Teveel RPM stationair

Alles over Motorische Tuning of vragen hierover

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Speldenknop
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 314
Lid geworden op: 20 sep 2005, 16:00
Locatie: omg. Leiden

Teveel RPM stationair

Bericht door Speldenknop »

De laatste tijd heb ik steeds vaker last van het feit dat mijn stationair toerental erg hoog is als de motor warm is (rond de 1200 RPM).

Vandaag dus even het gasklephuis losgehaald om schoon te maken. In het gasklephuis en de buis tussen het gasklephuis en de LMM zat aardig wat olie. (Oil Catch Can nodig?)

Alles goed schoongemaakt en met nieuwe pakking weer gemonteerd. Als ik nu de motor start, begint ie hoog maar zakt ie snel terug naar 600/700 RPM. Echter als ik even het gaspedaal intrap blijft ie stationair 1500 RPM lopen.

Hoe kan dit?

Moet ik:
- TPS opnieuw afstellen?
- Schroef van gasklep opnieuw afstellen?
- ECU resetten?

Of iets anders?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Hiwo
Pilot
Pilot
Berichten: 662
Lid geworden op: 07 apr 2006, 22:05
Locatie: Geleen

Bericht door Hiwo »

nergens een vacuum lek ?

anders even in diag-mode zetten en kijken of de tps nog goed staat en als t nodig is even afregelen met de stel schroef
Afbeelding
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Dat komt omdat jij de ecu de indruk geeft dat je weg wilt rijden.

Stationair op 600/700 = goed, dan geef jij een keertje gas en denkt de ecu, ow ik ga rijden dus je stationair veranderd.
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Gebruikersavatar
Hiwo
Pilot
Pilot
Berichten: 662
Lid geworden op: 07 apr 2006, 22:05
Locatie: Geleen

Bericht door Hiwo »

dat heb ik toch niet hoor, bij mij blijft ie dan even op de 1000 hangen en gaat dan terug... 1500 is toch echt wel veel
Afbeelding
Gebruikersavatar
Speldenknop
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 314
Lid geworden op: 20 sep 2005, 16:00
Locatie: omg. Leiden

Bericht door Speldenknop »

Nee geen vacuum lek, heeft het verder altijd goed gedaan en heb niets veranderd.

Normaal zakt mn toerental gewoon netjes terug naar 600/700 als ik gas in trap.. en daarbij komt dat als ik een stukje rijd, ie bij het stoplicht ook gewoon telkens op 1500 RPM blijft hangen.. niet goed dus

Hoe kan ik in die diagnostische mode kijken of de TPS goed staat?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Hiwo
Pilot
Pilot
Berichten: 662
Lid geworden op: 07 apr 2006, 22:05
Locatie: Geleen

Bericht door Hiwo »

http://www.mazdamx-3.nl/forum/viewtopic.php?t=7990

Ik heb de eerste methode gedaan..
Afbeelding
Gebruikersavatar
Speldenknop
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 314
Lid geworden op: 20 sep 2005, 16:00
Locatie: omg. Leiden

Bericht door Speldenknop »

Hiwo schreef:http://www.mazdamx-3.nl/forum/viewtopic.php?t=7990

Ik heb de eerste methode gedaan..


Thanks! Heb dit bij mn vorige MX wel es gedaan idd.. morgen maar weer es kijken
Afbeelding
Gebruikersavatar
Speldenknop
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 314
Lid geworden op: 20 sep 2005, 16:00
Locatie: omg. Leiden

Bericht door Speldenknop »

Zonet een keer of 5 de stappen uit methode 1 doorlopen.
Stationair kan ik em goed laten lopen (met warme motor, rond de 700 RPM), maar als ik dan 30 meter rijd en weer stil sta blijft ie stationair weer rond de 1500 RPM lopen.
Als ik dan tijdens het stil staan het gas in trap valt ie weer terug op 1500 RPM.

Heeft dit dan toch nog met de TPS te maken?
Afbeelding
Gebruikersavatar
zilverbird
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 266
Lid geworden op: 13 mei 2004, 18:25
Locatie: limburg

Bericht door zilverbird »

hoi

kijk eens of er geen vacuum klepen blijven hangen

gr zilverbird
Gebruikersavatar
Hiwo
Pilot
Pilot
Berichten: 662
Lid geworden op: 07 apr 2006, 22:05
Locatie: Geleen

Bericht door Hiwo »

of mischien staat je gaskabel iets te strak ?
Afbeelding
Plaats reactie