323F v6 met turbo

Alles over Motorische Tuning of vragen hierover

Moderator: Moderators

kiyamizio
Test-Pilot
Test-Pilot
Berichten: 51
Lid geworden op: 21 jun 2010, 18:14

Bericht door kiyamizio »

als je een beetje handig ben kan je zelf wel wat bedenken kwa smering voor de turbo ophangings punten, uitlaat spruitstukken aanpassen,

de plek zou ik denk onder de orginele luchtfilter bak doen, want dan kan je nog redelijk de uitlaat verlassen,

je moet zoiezo een 63,5 mm uitlaat zonder midden demper wil je de turbo goed laten ademen, met R1 achterdemper omdat die geen absortie wol gebruikt maar schotten,

kwa smering een sandwich tussen je oliefilter ofzo iets dergelijks,

en je moet bedenken wat voor turbo neem ik lucht gekoelt of water gekoelt, wat wil ik met de turbo bruut vermogen of alleen voor de psst geluid:p

ophanging punten voor de intercooler(zou ook geluid WM injectie erbij doen) slangen van de turbo naar intercooler die niet dicht geknepen worden dus niet zomaar een samco slangentje.
welke grote intercooler hangt af van de turbo en op hoeveel bar turbo druk. (geen cheap intercooler nemen want die ploft bij 0,8bar al) zoals gechipte fiat dat soms hebben.

als je vragen heb hoor ik het wel.
“Gas (benzine) is for washing parts, Alcohol (ethanol) is for drinking, Nitro is for racing

'voorwiel aandrijving' ik loopt toch ook niet op me handen,
sebastianE
New member
New member
Berichten: 25
Lid geworden op: 10 aug 2010, 20:21

Bericht door sebastianE »

Hoezo zou je de uitlaat moeten verlassen? jeroentje heeft van die complete spruitstukken voor turbo, daar moet je hooguit nog een flens voor slijpen??

En dan neem ik uiteraard een compleet rvs uitlaat systeem.
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Een turbo inbouwen + rijden is niet zomaar iets.

Probeer eerst meer te leren over het hoe en wat van de turbo's.

Lees, lees, lees en lees nog meer.
Vooral de websites mx-3.com, probetalk.com en mx-6.com zijn zeer goede bronnen.
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Gebruikersavatar
Dennis_MX3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 413
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:53
Locatie: Enschede

Bericht door Dennis_MX3 »

Het is gewoon heel moeilijk een turbo (goed) werkend te krijgen op een MX3.
Er is weinig ruimte en je zit met de vris en dat is nog maar een klein gedeelte van de problemen die je tegen zult komen.
Wat niet kan is nog nooit gebeurd, het is alleen heel lastig!
RichMX-3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 2281
Lid geworden op: 29 aug 2006, 17:35

Bericht door RichMX-3 »

nogmaals iedereen heeft zijn vak.
Als dit niet jou branche is (lees motoren bouwen) moet je hier gewoon niet aan beginnen en bereid zijn een flinke som geld neer te leggen.
S14 >> 311,9 BHP @ 6505 rpm and 379,0 Nm @ 5345 rpm << << Vroeeeeemmmmm Ptssssshhh >>
kiyamizio
Test-Pilot
Test-Pilot
Berichten: 51
Lid geworden op: 21 jun 2010, 18:14

Bericht door kiyamizio »

vris is toch geen probleem zet hem altijd open, met een turbo heb je toch koppel genoeg, en je geluid is bruter als de vris open staat,

trouwens een turbo op een mx-3 waarom is dat moeilijk goed lopend te krijgen? dat heeft toch elk merk, op welke auto kan je zonder aanpassingen nou een turbo zetten?

idd als je zelf niet of genoeg handigheid beschik over turbo's moet je er niet aan beginnen,

anders moet je maar gewoon een kit kopen waar een how to bij zit bespaart ons een hoop getyp(maar dat doe ik ook graag) een kennis met andere delen is nooit verkeerd,

en over de ruimte onder de kap bij een mx is al niet veel laat staan onder een 323, maar een turbo kan je op elk mogelijke plek plaatsen zolang je het smerings systeem maar goed voor elkaar kan krijgen.

