knocking/tikken klze

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
JForce
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1439
Lid geworden op: 27 mei 2009, 15:06
Locatie: Friesland

Bericht door JForce »

well here it is:


deze koude start met wat licht gasgeven:
http://www.youtube.com/watch?v=I0S44JmmrxI

en bij deze hou ik het toerental gelijk, het geluid stopt dan zo nu en dan even.

http://www.youtube.com/watch?v=0qKPvIpJ5LI

en dit viel me ook op, condens i think? heb al me KVS nog.

http://www.youtube.com/watch?v=UZgZobTJYh8

Het geluid is het luidst, bij de middelste cylinder van de achterste bank.


Klinkt toch niet zo ernstig als rod knock, vergeleken met die ander filmpjes.

Maar ik hoop dat jullie er wat in herkennen. :bier:
Gebruikersavatar
lenny-v
Moderator
Moderator
Berichten: 838
Lid geworden op: 10 aug 2009, 20:50
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1998
Locatie: Dordrecht

Bericht door lenny-v »

Heb dit geluid wel eens eerder gehoord bij een 2.0 v6 van een xedos ...lager van een span/looprol kapot van de distributie :mrgreen: Ik kan het natuurlijk fout hebben en ik beloof je niks, maar zoiets hoorde ik toen ;).
Kampioen Mx-3 Kartcompetitie 2014-2015!
Mazdarati MX-6
Pilot
Pilot
Berichten: 608
Lid geworden op: 04 mar 2007, 18:01
Type Mazda: Anders
Bouwjaar: 1992
Locatie: Utrecht

Bericht door Mazdarati MX-6 »

Ik zelf denk eerder aan een drijfstang lager als ik het zo hoor .
Dit is meer klapperen dan tikken .
Tikken zou een hla moeten zijn maar daar klappert hij te hard voor vindt ik .

Optie wat je zou kunnen doen om het zeker te weten is de auto op een brug te zetten en de karter pan open maken .
Als daar al hele kleine metaal deeltjes in zitten (metalic lak) dan heb je een kapote lager .

Zit er niks dan de kap los halen van de krukas en de lagers bekijken .

Nokkenas is het denk ik ook niet omdat dat meer gerammel/tikken is .
Nissan Skyline R33 GTS-t
RB25DET 300pk

Chip's K8 KLDE en KLZE
Gebruikersavatar
JForce
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1439
Lid geworden op: 27 mei 2009, 15:06
Locatie: Friesland

Bericht door JForce »

Het ratelen stopt trouwens om de bij 3000 toeren( of de rest van de motorgeluiden maakt het onhoorbaar )

Carterpan kan ik er wel onderweg halen maar dat moet dan wel op de parkeerplaats met bokjes :mrgreen:

Maar het is er al een paar maanden nu, dus als het een drijfstanglager is de krukas dan ook niet kapot? ik weet niet hoe lang dat dat vol houdt

zelf had ik ook al aan de distributie rollen gedacht, maar dan is het toch vreemd dat het geluid er meer is met 5w30...........

En de schotelveer kan die het ook zijn? Het klinkt toch meer dat het geluid van de bovenkant komt.
Gebruikersavatar
sjaakk91
Pilot
Pilot
Berichten: 908
Lid geworden op: 14 aug 2010, 18:28
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1992
Locatie: Baarn

Bericht door sjaakk91 »

als er voor de 5w-30 er 10w 40 in zat kan het kloppen dat het nu erger klinkt. 10w-40 is wat dikker waardoor het beter tussen je lagerschalen en de krukas blijft zitten waardoor je het weer minder hoort. En kan je niet eerst proberen de olie af te tappen en dan kijken of je ijzerslijpsel ziet voordat je gelijk de hele caterpan er onder uithaalt? als je niets ziet kan je altijd als nog de caterpan er onder uithalen.
Gebruikersavatar
JForce
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1439
Lid geworden op: 27 mei 2009, 15:06
Locatie: Friesland

Bericht door JForce »

sjaakk91 schreef:als er voor de 5w-30 er 10w 40 in zat kan het kloppen dat het nu erger klinkt. 10w-40 is wat dikker waardoor het beter tussen je lagerschalen en de krukas blijft zitten waardoor je het weer minder hoort. En kan je niet eerst proberen de olie af te tappen en dan kijken of je ijzerslijpsel ziet voordat je gelijk de hele caterpan er onder uithaalt? als je niets ziet kan je altijd als nog de caterpan er onder uithalen.


In de 10W40 die er uithaalde was niks te zien.

Bij de 10W40 was het harder bij koude motor en ging het weg na 15 min.

Bij de 5W30 is het geluid er ook bij warme motor.
jeff88
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 172
Lid geworden op: 10 sep 2010, 19:30
Locatie: nunspeet

Bericht door jeff88 »

heb zelf ook getik in de motor gehad. ook de achterste kleppendeksel en in het midden. heb olie ververst en toen was het even weg maar kwam later terug. vreemd genoeg toen ik bij de garage compressie heb laten meten en nieuwe bougies erin had gedraait was het weg ( hij liep trouwens ook merkbaar beter) maar dat kan toch geen effect hebben op kleppen etc?
Gebruikersavatar
JForce
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1439
Lid geworden op: 27 mei 2009, 15:06
Locatie: Friesland

Bericht door JForce »

jeff88 schreef:heb zelf ook getik in de motor gehad. ook de achterste kleppendeksel en in het midden. heb olie ververst en toen was het even weg maar kwam later terug. vreemd genoeg toen ik bij de garage compressie heb laten meten en nieuwe bougies erin had gedraait was het weg ( hij liep trouwens ook merkbaar beter) maar dat kan toch geen effect hebben op kleppen etc?


nee, losse bougie misschien?

maar ik heb bijna vakantie, dan kan ik iig een aantal zaakje nakijken.
jeff88
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 172
Lid geworden op: 10 sep 2010, 19:30
Locatie: nunspeet

Bericht door jeff88 »

ja zou kunnen, onverklaarbaar :P wel mooi dat je daar dan even tijd voor hebt, maar wel balen dat het nodig is
Gebruikersavatar
JForce
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1439
Lid geworden op: 27 mei 2009, 15:06
Locatie: Friesland

Bericht door JForce »

jah, als het maar niet iets heel ernstigs is, nog een ZE swappen zou best wel een aardige invloed hebben op mijn spaarpotje :P
Plaats reactie