Be_Easy's KLDE Track Car

Plaats hier jouw projecten...

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
JForce
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1439
Lid geworden op: 27 mei 2009, 15:06
Locatie: Friesland

Bericht door JForce »

Geen mega probleem misschien, maar wel even werk weer.

Hoe kon dat gebeuren, meteen al defecte spanner?
rlu-motorsport
MazdaMx-3 Sponsor
MazdaMx-3 Sponsor
Berichten: 117
Lid geworden op: 04 aug 2011, 15:48
Locatie: son

Bericht door rlu-motorsport »

kan iemand zo even bevestigen dat de spanrol niet meer beweegt wanneer de bout hiervan is aangedraaid? dus dat de hydraulische spanner alleen voor de voorspanning is?

bedankt
Gebruikersavatar
martinenijenhuis
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 3346
Lid geworden op: 23 dec 2003, 11:17
Locatie: Dronten

Bericht door martinenijenhuis »

de hydrolische spanner drukt altijd en constant tegen de spanrol...

Groetjes M&M
Mijn hart, mijn ziel, mijn allesie

Afbeelding
rlu-motorsport
MazdaMx-3 Sponsor
MazdaMx-3 Sponsor
Berichten: 117
Lid geworden op: 04 aug 2011, 15:48
Locatie: son

Bericht door rlu-motorsport »

martinenijenhuis schreef:de hydrolische spanner drukt altijd en constant tegen de spanrol...

Groetjes M&M


logisch, wat ik bedoel is wanneer je de rol aandraaid deze niet meer beweegt en de hydraulisch spanner dus niet meer bijregeld.
Gebruikersavatar
JForce
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1439
Lid geworden op: 27 mei 2009, 15:06
Locatie: Friesland

Bericht door JForce »

Qperformance schreef:
martinenijenhuis schreef:de hydrolische spanner drukt altijd en constant tegen de spanrol...

Groetjes M&M


logisch, wat ik bedoel is wanneer je de rol aandraaid deze niet meer beweegt en de hydraulisch spanner dus niet meer bijregeld.


Bij kon hij los draaien om die bus zeg maar. Als de "slack" niet gecompenseerd wordt door de spanner, loopt de riem volgens mij van de tandwielen af.

like this: http://www.youtube.com/watch?v=SHbtTKKhBrQ
Gebruikersavatar
Be_Easy
Pilot
Pilot
Berichten: 503
Lid geworden op: 03 feb 2010, 11:44
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1992
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Be_Easy »

Hoe zit dit dan met doe handmatige spanners? Die veren toch ook niet terug?
Gr
Mazda Mx-3 2.5L KLDE '92

Horsepower is how hard you hit the wall --Torque is how far you take the wall with you
Gebruikersavatar
JForce
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1439
Lid geworden op: 27 mei 2009, 15:06
Locatie: Friesland

Bericht door JForce »

Be_Easy schreef:Hoe zit dit dan met doe handmatige spanners? Die veren toch ook niet terug?
Gr


Ja dat vind ik ook vreemd. Daar zit dan meer stress op de riem zelf.

Maar toen ik mijn riem verving had ik hem eerst ook heel vast gedraaid.
Daarna met de hand de motor gedraaid, waarna de rol 0,5 cm van de riem bleef staan en niet terug ging. Waardoor de riem dus los zat.
Gebruikersavatar
SstennizZ
Pilot
Pilot
Berichten: 887
Lid geworden op: 25 feb 2007, 20:40
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Bericht door SstennizZ »

Die verstelbare komt geen kap meer omheen, zodat je hem zo nu en dan kan checken en handmatig aan kan draaien.. Voorkomt dat hij een keer faalt en de hele zooi uit zijn timing zet. Is dus niet gooi er op en kijk er nooit meer naar.
Afbeelding
Gebruikersavatar
JForce
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1439
Lid geworden op: 27 mei 2009, 15:06
Locatie: Friesland

Bericht door JForce »

Nee, dat snap ik.


Maar het gaat erom als de motor loopt, moet de spanrol boven de spanner dan vrij kunnen bewegen of moet hij onbeweegbaar vast zitten?



Quote:
Originally Posted by jasons96pgtze
Thats why i said the timing belt tensioner is because it was the tensioner and not the tensioner adjuster.. The tensioner adjuster is the hydraulic part that puts tension on the actual tensioner.. In my case the tensioner was a bad design.. It rubbed on the block and would not move like they are designed to. So i had to grind it in certain spots to make it to where it would actually move when it needed to.. Hope i didnt confuse anyone lol

Did you have the rather thick step washer installed between the arm housing and the block? That is how that pulley stays tight, but is able to move freely.
rlu-motorsport
MazdaMx-3 Sponsor
MazdaMx-3 Sponsor
Berichten: 117
Lid geworden op: 04 aug 2011, 15:48
Locatie: son

Bericht door rlu-motorsport »

@ jforce,

wij hebben dit namelijk van te voren gechecked ivm met vermoedens dat het hydraulische gedeelte twijfelachtig was. als ik de rol goed aan draai kan hij niet bewegen. strakheid veranderd ook niet na de motor met de hand een aantal keer rondgedraaid te hebben.

en op het filmpje van de alfa zie ik wat je bedoelt, maar dit is wel een ander type spanner. alfa's maken vaak gebruik van de olie en druk vanuit de motor. weet niet of dat bij deze ook zo is, maar hij staat in ieder geval contant te regelen
Plaats reactie