ik kan je wel vertellen hoe je een turbo ombouw gaat maar zelf nog nooit gedaan bij mazda of een ander japans merk.

alleen bij auto waar het plug en play is:P
“Gas (benzine) is for washing parts, Alcohol (ethanol) is for drinking, Nitro is for racing

'voorwiel aandrijving' ik loopt toch ook niet op me handen,
RichMX-3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 2281
Lid geworden op: 29 aug 2006, 17:35

Bericht door RichMX-3 »

niet lullig bedoeld maar als je alleen hebt gebouwd bij auto's waar het plug en play is, hoe weet je dan de consequenties die het met zich mee kan brengen bij auto's waar dus wel alles aangepast moet worden.
Zoals de mx3 dus.

Niet lullig bedoeld hoor en idd elkaar met info helpen en alles is natuurlijk helemaal super !

Maar neem is een kijkje in het projecten topic.

Er zijn hier projecten geweest van jongens die echt verstand van zaken hebben en desbetreffende bedrijven en die hebben er ook een zware dobber aan gehad (financiele plaatje uberhaubt even achterwege gelaten).

Tuurlijk als je 0.4 bar gaat draaien ofzo valt het allemaal wel mee met de belasting van het blok (even de rest daar gelaten), maar dan vraag ik me toch echt af waarom je zo'n project aan gaat in dat geval.....
Want een vtec moter voelt spannender dan dat kleine beetje druk.
S14 >> 311,9 BHP @ 6505 rpm and 379,0 Nm @ 5345 rpm << << Vroeeeeemmmmm Ptssssshhh >>
Gebruikersavatar
Dennis_MX3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 413
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:53
Locatie: Enschede

Bericht door Dennis_MX3 »

Je kunt niet zo maar even een turbo op een auto zetten.
Er komt veel bij kijken en het kost veel geld.
De ene motor is de andere niet dus bij de één gaat het makkelijker dan bij een ander type motor.
Er rijdt niet voor niks geen enkele MX3 (V6) met turbo rond hier.
Een aantal hebben het geprobeerd maar ik heb nog geen succesvol project voorbij zien komen.
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Wil je een turbo op een mx3 zetten reken dan maar op zo'n 6.000 - 8.000 euro
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
kiyamizio
Test-Pilot
Test-Pilot
Berichten: 51
Lid geworden op: 21 jun 2010, 18:14

Bericht door kiyamizio »

persoonlijk vind ik een turbo ook niet byzonder maar een compressor is de liniare kracht opbouw 200% beter, daar kan je een electronische poelies voor krijgen die een plantair stelsel aanzetten waar door de compressor ook in de hoge toeren optimaal werkt, die komt alle uit amerika waar ze veel verder zijn met compresoren en supercharger en de turbo's kunnen die allemaal niet meer bij houden want die komen te laat op gang.

en idd 0.4 bar doet niets dat is een klein zetje in de rug dan kan je net zo goed een blok 9000tpm laten draaien dan ben je veel specialer,

met plug en play bedoelde ik gewoon dat het kits waren waar je dus niet zelf hoef te verbouwen waar er ruimte is onder de kap, je krijg en bij behorende steuntje bij ect. het aanpassen komt pas later om hem goed lopend te krijgen en het max rendement er uit te halen,

je kan proberen zo low budget mogelijk een turbo erop te zetten dan moet je zeker langs de slopen enzo, en zelf al heel veel weten van afstellen en opbouwen anders heb je kennis van profs nodig en dat is niet gratis, MS afstellen kost ook een hoop uren en testen,

als het niet lukt er zijn vast zat projecten die onafgemaakt zijn met turbo's.
“Gas (benzine) is for washing parts, Alcohol (ethanol) is for drinking, Nitro is for racing

'voorwiel aandrijving' ik loopt toch ook niet op me handen,
Plaats reactie