Herbouwen van een motor

Alles over Motorische Tuning of vragen hierover

Moderator: Moderators

Mazdarati MX-6
Pilot
Pilot
Berichten: 608
Lid geworden op: 04 mar 2007, 18:01
Type Mazda: Anders
Bouwjaar: 1992
Locatie: Utrecht

Bericht door Mazdarati MX-6 »

Zo lang je n/a blijft zijn de stock drijfstangen sterk genoeg .

Meer toeren draaien heeft eigenlijk ook geen nut bij een ZE .
Ten eerste de intake werkt niet meer optimaal bij 7000 + en de kleppen gaan zweven bij 7000 + .

Wat je kan doen is de klepveren en klepschotels gebruiken van een DE .
De veren van de ZE zijn iets korter en slapper waar door je kleppen gaan zweven en dit het gevolg er van is als de klepschotel breekt .

Afbeelding

De DE veren kunnen tot 8000 toeren voor dat ze gaan zweven .

Links de DE veer en rechts de ZE veer .
Afbeelding
Link de DE schotel en rechts de ZE schotel
Afbeelding

Zuigers kan je wel doen en dat geeft je wel iets meer power .
Honen zou ik zeker wel doen als je nieuwe zuigerveren plaats .
Mocht je als nog voor andere zuigers gaan dan zou ik zeker voor een oversize gaan en de cilinders laten uitboren .

Ik zelf heb gewoon een olie pomp besteld bij de probestore .
Zo lang je niet voor een turbo gaat zijn de stock onderdelen meer dan genoeg .

Maar in mijn ogen heb je de verkeerde ZE voor wat jij wil .
De curvedneck is niet echt super sterk in hogere toeren maar meer in het midden .
Dit komt door de intake en de kl01 nokkenassen.
De longneck is meer voor hogere toeren maar is weer een stuk minder in de midden toeren .
Dat komt weer door de longneck intake en kl31 nokkenassen .
De longneck heeft een betere flow in hogere toeren maar onderin weer een heel stuk minder .
Curvedneck heeft een beter flow onderin het in het midden .

Al met al hebben ze voor en na delen .
Blokken zijn even snel alleen het vermogen licht op een ander toeren bereik .

Wil je een hoop toeren maken dan zou ik voor kl31 nokkenassen gaan en itb's .
Nissan Skyline R33 GTS-t
RB25DET 300pk

Chip's K8 KLDE en KLZE
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Bedankt voor de tips. Een hoop wist ik inderdaad al.


Op het moment heb ik wel een hoogcompressie ze, met kl31 nokkenassen.

Als ik dit echt wil gaan doorzetten komen er ook andere nokkenassen in, en andere zuigers. Dan maakt het niet meer uit of je nu een longneck of een curved neck hebt. Je hebt immers de unieke eigenschappen ervan veranderd (op intake na).

Ook heb ik beide intakes thuis liggen dus kan altijd wisselen.

ITB's is misschien wat veel van het goede want door moet je de motorkap voor opofferen, maar wie weet komt er ooit een custom intake die minder restritief is.

Je kan inderdaad je kleppen, veren etc upgraden. DE geeft inderdaad een goed alternatief alleen je hebt ook nog interprep en ferrea (bijvoorbeeld).

Maargoed, het doel is om eerst een goed totaalplaatje te schetsen en wat ik er dus allemaal voor nodig ga hebben.

Als het daadwerkelijk zover is zal ik een projecttopic gaan openen.
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
bramx3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 nov 2003, 21:57
Locatie: regio weert
Contacteer:

Bericht door bramx3 »

er was toch ook een bedrijfje dat custom intake's maakten ?
was 1kamer dacht ik die rechtstreeks na de inlaatpoorten ging
en je had dan geen vris meer.
echter weet ik niet wat dit op de test bank doet.
ze zeggen dat het toch helpt

en het was ook goed voor de looks , en plaats ( en dan kun je beter bij je achterste kleppendeksel ;) )
{{{ === MX On Air === }}}

www.downsidetuning.nl
Mazdarati MX-6
Pilot
Pilot
Berichten: 608
Lid geworden op: 04 mar 2007, 18:01
Type Mazda: Anders
Bouwjaar: 1992
Locatie: Utrecht

Bericht door Mazdarati MX-6 »

Interprep en ferrea zij idd beter als die van de DE .

