Pagina 1 van 2

Manipuleren inlaat temperatuur

Geplaatst: 04 nov 2011, 13:46
door Bart Sambeek
Ik was aan het rondkijken op Ebay, kom ik chiptuning(duits) tegen voor alle auto's(+25PK) bijvoorbaat al gelul maar goed ik denk even verder lezen.
De manier waarop hun doen aan tuning is het aanpassen van het signaal afkomstig van de inlaatlucht temperatuur. Om dit na te bootsen is er niet veel voor nodig(weerstand ertussen). Nu is mijn vraag of een mx3 eigenlijk een inlaatlucht temp sensor heeft(intern in de LMM?).

mensen eerder op dit idee gekomen(vast wel)?

Re: Manipuleren inlaat temperatuur

Geplaatst: 04 nov 2011, 14:02
door SstennizZ
Bart Sambeek schreef:Ik was aan het rondkijken op Ebay, kom ik chiptuning(duits) tegen voor alle auto's(+25PK) bijvoorbaat al gelul maar goed ik denk even verder lezen.
De manier waarop hun doen aan tuning is het aanpassen van het signaal afkomstig van de inlaatlucht temperatuur. Om dit na te bootsen is er niet veel voor nodig(weerstand ertussen). Nu is mijn vraag of een mx3 eigenlijk een inlaatlucht temp sensor heeft(intern in de LMM?).

mensen eerder op dit idee gekomen(vast wel)?


Ehhm mijn antwoord op het roodgedrukte bij elkaar:
Afbeelding
Wat zou in vredesnaam het nut zijn van het belazeren van een sensor, die we overigens volgens mij niet eens hebben, die de luchttemperatuur meet?? Zorg dan eerder voor koudere lucht..
Offff nog beter! Doe dan ook meteen die elektrische supercharger in je intake bouwen! En van die magneetjes rond je benzineslangen! Ledjes in je uitlaat? Of zo'n fluitje! Mja ehh...

Re: Manipuleren inlaat temperatuur

Geplaatst: 04 nov 2011, 14:16
door Bart Sambeek
Ik weet ook wel dat ebay en duitse tuning allemaal onzin is:P. Maar door het aanpassen van je inlaatlucht temp gaat je ecu meer/ of minder brandstof inspuiten! en dat is niet alleen de theorie maar dat is in praktijk ook zo!
Hoe koeler de lucht > hoe meer brandstof in gespoten wordt(ecu geregeld)

de mx3 heeft een lmm(luchtmassameter) deze meet deze de hoeveelheid lucht in (kilo)grammen/tijdseenheid
mijn vraag is nu: zit er in deze lmm bij mazda een temp sensor?(naar mijn weten niet omdat het meestal met een hittedraad werk)


SstennizZ schreef:
Bart Sambeek schreef:Ik was aan het rondkijken op Ebay, kom ik chiptuning(duits) tegen voor alle auto's(+25PK) bijvoorbaat al gelul maar goed ik denk even verder lezen.
De manier waarop hun doen aan tuning is het aanpassen van het signaal afkomstig van de inlaatlucht temperatuur. Om dit na te bootsen is er niet veel voor nodig(weerstand ertussen). Nu is mijn vraag of een mx3 eigenlijk een inlaatlucht temp sensor heeft(intern in de LMM?).

mensen eerder op dit idee gekomen(vast wel)?


Ehhm mijn antwoord op het roodgedrukte bij elkaar:
Afbeelding
Wat zou in vredesnaam het nut zijn van het belazeren van een sensor, die we overigens volgens mij niet eens hebben, die de luchttemperatuur meet?? Zorg dan eerder voor koudere lucht..
Offff nog beter! Doe dan ook meteen die elektrische supercharger in je intake bouwen! En van die magneetjes rond je benzineslangen! Ledjes in je uitlaat? Of zo'n fluitje! Mja ehh...

Geplaatst: 04 nov 2011, 14:25
door WhiteFinish
Nee, we hebben geen intake temperatuur sensor.

Maar ook het manipuleren van de waarden heeft erg weinig nut. Het ECHTE resultaat is dat je temperatuur nog steeds 60 graden is en geen 50.

Geplaatst: 04 nov 2011, 14:32
door Bart Sambeek
Dus de ECU geeft de motor zodanig veel brandstof dat hij maximaal presteert? Het idee is gewoon om meer brandstof in te spuiten

Hoe werkt chiptuning dan? de hoeveelheid ingespoten brandstof is daar volgens mij ook een onderdeel van?


WhiteFinish schreef:Nee, we hebben geen intake temperatuur sensor.

Maar ook het manipuleren van de waarden heeft erg weinig nut. Het ECHTE resultaat is dat je temperatuur nog steeds 60 graden is en geen 50.

Geplaatst: 04 nov 2011, 14:45
door SstennizZ
Ehh waarom zou je hem rijker willen laten lopen? Armer loopt hij harder hoor.. Hij moet ideaal lopen, en dat regel je niet op die manier..

Geplaatst: 04 nov 2011, 14:53
door Bart Sambeek
Oh, ja dat wist ik niet dat ie arm harder loopt. Dan heeft het idd geen zin.

SstennizZ schreef:Ehh waarom zou je hem rijker willen laten lopen? Armer loopt hij harder hoor.. Hij moet ideaal lopen, en dat regel je niet op die manier..

Geplaatst: 04 nov 2011, 15:53
door WhiteFinish
Chiptuning werkt door het optimaal afstellen van een benzine/lucht verhouding en eventueel ontstekingstijdstip.

Een fabrikant zal altijd een auto op een 'universele' manier afstellen.

Elk land heeft namelijk andere omstandigheden waaronder de auto moet werken.
Omdat de fabrikant niet elke auto apart wilt afstellen komen ze met de universelele afstelling.

Chiptuning gaat vaak iets scherper zitten met de timing en gooit meer benzine erin.
Echter hier is weer hetzelfde verhaaltje; het is iets universeels en geen specifieke chip voor je eigen auto.

Geplaatst: 04 nov 2011, 16:20
door Mazdarati MX-6
WhiteFinish schreef:Chiptuning werkt door het optimaal afstellen van een benzine/lucht verhouding en eventueel ontstekingstijdstip.

Een fabrikant zal altijd een auto op een 'universele' manier afstellen.

Elk land heeft namelijk andere omstandigheden waaronder de auto moet werken.
Omdat de fabrikant niet elke auto apart wilt afstellen komen ze met de universelele afstelling.

Chiptuning gaat vaak iets scherper zitten met de timing en gooit meer benzine erin.
Echter hier is weer hetzelfde verhaaltje; het is iets universeels en geen specifieke chip voor je eigen auto.


Klopt idd wat je zegt .

Maar onze lmm hebben wel een lucht temp meter .
Koelere lucht is compacter en bij het verbranden zet het meer uit .
Dus dan heb je extra brandstof nodig . (A/f)

Alleen je lucht dichtheid is wel belangrijk voor je brandstof verhouding .
Armelucht heeft minder benzine nodig dan zuurstof rijke lucht .

Geplaatst: 04 nov 2011, 17:16
door Bart Sambeek
de luchtdichtheid wordt door de lmm al meegenomen in de berekening naar de massastroom(let op massa, geen volume stroom)