Tikkend geluid (en een lang verhaal...)

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Brambo
New member
New member
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 feb 2005, 23:32
Locatie: Amsterdam

Tikkend geluid (en een lang verhaal...)

Bericht door Brambo »

Hallo allemaal, ik zal me ff voorstellen: Ik ben Bram, woon in Amsterdam en ben sinds 3 weken eigenaar van een Mazda MX-3 1.8 v6 uit '92 met 140000 (?) op de teller. Vraagtekentje erbij want de auto is in '98 geimporteerd uit Duitsland en verder ken ik de historie van de auto niet.
Het begon allemaal met mijn Civic die 3 weken terug in de prak werd gereden door een oud vrouwtje van 70 in een Panda, mijn vader die de dag daarna opgenomen werd in het ziekenhuis, een dringende nood naar vervoer en dus een zeer overhaaste koop van een rooie Mazda MX-3... 's Avonds naar de auto wezen kijken in de stromende regen (niet slim), proefritje en meteen gekocht voor 2100 euries. De volgende dag nam ik 'm out for a spin en merkte dat de linker homokineet naar de fillistijnen was. Nieuw bij Brezan voor 124 euro maar bij Brabebo hadden z'm liggen voor 75. Ik een brug afgehuurd, en na 2 uur ploeteren kon ik eindelijk de nieuwe homokineet plaatsen... Paste die niet!!! AArrgh! Het klokje van het afhuren van de brug liep door dus snel een paar vrienden ingeschakeld om 'm toch maar bij Brezan te kopen. Zo gezegd, zo ge-diggi-daan en wederom 2 uur later hoefde ik allen nog maar de tie-wrap om het stofrubber van de homokineet vast te zeggen. Prik ik met een schroevendraaier door het stofrubber van de homokineet heen en kon ik overnieuw beginnen! Eindelijk alles gemonteerd, ik start m'n auto blijk ik de ABS sensor gemold te hebben! Nu word ik pas echt gek, maar goed, life goes on en omdat die gozert van wie ik 'm gekocht had me niet kon vertellen of de distributie riem vervangen was bij de ton, ik naar een garage om de riem te vervangen: 325 harde euries, maar tijdens het vervangen blijkt er speling te zitten in alle spanrollen dus totale kosten vervangen riem en rollen 600 euro's ex arbeidsloon. Er bleken ook nog scheuren te zitten in m'n voorbanden dus ook nog 2 nieuwe banden. En er moet nog een nieuwe ABS sensor in, LV. De moed zakt me in de schoenen...
Lang verhaal, moest het ff kwijt maar nu komt mijn vraag: Ik hoor sinds een paar dagen harde tikken als ik aan mijn stuur draai, als ik rij maar ook als de auto stilstaat en de motor uit is. Daarbij vallen dus uit de (andere) homokineet (pjieuwww) en de powersteering pomp. Homokineet tikt volgens mij alleen tijdens het rijden als er kracht op de voorwielen komt en de powersteering is alleen geactiveerd als de motor is gestart. Heeft 1 van jullie enig idee wat dit kan zijn?
2e vraag: Weet iemand waar ik het beste kan kijken voor een 2e handse (werkende) ABS sensor? Nieuw zijn die dingen rond de 200 euro en bruintje trekt het ff niet meer...
En tot slot, zijn er technici onder jullie in de buurt van Amsterdam die me evt tegen betaling willen helpen met m'n toekomstige mankementen? Ik woon 7 hoog in een flat, heb geen garage, mijn wil is groot om het zelf te doen maar mijn ervaring is miniem. Misschien iemand in Almere of Heemskerk die wat wil bijverdienen in de weekenden(hint)?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Grtz Bram
Gebruikersavatar
mx3freak
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 2095
Lid geworden op: 19 dec 2003, 19:06
Locatie: almere
Contacteer:

Bericht door mx3freak »

misschien mx-almere?
of marcel mx3?

allebei erg handige jongens...
mx almere
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1788
Lid geworden op: 24 mei 2004, 13:52
Locatie: Almere

Bericht door mx almere »

Mij moet je daar niet voor hebben hoor. Ik ben verre van een monteur. Bij mij is het altijd trial and error.....
wes-mxje
New member
New member
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 aug 2004, 00:04

Bericht door wes-mxje »

je kunt voor die sensor het beste ff naar deijne bellen. hebben ze wel denk ik en scheelt een hoop heb hem daar zelf ook tijd geleden bestelt.
www.deijne.nl

greetz wes
Brambo
New member
New member
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 feb 2005, 23:32
Locatie: Amsterdam

Bericht door Brambo »

wes-mxje schreef:je kunt voor die sensor het beste ff naar deijne bellen. hebben ze wel denk ik en scheelt een hoop heb hem daar zelf ook tijd geleden bestelt.
www.deijne.nl

greetz wes


Thanks, zal het proberen.
Gerben
New member
New member
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 jan 2005, 12:48
Locatie: Veenendaal

Bericht door Gerben »

Dat is goed kut voor je.

Zeker als je bedenkt dat als jij je distributieriem bij de dealer had laten vervangen, je maar € 289,- kwijt was geweest incl. montage en btw... Volgens de dealer hoeven de spanrollen nl niet vervangen te worden.
Gebruikersavatar
martinenijenhuis
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 3346
Lid geworden op: 23 dec 2003, 11:17
Locatie: Dronten

Bericht door martinenijenhuis »

Zoals je kunt lezen Gerben, er zat speling op de rollen! En dan
moeten ze wel worden vervangen ;)

Groetjes M&M
Mijn hart, mijn ziel, mijn allesie

Afbeelding
Gebruikersavatar
Marcel_mx3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 3291
Lid geworden op: 18 jul 2003, 15:14
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Bericht door Marcel_mx3 »

mx3freak schreef:misschien mx-almere?
of marcel mx3?

allebei erg handige jongens...


Ik denk dat Xedos een nog beter alternatief is...
Als ik jouw was zou ik die eens een prive bericht sturen...

of even wachten tot hij dit heeft gelezen..., hij woont volgens mij ook redelijk in de buurt...

Verder vind ik het echt kut voor je, en wanneer ik kan zou ik je zeker helpen, maar ook ik ben geen auto monteur...
Heb alleen wel aardig wat sleutel ervaring...
Gerben
New member
New member
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 jan 2005, 12:48
Locatie: Veenendaal

Bericht door Gerben »

martinenijenhuis schreef:Zoals je kunt lezen Gerben, er zat speling op de rollen! En dan
moeten ze wel worden vervangen ;)

Groetjes M&M


Ok, te snel gelezen.. :oops:
bramx3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 nov 2003, 21:57
Locatie: regio weert
Contacteer:

Bericht door bramx3 »

heey naam genoot :)
hopelijk heb je wat meer geluk in de toekomst met je mx
suc6 er mee :)
Plaats reactie