KLZE inbouwen in een OBD2 mx3

Alles over Motorische Tuning of vragen hierover

Moderator: Moderators

Hanzzz
New member
New member
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 mei 2009, 21:05
Locatie: Noord-Brabant

KLZE inbouwen in een OBD2 mx3

Bericht door Hanzzz »

Hoi,
Ik zet niet vaak een post op het forum, maar ik heb tot nu toe wel veel aan dit forum gehad, zodat ik af en toe wat problemen heb kunnen oplossen die ik heb gekregen met mijn mx-3.

Maar nu zit ik met een aantal vragen die na goed zoeken op dit forum al voor een groot deel is beantwoord.
Zoals de titel al zegt, ik wil in mijn mx-3 een KLZE hoog compressie Blok, maar ik heb een OBD2 mx-3 ('97)

Mijn motor rammelt nu behoorlijk, al door verschillende "experts" laten luisteren en t lijkt erop dat t onder de achterste kleppendeksel vandaan komt, of dat er ergens een lager van bijv. distributie of multiriem ligt te vervelen. Ook zijn de kleppendekselpakkingen aan het zweten en moet de Driem over +/- 25dkm vervangen worden. Al met al veel onkosten.

Een KLZE lijkt me een mooie oplossing en dan het liefste een hoogcompressie KLZE (longneck)
Ik ben me er van bewust dat er hiervoor het een en ander aangepast moet worden, als ik het goed heb moet de accu + remvloeistof reservoir verplaatst worden en moet er een motorsteun verlaagd worden.
Wel is het mogelijk om de accu in de motorruimte te houden, ik heb dit ook terug kunnen vinden op het forum.


dan nu de vragen:

Welke onderdelen heb ik allemaal nodig om dit goed te laten draaien op mijn MX-3 (ong. 200 pk is wel het streven)?
Wat ik tot nu toe heb kunnen achterhalen zijn de volgende onderdelen:
KLZE Blok (met nieuw Driem, pakkingen, looprollen, waterpomp etc.)
2,5 VAF
benzinedruk regelaar
verzwaarde koppeling
Opgevulde motorsteunen
Spaghetti spruitstuk

Moet er ook een andere ontsteking komen?

Waarom is de benzinedruk regelaar eigenlijk nodig (arm lopen in hooge rpm las ik) De computer streeft toch naar lambda 1(in deellast) of is de benzinedruk regelaar nodig alleen bij volgas?

Een KLZE heeft geen EGR, is dit voor de OBD2 een probleem, m.a.w. krijg ik een melding als deze niet aangesloten is?

is er een probleem met uitlaatgas meting (CO en 4-gas meting) bij de APK?

Ik hoop dat lullie me kunnen helpen met het beantwoorden van (een deel) van de vragen.

Alvast bedankt.

Mvg.

Hans
Gebruikersavatar
martinenijenhuis
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 3346
Lid geworden op: 23 dec 2003, 11:17
Locatie: Dronten

Bericht door martinenijenhuis »

Ik weet dat wanneer je de EGR niet aansluit, maar wel je
cat houd (bij APK) het geen probleem moet zijn, ondanks dat ze jou
auto meten bij ongeveer 2500/3000 rpm ;)

Groetjes M&M
Mijn hart, mijn ziel, mijn allesie

Afbeelding
Hanzzz
New member
New member
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 mei 2009, 21:05
Locatie: Noord-Brabant

Bericht door Hanzzz »

Geen probleem bij APK. Das iig mooi om te weten.

Bedankt!!!

Mvg.

Hans
Gebruikersavatar
paz-3
New member
New member
Berichten: 38
Lid geworden op: 19 jul 2009, 09:43
Locatie: rilland

Bericht door paz-3 »

om hem obd2 te houden word lastig, snelste en makkelijkste oplossing is een kabelboom met computer erbij te nemen. de ontsteking verschilt in de obd2 versie. je kan de ontsteking van een 1.8 met kabelboom gebruiken mits je de bijbehorende computer in bezit hebt. mijn DE draait op deze manier, maar het is niet echt ideaal met de computer van de 1.8.
het verschil in inspuiting is duidelijk merkbaar met koud weer.
Mazdarati MX-6
Pilot
Pilot
Berichten: 608
Lid geworden op: 04 mar 2007, 18:01
Type Mazda: Anders
Bouwjaar: 1992
Locatie: Utrecht

Bericht door Mazdarati MX-6 »

Bij een obd2 hoef je de kl02 lmm (2,5 vaf) niet te hebben .
Gewoon de gene gebruiken die je nu hebt .

De egr moet je gewoon aansluiten zoals hij op de k8 motor ook zit .
Dit om te voor komen dat je een fout melding krijg van je ecu .
Als je voor rvs headers gaat moet je gewoon de egr buis die naar de spruitstukken loopt afzagen .
Deze hoef je niet dicht te lassen omdat de klze intake geen egr poort heeft .
Dus het hele egr systeem werkt dan toch niet .

Een afpr is wel aan te raden .
Zeker als je met een obd2 ecu blijft rijden zal deze te arm of te rijk lopen .
Met de afpr kan je de druk aan passen zo dat je motor rond de 13,1 a 13,2 zit .

Wil je het volle vermogen van je klze dan zal je of over moeten gaan naar een obd1 systeem of voor een stand alone ecu .

De obd2 ecu gebruikt de vris tijden voor de k8 intake .
De vris tijden van de longneck zijn totaal anders en die gaat je veel vermogen kosten .

Blijf je bij de obd2 ecu dan hoef je voor de rest geen andere onderdelen te hebben .
Dus je ontsteking kan je gewoon behouden .

