[Motor] Houdt in

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Pointy
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 325
Lid geworden op: 05 feb 2010, 23:54

[Motor] Houdt in

Bericht door Pointy »

Zoals jullie hebben kunnen lezen in m'n vorige topic is de ontsteking kapot gegaan. Dankzij Peewee heb ik nu er een nieuwe in zitten ( :bier: )..

Nu doemt echter het volgende probleem op: de motor houdt in. En niet zachtjes ook. Vooral bij wegtrekken in zijn 1 is ze niet van haar plaats te krijgen. Ik heb geprobeerd de ontsteking op tijd te stellen. Maar draaien aan de ontsteking had geen effect. Hij bleef op 20 graden voorontsteking staan...

Iemand tips mbt. tot het afstellen van de ontsteking??
PascalMX3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 310
Lid geworden op: 12 mar 2006, 22:15
Locatie: Musselkanaal

Bericht door PascalMX3 »

bougiekabels nog los gehad, en deze goed teruggeplaatst?
Gebruikersavatar
Pointy
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 325
Lid geworden op: 05 feb 2010, 23:54

Bericht door Pointy »

Yup.. Zou het aan de ontsteking kunnen liggen? Dat deze te vroeg/niet op tijd staat?
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Je moet wel de ontsteking stellen wanneer je in diag mode zit.

De ecu stelt zelf de ontsteking bij naar hoe nodig.
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
PascalMX3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 310
Lid geworden op: 12 mar 2006, 22:15
Locatie: Musselkanaal

Bericht door PascalMX3 »

Ik heb zelf al 2 keer de ontsteking vervangen, en nooit geen last gehad van een beroerd lopende motor na vervanging. Ook al staat de ontsteking niet helemaal op tijd, dan zal je nog gewoon in de 1e versnelling moeten kunnen wegrijden.

Of er is iets mis met die ontsteking, of een kabelbreuk bij de stekkers, of bougiekabels zitten verkeerd. Meer heb jij niet los gehad tijdens het vervangen. En, wat ook nog kan is een niet luchtdichte verdelerkap, dus rubber zit er niet goed op.

Hoe loopt de motor stationair dan?
Gebruikersavatar
Pointy
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 325
Lid geworden op: 05 feb 2010, 23:54

Bericht door Pointy »

PascalMX3 schreef:Ik heb zelf al 2 keer de ontsteking vervangen, en nooit geen last gehad van een beroerd lopende motor na vervanging. Ook al staat de ontsteking niet helemaal op tijd, dan zal je nog gewoon in de 1e versnelling moeten kunnen wegrijden.

Of er is iets mis met die ontsteking, of een kabelbreuk bij de stekkers, of bougiekabels zitten verkeerd. Meer heb jij niet los gehad tijdens het vervangen. En, wat ook nog kan is een niet luchtdichte verdelerkap, dus rubber zit er niet goed op.

Hoe loopt de motor stationair dan?


Ik kan ook gewoon rijden. Vooral op een koude motor gaat het gewoon. De motor loop stationair goed, ook warm. Naarmate de motor warmer wordt gaat hij beroerder lopen. Beetje alsof de benzine op is. Kan dit de "nieuw" geplaatste ontsteking zijn?
PascalMX3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 310
Lid geworden op: 12 mar 2006, 22:15
Locatie: Musselkanaal

Bericht door PascalMX3 »

Oke, omdat jij zo schreef dat je bijna of helemaal niet in de 1e kan weg rijden, dacht ik eerst aan verkeerd geplaatste bougiekabels. Nu je wat meer informatie geeft wordt het ff wat duidelijker.

Wat is de toestand van de "nieuwe" ontsteking? Is deze nieuw of 2ehands?

Een veel voorkomend probleem met een kapotte ontsteking is dat hij bij warm zeer slecht functioneerd. Dit kan komen omdat de interne weerstand in de bobine te groot wordt, of omdat door de hogere temps de module slecht gaat functioneren. Dus ja, het kan aan je "nieuwe" ontsteking liggen.
Gebruikersavatar
Pointy
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 325
Lid geworden op: 05 feb 2010, 23:54

Bericht door Pointy »

PascalMX3 schreef:Oke, omdat jij zo schreef dat je bijna of helemaal niet in de 1e kan weg rijden, dacht ik eerst aan verkeerd geplaatste bougiekabels. Nu je wat meer informatie geeft wordt het ff wat duidelijker.

Wat is de toestand van de "nieuwe" ontsteking? Is deze nieuw of 2ehands?

Een veel voorkomend probleem met een kapotte ontsteking is dat hij bij warm zeer slecht functioneerd. Dit kan komen omdat de interne weerstand in de bobine te groot wordt, of omdat door de hogere temps de module slecht gaat functioneren. Dus ja, het kan aan je "nieuwe" ontsteking liggen.


Naarmate de motor warmer wordt kan ik niet normaal optrekken. Ik moet 'm even in de toeren jagen en dan pas de koppeling op laten komen.

Module is 2dehands via een lid hier. Neem aan dat hij me geen kapot onderdeel zou verkopen.

Ligt het aan de bobine of aan de nokkenassensor in de ontstekingsmodule?
PascalMX3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 310
Lid geworden op: 12 mar 2006, 22:15
Locatie: Musselkanaal

Bericht door PascalMX3 »

Wat heb je precies vervangen van je ontsteking? Het geheel, of alleen de module/sensor plaat?

En mocht je alleen de module hebben vervangen, ben je zeker van dat het halve maan en tandachtig schijfje wel op de juiste manier terug hebt geplaatst?

Kijk ff onderstaande link, hoe je je bobine kunt checken;

http://www.mx-3.com/manuals/showimg.php ... _G-027.gif
Gebruikersavatar
Pointy
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 325
Lid geworden op: 05 feb 2010, 23:54

Bericht door Pointy »

heb ergens eventjes een afstellamp voor de ontsteking kunnen regelen. 20 graden voorontsteking was teveel van het goede, pas als ik dusdanig gas gaf dat de vervroeging er in kwam zakte hij. Heb m nu met mijn halve expertise bijgesteld en hij loopt weer goed.

Alleen bij de 5.5k rpm houdt hij nog in, net iets nadat de VRIS erin trapt. Dus de ontsteking staat nog iets te laat(juist?). Ga m op gevoel nog maar een beetje vroeger zetten, heb de lamp nu niet bij de hand :( maar, het is al stukken beter, straks kijken wat hij doet op een langere rit.

Ik snap niet hoe dat er zo een verschil tussen de ontstekingen kan zitten. de nieuwe staat nu bijna op zijn uiterste terwijl de oude in het midden stond.

Metingen aan de bobine secondary coil heb ik niet gedaan, maar de primary meting was in orde :bier:

super bedankt voor de hulp tot nu toe!!!! Heel fijn dat er zo actief gereageerd wordt. Ik ga proberen hier ook mijn steentje bij te dragen.
Plaats reactie