Whitefinish's ZE bouw

Plaats hier jouw projecten...

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Moeilijk te zeggen... veel dingen zitten nogal tegen.

Andere dingen hebben mensen in Nederland nog nooit gedaan dus ben ik weer afhankelijk van mensen in andere tijdszones.
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Weer een paar foto's

Het verwijderen van kleppen, wellicht niet helemaal de manier waarop het hoort, maar wel effectief.

Afbeelding

Afbeelding



Afbeelding

Afbeelding


Paar gesprekken gehad bij revisiebedrijven om te zien of zij kunnen doen wat ik wil.
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Voortgang gaat langzaam

Voornamelijk doordat ik nog niet goed weet welke drijfstangen ik wil gebruiken. Het moet namelijk sterker zijn, maar ook lichter dan origineel.
Dit heeft vaak tot gevolg dat ook de krukas aangepast moet worden en daar ben ik nog niet over uit

In ieder geval:
Nieuwe schotelveren op mijn nokkenassen gezet
Voor de geinteresseerden: dop 41mm, 95-105 nm

Afbeelding


Tevens HLA's reviseren
Afbeelding
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Gebruikersavatar
marcel v6
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 3733
Lid geworden op: 14 feb 2005, 15:50
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1994
Locatie: Omg.Noord Holland
Contacteer:

Re: Whitefinish's ZE bouw

Bericht door marcel v6 »

Lekker hoor vrije uitloop eieren :mrgreen:
Wat koste die 5e versnelling van de MX-6 Robert en waar heb je die vandaan?

Mooi project zal het blijven volgen.
2,5L V6 KLZE Curved Neck.
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Re: Whitefinish's ZE bouw

Bericht door WhiteFinish »

Die 5e versnelling heb ik gewoon op de sloop uit een Ford Probe 4 cilinder gedraaid.

Weer wat verder gegaan met de HLA's. Pppfffff 24 st zijn er veel te veel.

Hier zie je ook uit hoeveel delen de HLA's bestaan. Tevens een miniscuul veertje te zien.
Afbeelding


Ook ben ik bezig met het herbouwen van mijn stuurbekrachtigingspomp, stuurbekrachtiginsspanner, dynamospanner

Afbeelding

Afbeelding
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
MX3V6_DH
Moderator
Moderator
Berichten: 1401
Lid geworden op: 02 jul 2006, 20:30
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1998
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Whitefinish's ZE bouw

Bericht door MX3V6_DH »

Waar dienen die HLA's eigenlijk voor Robert? Zijn ze zo slijtgevoelig dat je ze elke xxxxx km moet reviseren of doe je dat nu gewoon omdat je er makkelijk bij kan?
Afbeelding
Hard rijden is genieten van het potentieel van je auto.
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Re: Whitefinish's ZE bouw

Bericht door WhiteFinish »

HLAs zijn "bakjes" die zich elke keer met olie vullen.
Als de nokkenassen bewegen, drukken ze tegen de HLA aan, dan wordt er olie uit geperst en druk de HLA vervolgens tegen de veer / klep aan.

Alleen de olie uit de HLA persen gaat via een heel klein gaatje (misschien zo groot als de punt van een pen), naar mate er veel KM's gereden worden is er veel olie doorheen gegaan.
Op een gegeven moment zit er teveel oliedrap in de HLA en wordt de olie nauwelijks meer in of uit de HLA bewogen (verstopping).

Hierdoor krijg je onder ander ook het getik van de motor.



Class Dismissed.... :clown:
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Gebruikersavatar
SkippyMX3
Moderator
Moderator
Berichten: 967
Lid geworden op: 11 jun 2011, 14:14
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1998
Locatie: Leersum

Re: Whitefinish's ZE bouw

Bericht door SkippyMX3 »

Mijn ZE tikt aardig met stationair loop, kunnen dat die HLA's zijn?? Is dat schoon te krijgen met n additief??
Als t niet kan zoals t moet, dan moet t maar zoals t kan!!

Afbeelding
Gebruikersavatar
JForce
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1439
Lid geworden op: 27 mei 2009, 15:06
Locatie: Friesland

Re: Whitefinish's ZE bouw

Bericht door JForce »

Hey robert,

ff over die stuurbekrachtingspomp, weet je hoe die rotor en ring er weer in moeten. Hoe om bedoel ik. Want de manual zegt ene keer mark boven, maar in andere manual mark down???

@skippy, meestal werkt een additief niet. Maar als je daar meer over wilt weten zou ik even een apart topic aanmaken met die vraag.
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Re: Whitefinish's ZE bouw

Bericht door WhiteFinish »

Ik heb een foto gemaakt van hoe deze eruit is gekomen. Bij mij zat het merk teken naar beneden/binnen.
Zo ga ik het dus ook weer monteren.
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Plaats reactie