Ontsteking afstellen V6 wat levert dat nu op?

Alles over Motorische Tuning of vragen hierover

Moderator: Moderators

Plaats reactie
RRRR
New member
New member
Berichten: 35
Lid geworden op: 15 jul 2011, 16:20

Ontsteking afstellen V6 wat levert dat nu op?

Bericht door RRRR »

Even (wellicht wat domme) vraagjes over het afstellen van een V6:

Hoeveel pk levert het ongeveer op met het afstellen van de onsteking? En waarom krijg je meer pk als je het beter afstelt?

Zijn er ook nadelen? Gaat die zuiniger lopen?

Bedankt!
Zoek je leuke Mazda (mx-3) accessoires? Stuur even een berichtje. Kijk voor andere leuke gadgets op www.gadgetsenmeer.nl
MX3V6_DH
Moderator
Moderator
Berichten: 1401
Lid geworden op: 02 jul 2006, 20:30
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1998
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Bericht door MX3V6_DH »

Volgens mij bedoel jij niet het afstellen van de onsteking maar chiptuning, klopt dat?
Afbeelding
Hard rijden is genieten van het potentieel van je auto.
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Je ontsteking wordt vanzelf bijgesteld door je ecu.

Dmv chiptuning oid kan je dit veranderen. Een ander ontstekingsmoment heeft te maken met de snelheid van je zuigers en wanneer de vonk moet worden afgegeven voordat het mengels ontploft.

Je vonk moet niet te vroeg komen en ook niet te laat.
Doordat je met de vonk 'speelt' kan je de auto 'veiliger' afstellen maar ook meer naar het randje.
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
RRRR
New member
New member
Berichten: 35
Lid geworden op: 15 jul 2011, 16:20

Bericht door RRRR »

Nee ik bedoel juist niet chiptunen.

Ik weet niet precies hoe het heet maar het heeft in elk geval te maken met hoe je motor is afgestelt. En omdat dit volgens mij bij elke mazda mx3 hetzelfde is, maar omdat elke motor anders is het beter is om het aftstellen.

Het zit hem in de Voltage ofzo.

In de How to staat bovenaan een topic over het afstellen van de ontsteking.
Zoek je leuke Mazda (mx-3) accessoires? Stuur even een berichtje. Kijk voor andere leuke gadgets op www.gadgetsenmeer.nl
Gebruikersavatar
Pointy
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 325
Lid geworden op: 05 feb 2010, 23:54

Bericht door Pointy »

RRRR schreef:Nee ik bedoel juist niet chiptunen.

Ik weet niet precies hoe het heet maar het heeft in elk geval te maken met hoe je motor is afgestelt. En omdat dit volgens mij bij elke mazda mx3 hetzelfde is, maar omdat elke motor anders is het beter is om het aftstellen.

Het zit hem in de Voltage ofzo.

In de How to staat bovenaan een topic over het afstellen van de ontsteking.


Er zijn geen voordelen aan het beter afstellen van je timing anders dan dat je beter rijdt met een goed afgestelde timing dan met een slecht afgestelde timing. Daar verlies je trekkracht op. De auto corrigeert ook nog deels de timing, de ECU kan dit immers beter dan jij op het blote oog met een flitslampje.

Afstellen van je motor is niet meer dan het ontstekingspunt bepalen.
Dit is nodig na bepaalde reparaties aan de auto, bijvoorbeeld zodra je je ontsteking los hebt gehad. Ik heb er ooit een andere ontsteking in gehad die me een 20 graden ontstekingsverschil gaf..dat voel je aan de trekkracht..
;)
RRRR
New member
New member
Berichten: 35
Lid geworden op: 15 jul 2011, 16:20

Bericht door RRRR »

Pointy schreef:
RRRR schreef:Nee ik bedoel juist niet chiptunen.

Ik weet niet precies hoe het heet maar het heeft in elk geval te maken met hoe je motor is afgestelt. En omdat dit volgens mij bij elke mazda mx3 hetzelfde is, maar omdat elke motor anders is het beter is om het aftstellen.

Het zit hem in de Voltage ofzo.

In de How to staat bovenaan een topic over het afstellen van de ontsteking.