Een andere koppeling is zeker aan te raden .
Persoonlijk vindt ik een stage 1 net iets te licht als je een felle rijder bent en is een stage 2 net iets sterker .
Nissan Skyline R33 GTS-t
RB25DET 300pk

Chip's K8 KLDE en KLZE
Hanzzz
New member
New member
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 mei 2009, 21:05
Locatie: Noord-Brabant

Bericht door Hanzzz »

Wauw, dat zijn antwoorden waar ik iets aan heb.

Ik had al zo'n vermoeden dat de Vris tijden een probleem zouden geven.

Maar ombouwen naar obd1 is iets wat best wel wat werk, en tijd, kost, toch?

Ik heb hier op het forum al verschillende verhalen gevonden van obd2 rijders waarbij de motor (KLZE) best goed presteert. Ik weet niet of er mensen zijn die dit nog eens kunnen bevestigen, of misschien wel het tegenovergestelde?

Is het mogelijk, om na de inbouw, alles als nog om te zetten naar obd1, m.a.w. eerst eens kijken of het allemaal behoorlijk wil lopen met obd2 en afpr. Is dit niet het geval, is het dan mogelijk om het om te bouwen?

Ook heb ik nu airco op mijn mx-3. Kan de multiriem die ik nu heb compleet worden overgezet op elk KLZE blok en kom ik in de knoei met airco leidingen?

En nog een vraag waar ik verschillende antwoorden op vind. Bestaat er nu wel of geen KLZE curved-neck hoog compressie?

Nogmaals bedankt voor de antwoorden.

Mvg.

Hans
Mazdarati MX-6
Pilot
Pilot
Berichten: 608
Lid geworden op: 04 mar 2007, 18:01
Type Mazda: Anders
Bouwjaar: 1992
Locatie: Utrecht

Bericht door Mazdarati MX-6 »

Je kan altijd je auto nog ombouwen naar obd1 .

De enige die dit heeft gedaan zo ver ik weet is fullsize .
Of het veel werk is weet ik niet .
Maar echt makkelijk is het denk ik niet anders haden meerdere mensen dit gedaan .

Alles wat nu op jou k8 blok zit is over te zetten naar de klze .
Dus je dynamo , airco pomp en de ontsteking is over te zetten .

De curvedneck klze bestaat gewoon . (JDM)
Dit is gewoon een klze met kl31 zuigers .(190/200 pk)
De laag compressie blok waar ze het hier altijd over hebben is gewoon een hybride DE en kl31 koppen en een curvedneck intake . (170 a 175 pk)


Er zijn mensen die een klze hebben in de obd2 auto's .
sommige lopen goed sommige niet .
Heb nog niet echt een dyno uitdraaien gezien met hoeveel pk's deze nu leveren .
Dus ze lopen wel goed maar hebben ze ook de power van een klze ?

Een k8 kan goed lopen en lekker rijden maar als deze maar 115 pk leverd loopt die kan ook echt goed ?

Snap je wat ik bedoel ? ;)

Je kan gewoon rijden op een obd2 ecu alleen heb je nooit het volle vermogen wat de motor kan leveren .
Nissan Skyline R33 GTS-t
RB25DET 300pk

Chip's K8 KLDE en KLZE
Gebruikersavatar
Dennis_MX3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 413
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:53
Locatie: Enschede

Bericht door Dennis_MX3 »

Dus als ik het goed begrijp kun je geen KL-ZE in een mx-3 met een OBDII plaatsen zonder aan vermogen verlies te lijden?
En ik wou nog wel weer een MX3 kopen in de toekomst uit 98.
Nu begin ik toch te twijffelen of ik dat dan wel moet gaan doen!
Hanzzz
New member
New member
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 mei 2009, 21:05
Locatie: Noord-Brabant

Bericht door Hanzzz »

Mazdarati MX-6

Hartstikke bedankt voor je snelle reactie en volledige antwoorden.

Ik ga nog even goed nadenken of het misschien slimmer is om deze mx-3 weer te repareren, of toch om te bouwen.

Nogmaals bedankt, top! super forum!!!


Mvg.

Hans Schoofs
Mazdarati MX-6
Pilot
Pilot
Berichten: 608
Lid geworden op: 04 mar 2007, 18:01
Type Mazda: Anders
Bouwjaar: 1992
Locatie: Utrecht

Bericht door Mazdarati MX-6 »

Dennis_MX3 schreef:Dus als ik het goed begrijp kun je geen KL-ZE in een mx-3 met een OBDII plaatsen zonder aan vermogen verlies te lijden?
En ik wou nog wel weer een MX3 kopen in de toekomst uit 98.
Nu begin ik toch te twijffelen of ik dat dan wel moet gaan doen!


Zo lang je met de obd2 ecu blijft rijden zal je nooit het volle vermogen krijgen .
Een optie is om voor een mega squirt setup te gaan of je auto om te bouwen naar obd1 .

Ik weet niet hoeveel pk's het kost met een obd2 ecu maar de verschillen zijn wel groot .

Een klze in een obd2 mx3 is nog wel altijd beter als een k8 .
Stock zit er wel 70 a 60 pk verschil in .
Laten we zeggen dat je 40 a 50 pk extra pakt met een klze in een obd2 auto .
Die 40 a 50 pk merk je echt wel hoor met een klze .

Dus zeker de moeite waard om zo iets te doen .
Nissan Skyline R33 GTS-t
RB25DET 300pk

Chip's K8 KLDE en KLZE
Plaats reactie