Niet meer stationair

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Brambo
New member
New member
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 feb 2005, 23:32
Locatie: Amsterdam

Niet meer stationair

Bericht door Brambo »

Hallo allemaal,

Ik had laatst de originele aanzuigbuis ("fresh air intake" volgens de manual) naar mijn luchtfilter verwijderd, omdat ik me afvroeg hoe dat ding nou in vredesnaam "frisse" lucht kan happen met de inlaat zo voor de hete motor langs en tegen de ook al niet bepaald koude motorkap aangedrukt. Ik wou kijken of ik vanuit het onstane gat in de onderkant van het luchtfilter huis een cold air intake kon maken. Nu ben ik toen een stukje gaan scheuren zonder die buis, en na een half uurtje wou mijn mxsje niet meer staionair draaien. Als ik hem in z'n vrij zette dan steeg eerst het toerental naar 2 tot 2,5 duizend toeren en vervolgens viel ie uit.
Ik heb toen de originele aanzuigbuis weer terug gezet, het ECU voor de zekerheid gereset en nu draait ie weer perfect.
Mijn vraag is, hebben jullie bv na het plaatsen van een open luchtfilter hetzelfde meegemaakt? Moet het stationair toerental misschien bijgesteld worden na zo'n actie? Ik ben nu nl bang om te gaan stoeien met het originele luchtfilter systeem.
Gebruikersavatar
mx3freak
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 2095
Lid geworden op: 19 dec 2003, 19:06
Locatie: almere
Contacteer:

Bericht door mx3freak »

klint mij niet bekend, ik heb al diverse filters, buizen enz enz erin gehad maar nog nooit dit soort dingen beleefd...
bramx3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 nov 2003, 21:57
Locatie: regio weert
Contacteer:

Bericht door bramx3 »

ik heb gewoon me open lucht filter kunnen plaatsen , zonder problemen.
Gebruikersavatar
hyperman
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1088
Lid geworden op: 19 aug 2004, 09:54
Locatie: Roermond

Bericht door hyperman »

wat heb je met het vacuumslangetje gedaan dat naar de filterhuis loopt?
Brambo
New member
New member
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 feb 2005, 23:32
Locatie: Amsterdam

Bericht door Brambo »

Het kan idd ook zijn dat hij valse lucht aanzoog. Ik had nl ook de "resonance duct", die dichte pijp die naar beneden loopt, losgehaald en daarna weer terug geplaatst voordat ik een stukkie ging rijden. Waarschijnlijk had ik 'm niet goed vast gezet. Toen hij daarna zo slecht stationair draaide heb ik afsluitring om die buis voor de zekerheid nog ff goed aangedraaid. Daarna liep ie weer normaal, maar ik wist niet of dat nou kwam door het feit dat ik de originele aanzuigbuis weer had terug gezet, mijn ECU had gereset of die "resonance duct" goed vast had gezet.
Maar idd, het kan volgens mij nooit zo zijn dat als je die originele aanzuig buis verwijderd, je machine plots slecht stationair gaat draaien en uitvalt. Dan zou iedereen die zoiets als een open luchtfilter heeft geplaats daar last van moeten hebben gehad.
Gebruikersavatar
Marcel_mx3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 3291
Lid geworden op: 18 jul 2003, 15:14
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Bericht door Marcel_mx3 »

Dat klikt wel een stuk aannemelijker....
Plaats reactie