Je zal dan wel ook de klepschotels moeten hebben van de DE .
De interprep en ferrea veren zijn als het goed is ook 30mm als ik het goed heb .
Dus aan de ZE schotels heb je dan niks meer .

Ik heb zelf de keuze genomen om voor de DE veren te gaan omdat meer toeren draaien toch geen zin heeft voor mij .
En kwa kosten scheelt het een hoop .

Tis maar net wat je wil .
Maar in jou geval zou ik het misschien dan toch ook wel doen .
Als je zoveel wilt gaan aanpassen dan moet je zeker niet gaan bezuinigen op klepveren .

Ik weet niet of je wel eens op mx6.com zit maar daar is een bedrijf die ook aangepaste nokkenassen verkoopt .

Effe zoeken onder colt of cold cams

Misschien wist je dit al maar denk zal effe een tip geven .
Nissan Skyline R33 GTS-t
RB25DET 300pk

Chip's K8 KLDE en KLZE
Gebruikersavatar
Dikkekobus
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 234
Lid geworden op: 10 feb 2008, 21:37
Locatie: Sappemeer

Bericht door Dikkekobus »

Als je toch alles gaat aanpassen. Plaats dan ook grotere kleppen icm dikkere veren en schotels (wel veerkracht uitrekenen) Krijg je veel meer vermogen door. ITB's is leuk. Je kan ook grotere injectoren nemen. En uiteraard je koppen flowen.

Drijfstangen vervangen is beetje onzin. tenzei je geforceerde inductie gaat toepassen. Als je je zuigerveren gaat vervangen wel altijd je lagerschalen meenemen. Kies voor gecoate.

suc-6

Trouwens TCC doet dit ook allemaal:P
Gebruikersavatar
mx3hoogeveen
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 428
Lid geworden op: 08 sep 2009, 22:05
Locatie: hoogeveen

Bericht door mx3hoogeveen »

heey robert
www.autopartsstore.nl is een goeie winkel
Zoals ik het goed begrepen heb van hun importeren hun alles vanuit japan voor een goeie prijs
Meschien dat je er belang bij heb tot nu toe kon ik alles krijgen bij ze ik hoefde het maar op te noemen en ze konden het regelen voor me en nooit problemen gehad
Meschien heb je er wat aan :oops:
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Wie weet waar bedrijven zitten die kunnen uitbalanceren ?

De drukgroep tot krukaspully incl drijfstangen en zuigers moeten uitgebalanceerd worden (tot op de miligram).

Ik krijg namelijk verschillende bedragen te horen, ene keer 500 euro, andere keer 1200 euro.
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Gebruikersavatar
Dikkekobus
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 234
Lid geworden op: 10 feb 2008, 21:37
Locatie: Sappemeer

Bericht door Dikkekobus »

Denk dat je een beetje doorslaat. wil je 900 pk gaan halen ofzo?

En JR Tuning in veendam doet dat volgens mij.
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Ik wil 9.000 toeren gaan draaien, dus elke onbalans moet eruit
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Mazdarati MX-6
Pilot
Pilot
Berichten: 608
Lid geworden op: 04 mar 2007, 18:01
Type Mazda: Anders
Bouwjaar: 1992
Locatie: Utrecht

Bericht door Mazdarati MX-6 »

Ga je dan met een ander intake rijden ?

Anders heeft het geen nut die 9000 toeren .

Maar hoeveel pk wil je uit je blok halen dan ?
Nissan Skyline R33 GTS-t
RB25DET 300pk

Chip's K8 KLDE en KLZE
Plaats reactie