KL vs K8 versnellingsbak

Denk hierbij aan bv ophanging, onderstel, remmen enz. enz.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Inderdaad, je verschil zal uiterst minimaal zijn.

Voornamelijk de bestuurder zal het verschil maken.

Goede suggestie, neem de bak die in beste conditie is. (synchroom ringen etc)
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Gebruikersavatar
Dennis_MX3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 413
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:53
Locatie: Enschede

Bericht door Dennis_MX3 »

conditie dat is het woord dat ik zocht :oops:
beste staat/conditie komt op hetzelfde neer :roll:
Gebruikersavatar
JForce
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1439
Lid geworden op: 27 mei 2009, 15:06
Locatie: Friesland

Bericht door JForce »

oke dan laat ik de kl zitten denk ik.

ik heb mijn eigen k8 bak ook nog, maar volgens mij is daar de synchro van de 2e kapot.
BruteFrits
Pilot
Pilot
Berichten: 764
Lid geworden op: 11 feb 2005, 12:35
Locatie: Geleen

Bericht door BruteFrits »

Ik heb met beidde bakken gereden, de KL bak merk je echt wel in alle versnellingen.
K8 bak is korter en dus sneller. Heb niet getimed hoe veel het scheelt in tijd, maar scheelt ongeveer 1,5 auto op de 200m sprint. Getest op het industrie terrein...

In beidde gevallen reed ik met een K8 motor.

De KL heb ik toen gemonteerd om alvast voorbereid te zijn op een ZE motor, maar die bak heb ik binnen 2 maanden weer verwisseld.
Als de mol in Mei begint te stoten is in Juni je tuin naar de kl*ten.
Gebruikersavatar
SstennizZ
Pilot
Pilot
Berichten: 887
Lid geworden op: 25 feb 2007, 20:40
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Bericht door SstennizZ »

Whaha ik lol'de.
Heb je een kl bak op een k8 getest om je voor te bereiden op een klze?
:lol: :lol:
Zoals de grote Cruijff zou zeggen: "Ja dat is logisch"

BruteFrits schreef:Ik heb met beidde bakken gereden, de KL bak merk je echt wel in alle versnellingen.
K8 bak is korter en dus sneller. Heb niet getimed hoe veel het scheelt in tijd, maar scheelt ongeveer 1,5 auto op de 200m sprint. Getest op het industrie terrein...

In beidde gevallen reed ik met een K8 motor.

De KL heb ik toen gemonteerd om alvast voorbereid te zijn op een ZE motor, maar die bak heb ik binnen 2 maanden weer verwisseld.
Afbeelding
Gebruikersavatar
JForce
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1439
Lid geworden op: 27 mei 2009, 15:06
Locatie: Friesland

Bericht door JForce »

BruteFrits schreef:Ik heb met beidde bakken gereden, de KL bak merk je echt wel in alle versnellingen.
K8 bak is korter en dus sneller. Heb niet getimed hoe veel het scheelt in tijd, maar scheelt ongeveer 1,5 auto op de 200m sprint. Getest op het industrie terrein...

In beidde gevallen reed ik met een K8 motor.

De KL heb ik toen gemonteerd om alvast voorbereid te zijn op een ZE motor, maar die bak heb ik binnen 2 maanden weer verwisseld.


dat scheelt best veel nog.

alhoewel ik denk dat het met een klze minder is, omdat je met klze minder makkelijk tractie hebt icm k8 bak.

ach ja zolang ik die vr6's er maar uit trek :mrgreen:

heb de gear ratios nog gevonden

k8 Gear Ratios (Input:Output)
1st 3.307:1
2nd 1.833:1
3rd 1.310:1
4th 1.030:1
5th 0.795:1
Reverse 3.166:1
Final Drive 4.388:1

kl Gear Ratios:
1st 3.307:1
2nd 1.833:1
3rd 1.310:1
4th 1.030:1
5th 0.795:1
Reverse 3.166:1
Final Drive 4.105:1
BruteFrits
Pilot
Pilot
Berichten: 764
Lid geworden op: 11 feb 2005, 12:35
Locatie: Geleen

Bericht door BruteFrits »

SstennizZ schreef:Whaha ik lol'de.
Heb je een kl bak op een k8 getest om je voor te bereiden op een klze?
:lol: :lol:
Zoals de grote Cruijff zou zeggen: "Ja dat is logisch"

BruteFrits schreef:Ik heb met beidde bakken gereden, de KL bak merk je echt wel in alle versnellingen.
K8 bak is korter en dus sneller. Heb niet getimed hoe veel het scheelt in tijd, maar scheelt ongeveer 1,5 auto op de 200m sprint. Getest op het industrie terrein...

In beidde gevallen reed ik met een K8 motor.

De KL heb ik toen gemonteerd om alvast voorbereid te zijn op een ZE motor, maar die bak heb ik binnen 2 maanden weer verwisseld.


Nee, ik moest toch de bak verwisselen vanwege een kapotte k8 bak en heb toen een KL bak gekocht met het idee deze later op de ZE te monteren. Maar heb alsnog een andere k8 bak gehaald en weer gewisseld.
Als de mol in Mei begint te stoten is in Juni je tuin naar de kl*ten.
Hannes81
New member
New member
Berichten: 45
Lid geworden op: 21 aug 2010, 20:41
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1998
Locatie: Valkenswaard

Bericht door Hannes81 »

JForce schreef:k8 Gear Ratios (Input:Output)
1st 3.307:1
2nd 1.833:1
3rd 1.310:1
4th 1.030:1
5th 0.795:1
Reverse 3.166:1
Final Drive 4.388:1

kl Gear Ratios:
1st 3.307:1
2nd 1.833:1
3rd 1.310:1
4th 1.030:1
5th 0.795:1
Reverse 3.166:1
Final Drive 4.105:1


als ik dit zie zijn de gear ratios gelijk... waar komt het verschil in final drive dan vandaan?
Gebruikersavatar
JForce
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1439
Lid geworden op: 27 mei 2009, 15:06
Locatie: Friesland

Bericht door JForce »

Dat komt door het diferential, die zit onder in je bak en is de laatste link naar de wielen.

http://www.mx-3.com/manuals/photo.php?file=/1992%20Workshop%20Manual/J2/92_J2-004.gif daar bij nr 14 zit dat.

final drive ratio

This is the ratio of the gearset (usually the differential) that is farthest from the engine. A ratio of 3-54:1 means the driveshaft turns 3.54 times for every one turn of the wheels. Generally speaking, the higher the number, the better the vehicle's initial acceleration and pulling power. The lower the number, the better the vehicle's fuel economy.

dat is dus het enigste verschil tussen de bakken. Wat dus ook betekend dat het wisselen van de 5e versnelling niet verschil maakt?

eigenlijk ook wel logisch, want een langere 5 die je in alle versnelling merkt? dat zou toch niet eens kunnen. het zijn allemaal gewoon tandwiel overbrengingen. Dus een ander tandwiel bij de 5 zou geen effect moeten hebben op het tandwiel bij bijv de 2.
Hannes81
New member
New member
Berichten: 45
Lid geworden op: 21 aug 2010, 20:41
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1998
Locatie: Valkenswaard

Bericht door Hannes81 »

thnx dat wist ik nog niet.
Plaats reactie