Schokbreker hoezen vervangen

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Lzs
New member
New member
Berichten: 33
Lid geworden op: 27 jul 2010, 22:34
Locatie: Gelderland

Schokbreker hoezen vervangen

Bericht door Lzs »

Laatst bij het spuiten van mijn remklauwen zag ik dat een aantal scheurtjes heb in de hoezen van mijn schokbrekers. Weet niet zeker of het schokbreker hoezen heten. Maar het is de lange koker dat binnen de veren van de auto zitten. (zowel voor als achter, die van voren zijn al in twee stukken gescheurd) Kan iemand mijn vertellen hoe ik deze moet vervangen? Van voor denk ik dat ik het wel weet. Maar zou het toch graag even zeker willen weten. Achter is bij mij een raadsel. :blink: Moet je daarvoor de kappen van je kofferbak eerst losmaken?

mvg,

Daarnaast misschien niet heel erg toepasselijk bij deze topic, maar lijkt mij ook weer zo onnodig om een nieuwe topic ervoor te openen. Hebben meerdere mensen het probleem dat de auto in de ochtend veel condens op de ruiten heeft? Het begint laatste tijd weer wat kouder te worden en dan zie ik dat al mijn ruiten zeer veel condens heeft. (buitenkant) Terwijl de meeste andere auto's dat niet hebben. (mja zij zijn ook heel wat jaartjes jonger dan mijn mx-3 ;) )
Gebruikersavatar
martinenijenhuis
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 3346
Lid geworden op: 23 dec 2003, 11:17
Locatie: Dronten

Bericht door martinenijenhuis »

Dat die hoezen stuk is opzich niet erg....maar als je ze gaat vervangen ben je echt goed bezig!! :bier: :bier:

*hoedenplank eruit
*het kapje L+R waar de gordels onder zitten loshalen (deze zit per
kant vast met 2 schroeven ,(waar de hoedenplank op rust) en dan
zitten ze geklikt.

En dan zie je de moeren van de schobrekers zitten ;)

Wat betreft condens aan de buitenkant....mooi dat het aan de buitenkant zit, en niet aan de binnenkant! ;)


Groetjes M&M
Mijn hart, mijn ziel, mijn allesie

Afbeelding
Gebruikersavatar
xedos
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1213
Lid geworden op: 02 aug 2003, 18:06
Type Mazda: Anders
Bouwjaar: 2014
Locatie: Heemskerk.

Bericht door xedos »

Hallo,

Die hoezen scheuren wel vaker en is helemaal niet erg. Zou het gewoon laten zitten, is best veel werk om de hele boel los te gooien. hele veer moet eraf en daar heb je weer speciaal gereedschap voor nodig om de veer ingedrukt te houden. Achter hetzelfde verhaal, en de moeren daarvan zitten onder de kappen waar je Gordels in zitten.

Condens aan de buitenkant is normaal. zolang het maar niet aan de binnenzijde zit. Mijn Audi uit 2003 heeft het soms ook. ;)
*Technical service Mazda mx-3.*
Lzs
New member
New member
Berichten: 33
Lid geworden op: 27 jul 2010, 22:34
Locatie: Gelderland

Bericht door Lzs »

Bedankt voor de snelle reactie. Ben van plan om er een paar jaartjes in te rijden dus wil in mijn vrije tijd ook hier en daar wat aan de auto sleutelen, zodoende om er wat van te leren. Als je de hoezen op langdurig termijn niet vervangt dat ben je straks heel wat duurder uit wanneer je je schokbrekers moet vervangen. ;) Heb net even snel gekeken schroefjes van de L+R gordelunit eraf gehaald bleek idd de schokbreker te zitten. Zijn drie boutjes volgens mij. Maar als je die eraf haal dan zit je nog met die grote ronde rubberen kap. Kan je deze vervolgens ook gewoon eraf halen? (en zijn veer spanners noodzakelijk om dan de hoezen te vervangen? Deze heb ik namelijk nog niet :oops:)

@M&M Zag in de andere topic al je rx-8 staan. Echt een prachtwagen! Als ik later wat geld heb ik dan wil ik zeker ook zo'n auto hebben. Lijkt me toch vrij apart om in een rotor-motor te rijden, vooral die geluid die hij geeft lijkt me super! Suicide doors ook super toppie! Kortom geniale auto!!! (benzine gebruik wat jammer) Let je wel op dat je de auto altijd goed warm rijd? :)
Gebruikersavatar
Mx3 maniac
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 310
Lid geworden op: 23 apr 2008, 22:01
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1995
Locatie: spaubeek
Contacteer:

Bericht door Mx3 maniac »

ja die zijn van groot belang want je krijgt anders een veer in je kanis of een gat in het dak !

ik zou er niet aan beginnen zonder het juiste gereedschap.
ik heb pas geleden verlagingsveren eronder gezet en dan doe je eigk precies het zelfde als wat jij nu moet doen om die hoezen te vervangen !

hoop je genoeg info te hebben gegeven.
Mazda Mx3 klZE 2.5 V6 24V 95 white/black kameleon flaked
Afbeelding
Gebruikersavatar
martinenijenhuis
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 3346
Lid geworden op: 23 dec 2003, 11:17
Locatie: Dronten

Bericht door martinenijenhuis »

@ lzs dankje, we zijn er erg trots op :) 8)

Groetjes M&M
Mijn hart, mijn ziel, mijn allesie

Afbeelding
Lzs
New member
New member
Berichten: 33
Lid geworden op: 27 jul 2010, 22:34
Locatie: Gelderland

Bericht door Lzs »

Hmzz.. Bedankt voor de info, denk dat ik toch maar eens veerspanners ga halen dan. (meende dat ik ooit gelezen had dat veerspanners eigenlijk overbodig zijn, ze maken het repareren alleen maar makkelijker)

Maar iemand die mij een beetje de weg kan wijzen?

(auto opkrikken, wiel eraf, as eraf, veerspanners opzetten, bovenkant losmaken en schokbrekers eruit?)

Op youtube opgezocht maar zijn allemaal van die auto waarbij de schokbrekers naast de veer bevinden! :evil:
Gebruikersavatar
Mx3 maniac
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 310
Lid geworden op: 23 apr 2008, 22:01
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1995
Locatie: spaubeek
Contacteer:

Bericht door Mx3 maniac »

nee

het is opkrikken, dan wiel eraf , dan onder los maken dan boven losmaken maar nog niet de bout van de schokbreker zelf naja een kwartslag mag wel, en dan buiten de auto zet je spanners op de veer , en andersom weer terug eronder.

hoop je zo geholpen te hebben .
Mazda Mx3 klZE 2.5 V6 24V 95 white/black kameleon flaked
Afbeelding
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Precies, eerst de schokbreker in zijn geheel onder de auto uit halen, veerspanner op de veer zetten en dan de bovenplaat vd schokbreker afhalen.
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Lzs
New member
New member
Berichten: 33
Lid geworden op: 27 jul 2010, 22:34
Locatie: Gelderland

Bericht door Lzs »

Thx, voor de uitleg. Moet nu even kijken wanneer ik tijd heb om ze te vervangen.
Plaats reactie