Er zijn geen voordelen aan het beter afstellen van je timing anders dan dat je beter rijdt met een goed afgestelde timing dan met een slecht afgestelde timing. Daar verlies je trekkracht op. De auto corrigeert ook nog deels de timing, de ECU kan dit immers beter dan jij op het blote oog met een flitslampje.

Afstellen van je motor is niet meer dan het ontstekingspunt bepalen.
Dit is nodig na bepaalde reparaties aan de auto, bijvoorbeeld zodra je je ontsteking los hebt gehad. Ik heb er ooit een andere ontsteking in gehad die me een 20 graden ontstekingsverschil gaf..dat voel je aan de trekkracht..
;)


Dus in principe gaat alleen je motor beter lopen waardoor hij dus ook beter optrekt en optimaal gebruik maakt van de 130 pk?!

Bedankt voor de info!
Zoek je leuke Mazda (mx-3) accessoires? Stuur even een berichtje. Kijk voor andere leuke gadgets op www.gadgetsenmeer.nl
Mazdarati MX-6
Pilot
Pilot
Berichten: 608
Lid geworden op: 04 mar 2007, 18:01
Type Mazda: Anders
Bouwjaar: 1992
Locatie: Utrecht

Bericht door Mazdarati MX-6 »

Gewoon je ontsteking op 10 graden zetten bij een warme motor .

Hoor vaak mensen zeggen dat de ecu de timing aanpast en dat klopt ook wel .
Enkel is dit bij een knock dat hij zich gaat aanpassen .
Zolang er geen knock is zal de ecu jou afgestelde graden aan houden en zijn base timing maps .

Als jij je ontsteking op 6 graden heb staan dan heb je een verschil van 4 graden .
Zolang je motor geen knock heeft blijft hij op 6 graden staan .
Geeft hij wel een knock dan zet hij hem op 8 of 9 graden tot er geen knock meer is en de motor goed loopt .

Alleen als de ontseking op 6 graden staat en je heb geen knock dan verlies je daar je vermogen omdat de ecu er niks meer doet . (De graden zijn gewoon voorbeelden)
Nissan Skyline R33 GTS-t
RB25DET 300pk

Chip's K8 KLDE en KLZE
RRRR
New member
New member
Berichten: 35
Lid geworden op: 15 jul 2011, 16:20

Bericht door RRRR »

Mazdarati MX-6 schreef:Gewoon je ontsteking op 10 graden zetten bij een warme motor .

Hoor vaak mensen zeggen dat de ecu de timing aanpast en dat klopt ook wel .
Enkel is dit bij een knock dat hij zich gaat aanpassen .
Zolang er geen knock is zal de ecu jou afgestelde graden aan houden en zijn base timing maps .

Als jij je ontsteking op 6 graden heb staan dan heb je een verschil van 4 graden .
Zolang je motor geen knock heeft blijft hij op 6 graden staan .
Geeft hij wel een knock dan zet hij hem op 8 of 9 graden tot er geen knock meer is en de motor goed loopt .

Alleen als de ontseking op 6 graden staat en je heb geen knock dan verlies je daar je vermogen omdat de ecu er niks meer doet . (De graden zijn gewoon voorbeelden)


Wat is een knock? Ja sorry ik ben niet heel goed in bepaalde termen...
Zoek je leuke Mazda (mx-3) accessoires? Stuur even een berichtje. Kijk voor andere leuke gadgets op www.gadgetsenmeer.nl
Mazdarati MX-6
Pilot
Pilot
Berichten: 608
Lid geworden op: 04 mar 2007, 18:01
Type Mazda: Anders
Bouwjaar: 1992
Locatie: Utrecht

Bericht door Mazdarati MX-6 »

Alles wat je wil weten hier over .

http://en.wikipedia.org/wiki/Engine_knocking
Nissan Skyline R33 GTS-t
RB25DET 300pk

Chip's K8 KLDE en KLZE
RRRR
New member
New member
Berichten: 35
Lid geworden op: 15 jul 2011, 16:20

Bericht door RRRR »

Mazdarati MX-6 schreef:Alles wat je wil weten hier over .

http://en.wikipedia.org/wiki/Engine_knocking


thanks!
Zoek je leuke Mazda (mx-3) accessoires? Stuur even een berichtje. Kijk voor andere leuke gadgets op www.gadgetsenmeer.nl
Plaats reactie