maar de winterbanden moeten dan wel achter worden geplaatst ivm veiligheid(hoe tegenstrijdig het ook klinkt).


Oke en hoe doe ik dat narekenen? (ja sorry kben echt niet super met autos...)

Dat klinkt echt super tegenstrijdig... weet je ook waarom?
Zoek je leuke Mazda (mx-3) accessoires? Stuur even een berichtje. Kijk voor andere leuke gadgets op www.gadgetsenmeer.nl
lsturbos
New member
New member
Berichten: 25
Lid geworden op: 03 nov 2011, 13:44
Locatie: Winkel
Contacteer:

Bericht door lsturbos »

dit heeft te maken met de middelpuntsvliegende kracht waardoor je achterkant eerder gaat uitbreken en daardoor verlies je de controle over je auto
lsturbos
New member
New member
Berichten: 25
Lid geworden op: 03 nov 2011, 13:44
Locatie: Winkel
Contacteer:

Bericht door lsturbos »

wat is je oude bandenmaat dan reken ik hem wel ff om
RRRR
New member
New member
Berichten: 35
Lid geworden op: 15 jul 2011, 16:20

Bericht door RRRR »

lsturbos schreef:wat is je oude bandenmaat dan reken ik hem wel ff om


205/55/VR15... dus de orginele maat...

Ja tuurlijk de middelpuntsekracht... stom, had ik moeten weten met 4 jaar natuurkunde :D...
Zoek je leuke Mazda (mx-3) accessoires? Stuur even een berichtje. Kijk voor andere leuke gadgets op www.gadgetsenmeer.nl
lsturbos
New member
New member
Berichten: 25
Lid geworden op: 03 nov 2011, 13:44
Locatie: Winkel
Contacteer:

Bericht door lsturbos »

het valt mee hoeveel anders de andere band is 205 50 16 word het
RRRR
New member
New member
Berichten: 35
Lid geworden op: 15 jul 2011, 16:20

Bericht door RRRR »

lsturbos schreef:het valt mee hoeveel anders de andere band is 205 50 16 word het


Oke dus alleen in hoogte is die iets anders?! 50 ipv 55...
Zoek je leuke Mazda (mx-3) accessoires? Stuur even een berichtje. Kijk voor andere leuke gadgets op www.gadgetsenmeer.nl
lsturbos
New member
New member
Berichten: 25
Lid geworden op: 03 nov 2011, 13:44
Locatie: Winkel
Contacteer:

Bericht door lsturbos »

ja in princiepe wel tenzij je ook nog smaller zou willen dan veranderen allebei de getallen
RRRR
New member
New member
Berichten: 35
Lid geworden op: 15 jul 2011, 16:20

Bericht door RRRR »

lsturbos schreef:ja in princiepe wel tenzij je ook nog smaller zou willen dan veranderen allebei de getallen


Smallere zijn zeker ook goedkoper?! Tot hoe smal zou je kunnen gaan?
Zoek je leuke Mazda (mx-3) accessoires? Stuur even een berichtje. Kijk voor andere leuke gadgets op www.gadgetsenmeer.nl
Plaats reactie